۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۲۸

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد؛

ثبت ۲۰ اثر تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور

 ثبت ۲۰ اثر تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور

اراک - مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز و تشکیل پرونده ۲۰ اثر منقول، غیرمنقول، ناملموس و طبیعی از استان مرکزی به ثبت ملی رسیده است.

مصطفی مرزبان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در سال گذشته با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز و تشکیل پرونده ۲۰ اثر منقول، غیرمنقول، ناملموس و طبیعی از استان مرکزی به ثبت ملی رسید، اظهار کرد: تلاش برای ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و … در استان مرکزی از مهمترین اقدامات برای حفاظت از آن‌ها است.

وی ادامه داد: با تشکیل پرونده ۲۰ اثر استان و ارسال به وزارتخانه متبوع موفق به ثبت آنها در لیست فهرست آثار ملی کشور شدیم که این آثار به تفکیک شامل ۷ اثر در فهرست آثار غیرمنقول، ۳ اثر در فهرست میراث طبیعی ملی، ۵ اثر در فهرست آثار ناملموس و ۵ اثر در فهرست آثار منقول بودند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به مرمت ۴۱ شیء تاریخی، فرهنگی در سال ۱۴۰۰ گفت: بیشتر این اشیا گچی و فلزی بوده‌اند که از مهمترین آنها می‌توان به سکه‌های فلزی تاریخی و همچنین قطعه گچی از مسجد جامع ساوه مربوط به دوره سلجوقی اشاره کرد که استحکام‌بخشی، پاکسازی و اسیدزدایی شدند.

مرزبان با اشاره به ثبت تعداد ۲۲۰ شیء تاریخی موجود در موزه‌های استان در سامانه جام گفت: این اشیا شامل اموال تاریخی، دولتی و خصوصی موجود در موزه‌ها هستند که در این سامانه ثبت شده‌اند.

وی یادآور شد: تجهیز و تکمیل موزه خصوصی شهاب سنگ نراق در سال گذشته انجام شد و در حال حاضر در این موزه بالغ بر ۲۰۰ قطعه شهاب‌سنگ در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه سال‌های گذشته موزه‌های استان به سیستم الکترونیکی و حفاظتی تجهیز شده‌اند افزود: در سال ۱۴۰۰ موزه سالار محتشم خمین نیز به سیستم الکترونیکی و حفاظتی برای امنیت بیشتر تجهیز شد.

کد خبر 5491308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha