۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۴۴

رونمایی از ۱۶ کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی

رونمایی از ۱۶ کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی

بیرجند- ۱۶ کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی رونمایی، نقد و از پدید آورندگان آنها تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل نهاد کتابخانه های خراسان جنوبی ظهر امروز در آئین رونمایی از ۱۶ کتاب دفاع مقدس، نقد آنها و تجلیل از پدید آورندگان این آثار اظهار کرد: در راستای تفاهم انجام شده با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز از ۱۶ کتاب رونمایی و از پدید آورندگان آنها تجلیل می‌شود.

حاجی با تاکید بر اینکه به عنوان سربازان جنگ نرم و جبهه فرهنگی باید به وظیفه خود در این خصوص به خوبی عمل کنیم، گفت: از سال ۱۳۸۴ که این اداره کل مستقل شد، هزاران تولید محتوا در فضای مجازی انجام شد و انتشار آثار در ارتباط با شهدا از وظایف ما می‌باشد.

به گفته وی این دومین رونمایی کتاب‌های دفاع مقدس است و اولین آن در کتابخانه شهید بصیری پور انجام شد و با توجه به کمبودی که در بحث فرهنگی داریم از استانداری در خواست می‌کنیم که ما را در احداث فضای فرهنگی برای برگزاری این جلسات کمک کند.

مشخص شدن زمین کتابخانه مرکزی بعد از ۱۲ سال

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از پنج کتابخانه به تعداد کتابخانه های استان اضافه شد، اضافه کرد: زمین کتابخانه مرکزی بعد از ۱۲ سال با وجود اینکه احداث کتابخانه مرکزی از مصوبات سفر ریاست جمهوری بود به مساحت ۱۱ هزار مترمربع با کمک استانداری مشخص شد که امیدواریم احداث آن محقق شود.

رونمایی از ۱۶ کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی

۱۴۰۰۱ آغاز احداث موزه دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی هم با بیان اینکه با کمک استانداری و با تأمین اعتباری که شد از ابتدای سال ۱۴۰۱ کار احداث موزه دفاع مقدس استان آغاز می‌شود، اظهار کرد: در آن پیش بینی ایجاد چند تالار و آمفی‌تئاتر با ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر پیش بینی شده است تا در آن نقش مردم استان در دفاع مقدس به خوبی تبیین شود.

به گفته سرهنگ غلامرضا فلاحی جمع‌آوری اسناد و مدارک رزمندگان و خانواده شهدا در حوزه‌های مختلف انجام و با آنها مصاحبه شده است.

وی ادامه داد: در قالب کتاب‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس و خاطرات آنها منتشر شده است تا با بهره‌گیری از آنها فیلم‌های مستند و فیلم‌های کوتاه تهیه شود.

وی تصریح کرد: خانواده‌های شهدا و آزادگان گنجینه‌های دفاع مقدس هستند که کارهای زیادی در این خصوص انجام شده و باید انجام شود.

به گفته وی در این زمینه ما تنها هماهنگ کننده هستیم و هنوز خیلی از کارها باقی مانده که باید انجام شود تا فرهنگ دوران دفاع مقدس ماندگار شود.

فلاحی با بیان اینکه با وجود گذشت ۲۳ سال از دفاع مقدس و ۴۲ سال از پیروزی انقلاب هنوز موزه دفاع مقدس در استان نداریم، گفت: بیش از ۳۰ هزار رزمنده در خراسان جنوبی داریم که تاکنون تنها با سه هزار نفر آنها ارتباط بر قرار کرده ایم. این در حالی است که در همه کشورهای جهان در قالب موزه‌های جنگ به خوبی به این موضوع پرداخته می‌شود.

رونمایی از ۱۶ کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی

انتشار ۵۷ کتاب دفاع مقدس

به گفته وی در سال جاری حدود ۵۷ کتاب دفاع مقدس منتشر شد و ۳۰ کتاب هم در حال چاپ است و کارهای مربوط به ۲۰ کتاب دیگر هم در حال انجام است.

وی بیان داشت: سپاه و ارتش در این زمینه کارهای خوبی انجام داده‌اند و با توجه به اینکه انتشار کتاب هزینه بر است انجمن‌های واقفین و خیرین را راه اندازی کرده‌ایم تا از این طریق بتوانیم کارهای بیشتری با تأمین اعتبار انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر شرکت تولیدی در این خصوص با ما همکاری کند برای استفاده از تخفیف‌های مالیاتی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، ادامه داد: یکی از کتاب‌های که امروز رونمایی می‌شود کتاب سوگند بقراط است که چون در سالگرد در گذشت فخر مدیر کل سابق حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس قرار داریم، این کتاب در باره خاطرات وی چاپ شده است.

رونمایی از ۱۶ کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی

دفاع مقدس گنجینه

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم با تاکید بر اینکه دوران دفاع مقدس گنجینه‌ای است که در آن همه مردم به دفاع از میهن خود پرداختند، اظهار کرد: دشمن این ملت وقتی با جنگ نتوانست ایران اسلامی را شکست دهد جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را شروع کرد و امروز دشمن که مقاومت مردم ما را مشاهده کرده است با ترکیب جنگ سخت و نرم با این ملت مبارزه می‌کند.

محمد حسین نخعی اضافه کرد: با حفظ آثار ارزشمند آزادگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس می‌توانیم در مقابل تهدیدها و آسیب‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: نهال نوپای انقلاب با نثار خون حدود ۳۰۰ هزار شهید امروز به درخت تناوری تبدیل شده است و انقلاب همچون گذشته به حرکت خود ادامه می‌دهد و آثار آن را به خوبی در کشورهای جهان می‌توانیم مشاهده کنیم. از همه شما که برای انتشار آثار فاخر دفاع مقدس تلاش می‌کنید، تشکر می‌کنم.

به گفته وی فرهنگ روح جامعه و یک امر زیربنایی است و باید با هوشیاری و نظامند برای مقابله با دشمن با بهره‌گیری از روش‌های مختلف برنامه داشته باشیم و با انتشار آثار دفاع مقدس زمینه آشنایی نسل جوان را با آن دوران باید فراهم کنیم.

رونمایی از ۱۶ کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی

در ادامه این جلسه عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و یکی از کسانی که نظارت بر انتشار این ۱۶ کتاب بر عهده داشته است، اظهار کرد: اگر امروز به راحتی به زیارت امام حسین (ع) می‌رویم باید بدانیم که شهدا هزینه آن را پرداخت کرده‌اند و بیشترین تعداد اساتید دانشگاه در زمینه انتشار آثار دفاع مقدس در استان همکاری دارند و بعضی از دانشجویان هم موضوع پایان نامه‌ها خود را درباره دفاع مقدس انتخاب کرده‌اند.

واعظی با بیان اینکه مقداری از اسناد مربوط به نقش استان در دفاع مقدس در زمان تشکیل استان خراسان جنوبی از بین رفته است، ادامه داد: کشورهای جهان در آینده نزدیک کتاب‌های دفاع مقدس ایران را به زبان‌های خود ترجمه خواهند کرد تا بدانند که چگونه این ملت آنها را شکست دادند و رمز موفقیت آنها چیست.

نوروزی دیگر ناظر بر انتشار کتاب‌های دفاع مقدس استان هم اظهار کرد: ساختار اصلی کتاب‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس بر پایه مصاحبه با شرایط خاصی است و باید تلاش شود که مشکلات موجود در این باره رفع شود.

در ادامه سرهنگ میرزایی که خاطرات وی از دفاع مقدس در قالب کتابی با عنوان نبرد در کولاک منتشر شده و قدرت محمدی آزاده عزیزی که خاطراتش از دوران اسارت با عنوان آزاده از نفس در این مراسم رونمایی شد گوشه‌های از خاطرات خود را بیان کردند.

یکی از پرکارترین نویسندگانی که تاکنون تعدادی کتاب با موضوع دفاع مقدس منتشر کرده است هم در سخنانی اظهار کرد: ما آدم‌های ثروتمندی هستیم که باید از این سرمایه عظیم به خوبی استفاده کنیم.

به گفته عبدالرضا صمدی این سرمایه در سه بخش است که بخش اول از سال ۶۴۵ با حکیم نزاری آغاز می‌شود و در سال ۱۳۵۰ با شخصیت‌های بزرگ علمی، فرهنگی و ادبی ادامه می‌یابد و افسانه‌ها و داستان‌ها بخش دوم این سرمایه است که با بسته بندی مناسب آن می‌توان در دنیا تجارت کنیم.

وی بیان داشت: دفاع مقدس بخش سوم این سرمایه است که باید تلاش کنیم آن را به خوبی به نسل آینده منتقل کنیم.

در ادامه از پدید آورندگان کتاب‌های دفاع مقدس تجلیل و اعلام شد که کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت حدود ۱۰۰ کتاب به کتابخانه های عمومی اهدا کردند.

کد خبر 5432606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha