۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۳۳

اعتراض امام جمعه اهل سنت تایباد به تبعیض در گمرکات کشور؛

تبعیض در تسهیل تجارت در مرزها باعث بیکاری جوانان تایباد شده است

تبعیض در تسهیل تجارت در مرزها باعث بیکاری جوانان تایباد شده است

تایباد ـ امام جمعه شهرستان تایباد در دیدار با وزیر اقتصاد گفت: تبعیض در تسهیل تجارت در مرزهای کشور باعث بیکاری تعداد زیادی از جوانان تایباد شده است و لازم است دولت سریعا در این خصوص ورود کند

به گزارش خبرنگار مهر، مولانا غلام نبی توکلی ظهر پنج‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از دستگاه‌های ایکس‌ری خودرویی مرزهای شرق، غرب و شمال غرب کشور که با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی و به‌صورت همزمان در مرز دوغارون برگزار شد، اظهار کرد: گمرک دوغارون یکی از گمرکات قدیمی و باسابقه جمهوری اسلامی ایران است و در حقیقت از مرزهای بسیار تأثیرگذار در کشور به‌شمار می‌رود که باید درآمدزایی خوبی برای دولت و ملت داشته باشد.

امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد با بیان این‌که ثمره گمرکات را هم دولت و هم ملت باید توأمان برداشت کنند اما متأسفانه از این گمرک برای منطقه هیچ استفاده‌ای نمی‌شود، خاطرنشان کرد: توقع ما این است که سفر وزیر اقتصاد پر خیر و برکت برای مردم منطقه باشد، منطقه‌ای که حدوداً ۴ تا ۵ هزار جوان بیکار دارد و رئیس جمهور در قامت ریاست قوه قضائیه سال گذشته از این منطقه بازدید کرد و از حجم مشکلات آن اطلاع کافی دارد.

وی اضافه کرد: یکی از درخواست‌های ما ایجاد بازارچه مرزی جهت تجارت مردم دو سوی مرز است و این بازارچه نیاز مرز دوغارون است تا مردم منطقه بتوانند از مرز استفاده کنند، نکته بعدی تسهیل تجارت و ترانزیت است که نیاز به ساماندهی گمرک دوغارون است.

مولانا توکلی تأکید کرد: بر اساس یک مصوبه از خودروهای ورودی به گمرک دوغارون و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ۱۲۰ دلار عوارض خروج از کشور دریافت می‌شود در حالی که در گمرکات دیگر شرق چنین موضوعی مطرح نیست و تجار و رانندگان به این امر اعتراض دارند، همین موضوع سبب مهاجرت تجار به مرزهای خراسان جنوبی و زابل شده است.

وی با گلایه از تصمیم‌سازان در مرز دوغارون، گفت: اگر قانون است، باید برای همه مرزها یکسان باشد و اگر بحث تسهیل است که این نیز باید برای همه مرزها در شرایط تحریمی فعلی برابر باشد؛ این تصمیم منجر به کاهش ورودی خودروهای تجاری به دوغارون شد و در ادامه به تعدیل نیرو در واحدهای خصوصی و نیمه خصوصی مستقر در مرز منجر شده است.

امام جمعه اهل سنت تایباد ادامه داد: تقاضای ما و مردم شهرستان این است که با سفر شما شرایطی فراهم شود که این جوانان به کار خود برگردند تا معیشت خانواده‌های آنان اداره شود، این تقاضای مردم ما از شما است و امیدواریم با تدبیر شما و دولت مردمی و انقلابی شرایط کار این جوانان فراهم شود.

امید جهانخواه نیز ضمن تأیید این موضوع، بیان کرد: علاوه بر این‌که در مرز ماهیرود، رانندگان افغانستانی بدون ویزا و پاسپورت جهت بارگیری تردد می‌کند و از کامیون‌هایی که از منطقه ویژه و بازارچه این منطقه تردد می‌کنند، عوارضی توسط سازمان راهداری اخذ نمی‌شود اما در مرز دوغارون اینگونه نیست.

وزیر امورا قتصاد و دارایی در واکنش به این گلایه، ضمن مخالفت با تعدیل نیرو در واحدهای زیرنظر این وزارتخانه اعلام کرد: هر مورد از تعدیل نیرو در گمرک می‌تواند از شنبه با مراجعه به گمرک مشغول به فعالیت شود اما در خصوص موضوع مصوبه مورد تأکید امام جمعه شهرستان تایباد که منجر به تعدیل نیرو در بخش‌های خصوصی و نیمه خصوصی شده است، از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری خواهد شد.
کد خبر 5443748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha