۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷

با انتشار کتاب‌های پزشکی و علوم سیاسی انجام می‌شود؛

ادامه حیات مجموعه «درآمدی کوتاه» در ایران با تازه‌های نشر افکار

ادامه حیات مجموعه «درآمدی کوتاه» در ایران با تازه‌های نشر افکار

نشر افکار با مجلدات تازه‌ای از موضوعات علوم سیاسی و پزشکی مجموعه «درآمدی کوتاه» (Very Short Introductions) انتشارات آکسفورد، به ترجمه و انتشار این کتاب‌ها ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه «درآمدی کوتاه» (Very Short Introductions) که از سال ۱۹۹۵ در انتشارات دانشگاه آکسفورد آغاز به انتشار کرده است، دانشنامه‌های فشرده با عناوین بسیار متنوع در پنج حوزه کلی «هنر و علوم انسانی»، «حقوق»، «پزشکی و سلامت»، «علم و ریاضیات»، «علوم سیاسی» را در بر می‌گیرد.

بسیاری از این عناوین به فارسی با عناوینی چون «درآمدی کوتاه»، «مختصر و مفید»، «درآمدی بر» و «مقدمه‌ای بسیار کوتاه» ترجمه شده‌اند که از این میان، «نشر فرهنگ معاصر»، «نشر ماهی» و «نشر افکار» به‌صورت گسترده‌تری عناوینی از این مجموعه را منتشر کرده و در دست انتشار دارند.

نشر افکار تاکنون از مجموعه «علوم سیاسی» عناوین متعددی را منتشر کرده است که شامل «آنارشیسم» از کالین وارد با ترجمه محمودرضا عبداللهی؛ «فمینیسم» از مارگارت والترز با ترجمه بنفشه جمالی؛ «فاندامنتالیسم» (بنیادگرایی) از ملیس روتون با ترجمه بیژن اشتری؛ «اتوپیانیسم» (آرمان‌شهرباوری) از لایمن تاور سارجنت با ترجمه محمد نصراوی هستند.

از این سری، ویرایش جدید عناوین «آنارشیسم» و «فاندامنتالیسم» به همراه «کمونیسم» از لزلی هولمز با ترجمه سپیده صابونچی زیر چاپ هستند. عناوین «لیبرالیسم» از مایکل فریدن با ترجمه حیدر نصیرنژاد؛ «ناسیونالیسم» از استیون گروسبی؛ و «ایدئولوژی» از مایکل فریدن نیز در برنامه ترجمه و انتشار قرار دارند.

همچنین مدخل‌هایی از این دانشنامه‌های کوتاه در حوزه پزشکی و روان‌شناسی همچون «حافظه» از جاناتان کی. فاستر؛ «احساسات» از دیلان ایوانز؛ «درد» از راب بادیز؛ «رویابینی» از آلن هابسون؛ و «خواب» از راسل فاستر و استیون لاکلی با ترجمه دکتر انیسا دهقانی در نشر افکار منتشر می‌شوند.

ویرایش جدید مداخل «اوتیسم» از یوتا فریث با ترجمه علیرضا آشوری؛ «روان‌درمانی» از تام برنز و اوا برنز؛ و «یونگ» از آنتونی استیونز در برنامه انتشار هستند.

از مجموعه «درآمدی کوتاه» در نشر افکار همچنین عناوین هنری همچون «فیلم نوآر» از جیمز نرمور با ترجمه محمد حسینی منتشر خواهد شد که همچنین مدخل «موسیقی فیلم» از کاترین کالیناک را در دست ترجمه دارد. «هنر آوانگارد» از دیوید کاتینگتون نیز با ترجمه مهرداد پورعلم منتشر می‌شود که همچنین مدخل «فلسفه ذهن» از باربارا گیل مونترو را در دستور کار دارد.

در حوزه فلسفه نیز عنوان «اخلاق محیط زیست» از رابین اتفیلد با ترجمه کمیل سوهانی ترجمه شده و «اخلاق پزشکی» از تونی هوپ در برنامه ترجمه است.

کد خبر 5476613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha