۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱:۵۴

رئیس جهاد کشاورزی لرستان تشریح کرد؛

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

خرم‌آباد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تشریح جزئیات تنظیم بازار عید در این استان، از تامین کالاهای اساسی و توزیع گوشت، تخم مرغ، برنج و میوه شب عید در مراکز عرضه و فروشگاه‌ها خبر داد.

سید عماد شاهرخی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از آذر ماه ۱۴۰۰، بحث توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد اظهار داشت: از همان موقع با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی، قرار گاهی به نام قرار گاه امنیت غذایی در استان‌ها، شهرستان‌ها و همچنین در وزارت جهاد کشاورزی با مسئولیت وزیر تشکیل شد.

تشکیل قرارگاه امنیت غذایی

وی با بیان اینکه در ۱۵۰ تا ۱۶۰ روز گذشته که قرارگاه به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده، ۱۱۰ جلسه وبیناری در سطح وزارت برگزار شده که شخص وزیر مسئولیت این قرار گاه را بر عهده داشتند عنوان کرد: این جلسه به صورت وبینار با حضور تمام رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی و دستگاه‌های دست اندرکار برگزار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تاکید کرد: علاوه بر این ما در استان دو جلسه و بر اساس ضرورت سه جلسه را در هفته برگزار می‌کنیم.

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

شاهرخی با تقدیر از همراهی دستگاه‌های اجرایی، استاندار لرستان، سپاه، بسیج، تعزیرات حکومتی، سازمان صمت و… گفت: سال قبل مشکلاتی در توزیع مواد پروتئینی داشتیم، امروز خوشبختانه با تدبیر مسئولان و به ویژه رئیس جمهور و دولت، شاهد آرامش در بازار هستیم.

محدودیتی برای عرضه گوشت مرغ نداریم

وی با بیان اینکه نیاز روزانه استان در بحث تأمین مرغ گرم ۱۵۰ تن است افزود: شب گذشته بیش از ۲۵۰ تن کشتار داشتیم، بیش از نیاز استان را در حال توزیع داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه خوشبختانه هیچ مشکلی را در تأمین گوشت مرغ برای ایام پایانی سال و همچنین تا پایان ماه مبارک رمضان نداریم ادامه داد: جوجه ریزی ها به روز رصد می‌شود، نهاده‌ها تأمین و در اختیار دامداران قرار داده می‌شود تا بتوانیم این آرامش را در بازار شاهد باشیم.

شاهرخی بیان داشت: میزان جوجه ریزی سالانه در استان ۴۷ میلیون قطعه است، میزان تولید در حال حاضر ۸۰ هزار تن است، نیاز استان نیز ۵۴ هزار تن است.

وی افزود: الان ۲۶ هزار تن مازاد تولید داریم که آن را به استان‌های همجوار صادر می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، قیمت مصوب مرغ گرم را ۳۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: حتی در بعضی ایام به دلیل عرضه بیشتر، مرغ پایین‌تر از این قیمت در بعضی مناطق توزیع می‌شود.

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

شاهرخی با تاکید بر اینکه تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ مشکلی را در تأمین مرغ استان نداریم تصریح کرد: قیمت مرغ هم تغییر پیدا نخواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به ذخیره سازی هزار و ۲۴۰ تن مرغ منجمد در سردخانه‌های استان گفت: مجوز گرفته‌ایم که ۶۰۰ تن آن را توزیع کنیم، ۳۷۵ تن از این میزان توزیع شده، ۲۸۵ تن نیز در دست توزیع است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: همین الان در نمایشگاه بین المللی سه غرفه در حال توزیع مرغ منجمد هستند.

شاهرخی با بیان اینکه ما برای روزهای پایانی سال و یک تا دو روز اول سال جدید، ۱۰ ماشین یخچال دار را در سطح شهر آماده کرده‌ایم تا به صورت سیار در ورودی و خروجی شهر و همچنین مرکز شهر در صورت نیاز مرغ منجمد را به بازار تزریق کنند افزود: با تدابیری که اندیشیده شده هیچ گونه نگرانی در تأمین گوشت مرغ برای شهروندان وجود ندارد.

وی گفت: مرغ منجمد نیز هر کیلو ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

ورود گوشت قرمز منجمد به استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عرضه گوشت قرمز در استان نیز اظهار داشت: قیمت مصوب برای گوشت قرمز نداریم، چیزی به ما به صورت سراسری اعلام نشده است.

شاهرخی با تاکید بر اینکه گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا است بیان داشت: برای اینکه بازار را در این خصوص هم متعادل کنیم، ۱۵۰ تن گوشت منجمد را در استان داشتیم که تقریباً ۷۰ تن از آن را به بازار عرضه کرده‌ایم.

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

وی گفت: از فردا نیز شروع به توزیع همین ذخیره که داریم، خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه به ما اعلام شده که به هر میزانی که نیاز داشته باشیم آن را تأمین می‌کنیم گفت: قیمت گوشت منجمد نیز هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان است.

شاهرخی گفت: قطعاً با ورود ذخایر گوشت منجمد به بازار مقداری قیمت متعادل‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به کیفیت گوشت، قیمت‌ها متفاوت است ادامه داد: با ورود ذخایر گوشت منجمد به بازار قطعاً مقداری قیمت متعادل‌تر می‌شود.

محموله‌های تخم مرغ در حال ورود به استان هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید ۱۰ هزار تن تخم مرغ در استان اظهار داشت: نیاز استان بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تن است.

شاهرخی با بیان اینکه مجوز توسعه احداث واحدهای مرغ تخم گذار را در استان گرفته‌ایم گفت: الان سه واحد نیمه تمام را داریم که در حال پیگیری هستیم آنها را به ظرفیت استان اضافه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از سنوات قبل چند استان هستند که قطب مرغ تخم گذار هستند افزود: امیدواریم با احداث این واحدها، در سال‌های آینده نیاز استان را تأمین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام شد که هیچ محدودیتی در رابطه با تأمین تخم مرغ به قیمت شانه‌ای ۳۷ هزار تومان وجود ندارد.

شاهرخی با اشاره به ورود ۵۰ تن تخم مرغ بیان داشت: ۵۰ تن نیز در حال خرید است که حمل شود، هر جا نیاز باشد بازار را متعادل کنیم حتماً این کار را می‌کنیم، با ورود این تخم مرغ‌ها به بازار، بازار مقداری متعادل‌تر می‌شود.

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

وی گفت: کسانی که عرضه تخم مرغ را در استان دارند باید به ما اعلام کنند که این تخم مرغ را به کدام واحدها تحویل می‌دهند برای توزیع، تا ما بتوانیم نظارت قیمت آن را انجام بدهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: چند روزی است که قیمت تخم مرغ مقداری بالا رفته که ما تاکید کرده‌ایم از فردا به تمام واحدهای مرغ تخم گذار اعلام شود که واحدهایی که قرار است تخم مرغ به آنها عرضه کنند را به ما معرفی کنند تا با همکاری تعزیرات و سازمان صمت قیمت‌ها را رصد می‌کنند.

شاهرخی با بیان اینکه همچنین تخم مرغ را به میزان مورد نیاز و بیشتر از شرکت پشتیبانی امور دام کشور تأمین کرده‌ایم گفت: این تخم مرغ‌ها در حال ورود به استان هستند و قطعاً با ورود این محموله‌ها هم قیمت متعادل‌تر می‌شود.

جریمه ۱۳ میلیاردی واحدهای متخلف

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انجام ۱۵ هزار و ۵۸۵ مورد بازرس از سطح واحدهای عرضه کالا استان عنوان کرد: هزار و ۶۸۷ پرونده در قالب این بازرسی‌ها تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: تا کنون بیش از ۱۳ میلیارد ریال جریمه برای واحدهای متخلف به دلیل عدم درج قیمت، کم فروشی، گران فروشی، احتکار، و… در نظر گرفته شده است.

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

شاهرخی گفت: در ایام پایانی سال، تعداد اکیب های ما در سطح بازار به سه برابر افزایش پیدا کرده است تا رصد و پایش را با جدیت دنبال کنند.

توزیع ۹ هزار تن برنج در بازار

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی در مورد تأمین برنج تنظیم بازاری برای استان نداریم اظهار داشت: این را وزیر جهاد کشاورزی چندین بار در جلسه قرار گاه تاکید کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه به هر میزانی که نیاز استان باشد ما برنج را تأمین می‌کنیم ادامه داد: با امضای استاندار، معاون اقتصادی استاندار به تمام فرمانداران به عنوان رئیس قرار گاه این امر ابلاغ شده است.

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

شاهرخی با بیان اینکه امروز وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند که هیچ رئیس سازمانی حق ندارد نامی از سهمیه بیاورد، اصلاً سهمیه وجود ندارد گفت: به هر میزانی که به کالاهای اساسی نیاز باشد، به استان وارد خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه برنج در چند نمونه مختلف با توجه به سطح درآمد مردم تهیه شده است گفت: یک برنج هندی داریم که به قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در استان عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان داشت: یک برنج تایلندی را داریم که با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود، برنج پاکستانی نیز به قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز در استان عرضه می‌شود.

شاهرخی گفت: تا کنون ۹ هزار تن برنج در بازار توزیع شده، هزار و ۸۰۰ تن را در حال توزیع داریم، هزار و ۹۰۰ تن نیز در حال حمل به استان است.

انبارها خالی از کالا شوند

شاهرخی با اشاره به اینکه شکر به قیمت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود گفت: توزیع هفت هزار و ۵۰۰ تن شکر را شروع کرده‌ایم و هزار تن نیز در حال حمل به استان داریم.

وی افزود: حتی سه هزار تن شکر را علاوه بر سهمیه تا کنون دریافت کرده‌ایم که در حال توزیع است.

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: برای اینکه دسترسی مردم راحت تر باشد تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای این کالاها را در اختیار دارند، هر فروشگاه به هر میزانی کالا نیاز داشته باشد را در اختیار او قرار خواهیم داد.

شاهرخی بیان داشت: تاکید کرده‌ایم که انبارهای شرکت غله و پشتیبانی خالی شوند و تمام کالاها در ویترین فروشگاه‌ها قرار بگیرند، به هر میزان که انبارها خالی شوند، به همان میزان دوباره شارژ می‌شوند.

وی افزود: هیچ کمبودی را در این زمینه نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: به مباشرین هم اعلام کرده‌ایم، به فرمانداران نیز از طریق استانداری اعلام شده که هر مباشری ظرف ۷۲ ساعت آینده نتواند سهمیه خود را جذب کند، سهمیه او را حذف می‌کنیم و در اختیار مباشر دیگر قرار خواهیم داد.

شاهرخی ادامه داد: برآورد ما در قدم اول تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز استان تا پایان ماه مبارک رمضان است تا به وفور و به سهولت در اختیار مردم قرار بگیرد.

تأمین میوه شب عید

وی در ادامه با اشاره به تأمین میوه شب عید نیز بیان داشت: میوه سال ۱۴۰۱ را تأمین کرده‌ایم، بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی، استارت تأمین و ذخیره سازی میوه ۱۴۰۲ نیز زده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه پرتقال و سیب را به میزان کافی در استان تهیه و در سردخانه‌ها ذخیره کرده‌ایم گفت: سیب‌ها را از باغداران شهرستان بروجرد خریداری کرده ایم.

همه چیز در مورد تنظیم بازارعید لرستان/از توزیع گوشت تا تامین میوه

شاهرخی گفت: استاندار لرستان در جلسه امنیت غذایی تاکید کردند که کیفیت را در دستور کار قرار دهیم، در چندین جلسه وزیر جهاد کشاورزی تاکید کردند که حتی در روزهای پایانی که قرار است میوه به بازار تزریق شود به هر دلیل کیفیت میوه پایین بود، از عرضه آن به بازار جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه سردخانه‌ها را در دو مرحله بازدید کرده‌ایم، خوشبختانه کیفیت میوه‌ها مناسب بوده است عنوان کرد: چون توزیع و قیمت میوه با کمیته راهبردی در وزارت جهاد کشاورزی است، منتظریم که به استان این امر را اعلام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: اکیب ها در حالت آماده باش هستند تا سریع کار توزیع میوه را انجام دهند، تعداد مراکز عرضه میوه در شهر خرم آباد، ۳۰ مرکز و در سایر شهرستان‌ها نیز ۱۲۰ مرکز است.

شاهرخی تاکید کرد: تمام این مراکز لوگو و بنر خاصی دارند تا مردم بدانند که این میوه تنظیم بازاری است، بازرسین و تعاون روستایی نیز نظارت می‌کنند.

وی گفت: اعلام شده که قیمت میوه، ۱۵ درصد زیر قیمت خرده فروش است، اما هنوز قیمت مصوب فعلاً نهایی نشده است.

کد خبر 5448151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha