۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۱۲

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

بیشترین بیکاران از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

بیشترین بیکاران از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیشتر بیکاران از افراد فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها می‌باشند که نشان می دهد بازار کار ما سنتی عمل می‌کند و هنوز دانشگاه‌ها کارآفرین نشده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم داداش‌پور چهارشنبه شب در آئین تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند اظهار کرد: گرایش به سمت رشته‌های فنی و مهندسی در اوایل دهه ۹۰ سبب شد تا دانشگاه‌های صنعتی در کشور افزایش پیدا کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری هشت درصد دانشجویان کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی پذیرفته خواهند شد و بیش از ۴۰ درصد داوطلبان کنکور امسال در رشته تجربی ثبت نام کرده‌اند و افزایش تعداد پذیرش در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند آثار بسیار زیان باری را برای ما ایجاد کند.

وی ادامه داد: در کنکور سال آینده با ۱۴۵ هزار متقاضی در رشته ریاضی، کمترین استقبال از رشته‌های فنی و علوم پایه در دانشگاه‌ها را داریم و این موضوع نشانگر آن است که تقاضا برای حوزه علوم پایه و فنی و مهندسی کم است. این در حالی است که بنیاد علم در حوزه علوم پایه است و کاربرد علم در حوزه فنی و مهندسی است.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بر اساس تحلیل آماری تعداد دانشجویان در دانشگاه‌های صنعتی هر روز کمتر و تقاضا برای تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر می‌شود، و نیازهای کشور در حوزه‌های مهارتی و مهارت محوری است اما ورودی به دانشگاه‌ها بیشتر به سمت رشته‌های انسانی و تجربی است.

داداش‌پور اظهار کرد: جمعیت دانشجویی کشور در سال ۸۹، چهار میلیون و ۱۱۱ هزار نفر بود و سال ۹۴ به چهار میلیون و ۸۱۱ هزار نفر رسید و اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ روند جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌ها کاهشی است و باید روند دانشگاه‌ها به سمت تجمیع و تمرکز بیشتر حرکت کند و نمی‌توانیم در چنین شرایطی دانشگاه‌ها را به لحاظ فیزیکی گسترش دهیم.

معاون وزیر علوم یادآوری کرد: سال ۹۵ حدود ۲۵ درصد کل جمعیت دانشجویی کشور در مقطع کاردانی اما امروز ۱۴ درصد دانشجویان در مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند و ۶۲ درصد کارشناسی، ۱۶ درصد کارشناسی ارشد، سه درصد دکترا حرفه‌ای و پنج درصد هم دکترا تخصصی می‌باشند.

معاون وزیر علوم گفت: ۵۰ درصد کل دانشجویان ایران امروز در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند و سهم علوم پایه هفت درصد، پزشکی هشت درصد و فنی و مهندسی ۲۶ درصد است.

داداش‌پور بیان کرد: در گذشته مجموع دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی ۹۰ درصد کل دانشجویان را تشکیل می‌دادند اما اکنون روند از کارشناسی به کارشناسی ارشد تغییر کرده و فارغ از اینکه نیاز کشور چیست، به سمت تحصیلات تکمیلی در حرکت هستیم.

وی افزود: بیشترین بیکاران را در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم و این موضوع نشان دهنده این است که بازار کار ما سنتی عمل می‌کند و هنوز دانشگاه‌های ما مهارت محور و کارآفرین نشده‌اند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه باید جمهوری اسلامی ایران در چشم‌انداز خود در حوزه علم و فناوری به رتبه اول منطقه برسد، اضافه کرد: در حوزه علمی به پیشرفت رسیده‌ایم اما به نظر می‌رسد در حوزه فناوری بازار کشور بیشتر به سمت خدماتی حرکت می‌کند.

داداش‌پور ادامه داد: دانشگاه باید پاسخگوی مساله‌های محلی باشد و برای این منظور باید تغییر بنیادی در نگاه و رشته‌های دانشگاهی بیفتد.

به گفته وی بیشتر رشته‌هایی که در دانشگاه بیرجند وجود دارد، در دانشگاه صنعتی بیرجند هم وجود دارد در حالی که دانشگاه باید مأموریت گرا باشد و در راستای توسعه ملی حرکت کند.

وی اضافه کرد: سن حضور در دانشگاه افزایش یافته است و باید به سمت خوابگاه سازی متأهلی به جای خوابگاه مجری برویم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: نیاز جامعه به سمت کارهای فنی و مهارت محور است که در این راستا باید دانشگاه‌های به سمت کارآفرینی و مهارت محوری حرکت کنند و پیشران این حرکت دانشگاه‌های صنعتی کشور هستند.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل سوم در پاسخگویی به نیاز جامعه باید کارآفرین و مهارت محور باشند.

در این مراسم عباسعلی رضاپور با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند معرفی و از خدمات سه ساله سید حجت هاشمی رئیس سابق دانشگاه قدردانی شد.

کد خبر 5443479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      دانشگاه های ایران یعنی فقط وقت کشی!!! فقط وقت کشی!!! عمر جوانان هدر رفته و موی سفید جوانان و راه کاریابی ها!!!!