۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸

درباره عضویت در ناتو؛

سوئد هیئتی را برای رایزنی به ترکیه می فرستد

سوئد هیئتی را برای رایزنی به ترکیه می فرستد

وزیر خارجه سوئد اعلام کرد به زودی قرار است هیئتی از این کشور راهی ترکیه شود تا درباره مسئله پیوستن استکهلم به ائتلاف نظامی ناتو با آنکارا بحث و گفتگو نماید.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های ترکیه گزارش دادند که قرار است سوئد هیئتی را برای گفتگو درباره پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی ناتو، روانه ترکیه کند.

روزنامه حریت ترکیه در این باره به نقل از «آن لیند» وزیر خارجه سوئد نوشت: به زودی هیئتی برای بررسی درخواست پیوستن به ناتو، به آنکارا سفر خواهد کرد.

سوئد روز گذشته و تنها چند ساعت پس از اعلام رسمی فنلاند برای تمایل به پیوستن به ناتو، اعلام کرد که این کشور نیز مایل به عضویت در ناتو است.

استکهلم در عین حال گفته است که در صورت پیوستن این کشور به ناتو، با استقرار تسلیحات هسته‌ای و پایگاه‌های نظامی این ائتلاف در خاک خود مخالفت خواهد کرد.

«ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد در همین رابطه گفته است که الحاق به ناتو بهترین گزینه برای سوئد و امنیت مردم کشورش است.

این در حالی است که ترکیه ضمن اعلام این مطلب که سوئد و فنلاند محل امنی برای گروه های مخاف آنکارا هستند، اعلام کرده است که با عضویت کشورهای مذکور در ناتو موافق نیست.

همزمان اما معاون دبیرکل ناتو روز گذشته ابراز امیدواری کرد که اعضای این سازمان می توانند به زودی به اجماع نظر بر سر پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف نظامی دست یابند.

وی در این باره گفت: مطمئن هستم که نگرانی های آنکارا قابل رسیدگی است. ترکیه یک متحد مهم است و نگرانی‌هایی را مطرح کرده که از سوی دوستان و متحدانش بدانها رسیدگی می شود. اطمینان دارم که اگر این کشورها تصمیم به عضویت در ناتو بگیرند، می‌توانیم از آنها استقبال کنیم و همه شرایط را برای دستیابی به اجماع پیدا کنیم.

کد خبر 5491151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha