۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۰۲

استاندار همدان:

«تولید مبتنی بر دانش» محور برنامه های استان همدان خواهد بود

«تولید مبتنی بر دانش» محور برنامه های استان همدان خواهد بود

همدان- استاندار همدان گفت: تولید مبتنی بر دانش، ظرفیت سنجی، بازاریابی و ایجاد بازار تولید در داخل و صادرات محور بودن تولید، محور برنامه‌ها و اقدامات در استان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا قاسمی فرزاد پیش از ظهر چهارشنبه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان همدان که با حضور معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجری طرح‌های روستایی این وزارتخانه برگزار شد، عنوان کرد: باید در بحث اشتغال به عدد و رقم‌ها توجه کرد اما توجه اصلی باید در این عرصه به حوزه تولید باشد.

وی به تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در عرصه تولید اشاره کرد و افزود: سهمیه ۲۳ هزاری اشتغال که در این عرصه برای استان همدان در نظر گرفته شده، سقف آمال و آرزوهای ما نیست و این تنها یک عدد است؛ در این مسیر صبر، تلاش و پشتکار و جدیت مدیران نیاز است تا بتوانیم بهتر در عرصه اشتغال و تولید استان پیش رویم.

استاندار همدان به وضعیت شهرستان‌های استان نیز پرداخت و گفت: قطعاً تمامی شهرستان‌های همدان در برخی از مزایا مشترک و در برخی موارد منحصر به فرد هستند.

قاسمی فرزاد به موقعیت شهر لالجین در حوزه سفال، مبل و منبت و انگور ملایر، گردوی تویسرکان وغیره اشاره کرد و افزود: در شهرستان‌های همدان، موقعیت‌های جهانی و مزیت‌های بسیاری وجود دارد بدین ترتیب در برنامه‌های تدوین شده استان برای سال ۱۴۰۱ با توجه به تمدید برنامه ششم توسعه پیش خواهیم رفت.

وی با تصریح بر اینکه بنا بود در استان برنامه‌ای ۴ ساله بر اساس برنامه هفتم توسعه تدوین شود، اما حال با توجه به تمدید برنامه ششم توسعه پیش می‌رویم، اضافه کرد: در این زمینه، برای سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای مجزا و مبتنی بر رویکردهای برنامه ششم توسعه با نگاه به تولید و مبتنی بر آمایش سرزمین و مزیت‌های نسبی هر شهرستان تدوین خواهد شد.

این مسئول خواستار محور قراردادن این برنامه در سطح شهرستان‌های استان همدان شد و گفت: بر این مبنا سهمیه اشتغال و اقدامات صورت گرفته نیز پیش خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دیگر، دانش بنیان بودن اقدامات است؛ ادامه داد: در این زمینه با وزیر علوم نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم اقدامات مناسبی را دنبال کنیم.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه در عرصه دانش بنیان بودن فعالیت‌ها با دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز برنامه‌هایی را پیش خواهیم گرفت، خاطرنشان کرد: با این نگاه، به تولید نگاه خواهیم کرد و برای اشتغال و تولید برنامه خواهیم داشت.

با طولانی شدن فرآیند مجوزها روبرو نشویم

استاندار همدان با بیان اینکه تولید باید مبتنی بر دانش، ظرفیت سنجی، بازاریابی و ایجاد بازار تولید در داخل و صادرات محور بودن تولید محور برنامه‌ها و اقدامات در استان خواهد بود، اظهار کرد: باید در صدور مجوزهای مربوطه نیز به بحث پنجره واحد توجه شود تا با طولانی شدن فرآیند مجوزها روبرو نشویم.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی در خصوص بحث پنجره واحد تاکنون صورت گرفته اما نتوانسته به مرحله عملیاتی شدن برسد.

قاسمی فرزاد با تاکید بر ضرورت توجه به اشتغال روستایی و خانگی نیز عنوان کرد: با توجه به رونق این عرصه می‌توان نه تنها مانع از مهاجرت شد بلکه می‌توان در عرصه مهاجرت معکوس نیز پیش رفت.

استاندار همدان به محدودیت‌های اشتغال در حوزه کشاورزی استان به سبب وضعیت منابع آبی اشاره کرد و گفت: باید الگوی کشت در استان تغییر کند، نوع کشت و شیوع‌های کشت تغییر کنند و در مباحث صنعتی هم باید به سمت صنایع کم آب بر سوق پیدا کنیم اما در بحث گردشگری نیز قابلیت‌های بسیاری وجود دارد که باید به این حوزه هم توجه شود.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری استان همدان تصریح کرد: استان همدان در بحث‌های توریست درمانی می‌تواند موفق باشد بدین ترتیب با همکاری شهرداری همدان قرار است تا در این عرصه پیش رویم.

کد خبر 5431737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha