۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۴۱

مهر گزارش می‌دهد؛

برگزاری بزرگترین گردهمایی منتظران ظهور گرد گنبد فیروزه‌ای جمکران

برگزاری بزرگترین گردهمایی منتظران ظهور گرد گنبد فیروزه‌ای جمکران

قم-نیمه شعبان دوباره از راه رسید تا دل‌های شیعیان به یاد امام غائب از نظر، بیش از همه روزهای دیگر برای دیدن رویش به تپش بیفتد و این غصه‌ هجران را بگرید.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: منتظران ظهور در شب نیمه شعبان خود را به مسجد مقدس جمکران؛ این میعادگاه انتظار رساندند تا در جشن بزرگ هزار و ۱۸۷ سالگی میلاد حضرت حجت (عج) حاضر باشند و در این شب پر فضیلت با امام منتظر به نجوا بنشینند.

پرچم‌های فیروزه‌ای که یا مهدی ادرکنی بر روی آنان نقش بسته بود، دور تا دور مسجد مقدس جمکران در رقص باد سرد آخرین روزهای زمستان خود نمایی می‌کردند و ریسه‌ها و چراغانی‌های مسجد، چشم هر رهگذری را نوازش می‌داد.

در جای جای مسجد، عاشقان مهدی موعود مشغول نماز و دعا بودند و برخی‌ها هم ختم صلوات گرفته بودند به نیت فرج. از ظهر روز پنجشنبه مسیر بلوار پیامبر اعظم قم، میزبان زائران مسجد مقدس جمکران بود و بسیاری از ارادتمندان به حضرت نه تنها از شهر مقدس قم؛ بلکه از استان‌ها و شهرهای مختلف کشور و حتی از دیگر کشورهای اسلامی با پای پیاده مسیر ۸ کیلومتری از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران را طی طریق کردند تا در شب نیمه شعبان در این مسجد حضور داشته باشند.

در بیشتر بخش‌های مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) موکب هایی از سوی قمی‌ها و برخی از استان‌های کشور برپا شده بود که خدمات دهی آنان به زائران خاطرات مسیر پیاده روی نجف تا کربلا در ایام اربعین حسینی را تداعی می‌کرد.

خدمت رسانی ۲۰۰ موکب به زائران مسجد مقدس جمکران

این موکب ها که تعدادشان قریب به ۲۰۰ موکب بود؛ با انوع پذیرایی‌ها از چای و شربت گرفته تا کیک و بستنی و انواع ساندویچ‌ها از زائران پیاده در مسیر مسجد مقدس جمکران میزبانی می‌کردند.

فعالیت برخی از موکب ها نیز در قالب برنامه‌های فرهنگی بود و فیلم سینمایی مطرح این روزهای کشور که در جشنواره فیلم فجر امسال نیز خوش درخشید در یکی از موکب ها به نمایش درآمد و علاقمندان پای تماشای فیلم موقعیت مهدی نشستند.

با وجود وقفه دو ساله در برپایی جشن‌های نیمه شعبان در قم به علت شیوع ویروس کرونا؛ اما به نظر می‌رسید برنامه ریزی ها برای ارائه خدمات به زائران امسال بهتر از قبل بود، ورود موتورسیکلت‌ها به مسیر پیاده رو که موجب نارضایتی زائران می‌شد ممنوع بود و در مسیر خودرویی نیز ترافیک قابل توجهی دیده نشد؛ هر چند که امسال جمعیت میلیونی همانند سالهای قبل از کرونا را شاهد نبودیم.

در ابتدای مسیر بلوار پیامبر اعظم نیز به همت دانشگاه علوم پزشکی استان قم مرکز واکسیناسیون دایر شد تا افرادی که هنوز موفق به زدن واکسن نشده بودند، بتوانند واکسن خود را تزریق کنند علاوه بر آن دستگاه‌های امدادرسان از جمله هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی نیز در بخش‌هایی از مسیر و اطراف مسجد مقدس جمکران مستقر بودند تا در صورت نیاز به زائران خدمت رسانی کنند.

برگزاری بزرگترین گردهمایی منتظران ظهور گرد گنبد فیروزه‌ای جمکران

مسجد مقدس جمکران نیز با استفاده از ۱۴ هزار لامپ و ۷ هزار متر ریسه چراغانی شده بود و جلوه ویژه ای به این مسجد بخشیده بود.

مراسم شب نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید و با قرائت قرآن کریم آغاز شد و تا ساعت ۲۴ ادامه داشت.

حجت الاسلام رفیعی از اساتید حوزه علمیه قم سخنران این مراسم بود که در خصوص اهمیت وظایف شیعیان در دوران غیبت به ایراد سخن پرداخت و اجرای برنامه گروه تواشی و جمع خوانی، مداحی آقایان مهدی سلحشور و احمد واعظی و شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی و احمدبابایی از جمله برنامه‌ها بود.

در بین مراسم نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران از سوی خادمان مسجد و مردم شیرینی و شکلات و شاخه‌های گل به مناسبت میلاد مسعود حضرت ولی عصر (عج) بین حاضرین توزیع شد.

مراکز پاسخگویی به شبهات وسوالات دینی نیز در نقاط مختلف مسجد به چشم می‌خورد و جوانان سوالات خود را از روحانیون مستقر در مراکز می‌پرسیدند.

هوای قم در شب نیمه شعبان به شدت سرد بود و وزش باد نیز مزید بر علت شد تا شرایط برای حضور برخی از زائران در صحن اصلی مسجد سخت باشد و به همین دلیل، عده‌ای به شبستان‌های مسقف مسجد رفتند و از آنجا اجرای برنامه‌ها را دنبال می‌کردند.

گروه‌های مختلف رسانه‌ای نیز در اطراف صحن اصلی مسجد به صورت زنده در حال پخش برنامه‌های خود از شبکه‌های مختلف تلویزیونی بودند و بخش‌هایی از برنامه شب نیمه شعبان مسجد جمکران علاوه بر شبکه استانی نور و رادیو قم از شبکه‌های سراسری نیز به صورت زنده پخش می‌شد و علاوه بر آن برای نخستین بار در بستر فضای مجازی این برنامه به ۶ زبان پرمخاطب جهانی پخش شد.

هاشم الحیدری مهدی یاور برگزیده سال ۱۴۰۰

تقدیر از مهدی یاور سال نیز بخشی از مراسم شب نیمه شعبان بود که تندیس کلمه الباقیه توسط حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران به حجت الاسلام والمسلمین هاشم الحیدری بنیانگذار و دبیرکل جنبش اسلامی عهد الله عراق به عنوان مهدی یاور سال مسجد مقدس جمکران اهدا شد.

حجت الاسلام هاشم الحیدری که اهل عراق است اما به واسطه سال‌ها حضور در ایران به زبان فارسی تسلط دارد؛ بعد از دریافت این نشان دقایقی به زبان فارسی به ایراد سخن پرداخت و از اهمیت انقلاب اسلامی و نقش آن در تحقق و تعجیل فرج امام زمان (عج) گفت و بعد نیز دقایقی را به عربی سخن گفت؛ آن هم با همان حرارت و شور همیشگی و خاص خودش، از آمادگی جبهه مقاومت به فرماندهی رهبر معظم انقلاب گفت و از نابودی رژیم صهیونیستی در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد.

برگزاری بزرگترین گردهمایی منتظران ظهور گرد گنبد فیروزه‌ای جمکران

اوج برنامه‌های نیمه شعبان مسجد جمکران مراسم نورافشانی بود که ساعت ۲۴ و بعد از قرآئت جمعی دعای فرج امام زمان (عج) برای دقایقی صورت گرفت و آسمان جمکران و مسجدی که به دستور مستقم مهدی فاطمه بنا شد به یمن میلاد آخرین منجی جهان بشریت نورافشان شد و بسیاری از زائران این صحنه‌های زیبا را با تلفن‌های همراه خود فیلمبرداری کردند.

مراسم احیای شب نیمه شعبان نیز از ساعت یک بامداد در مسجد مقدس جمکران آغاز شد که قرائت دعای کمیل توسط حاج منصور ارضی بخشی از برنامه‌های احیای شب نیمه شعبان بود که به صورت زنده از شبکه یک سیما هم پخش شد.

زائران برای بازگشت بر خلاف سالهای گذشته که به دلیل ترافیک سنگین معضل اساسی بود مشکل خاصی نداشتند و بیش از ۱۵۵ دستگاه اتوبوس انتقال زائران را انجام می‌دادند هر چند که برخی از زائران نیز پس از اتمام برنامه به جهت ازدحام جمعیت و نبود اتوبوس بخش‌هایی از مسیر بلوار پیامبر اعظم را پیاده بازگشتند.

کد خبر 5449704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha