۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۲۵

در شرایط آلودگی شدید هوای اصفهان؛

سامانه پایش برخط کیفی هوا از دسترس شهروندان اصفهانی خارج شد

سامانه پایش برخط کیفی هوا از دسترس شهروندان اصفهانی خارج شد

اصفهان- سامانه پایش و اطلاع رسانی برخط کیفی هوای اصفهان روز جمعه سی‌ام اردیبهشت ماه از دسترس شهروندان خارج شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه پایش و اطلاع رسانی برخط کیفی هوای اصفهان روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه از دسترس شهروندان خارج شد.

این درحالی است که سامانه پایش برخط کیفی هوای سازمان حفاظت محیط زیست در سراسر استان‌های کشور هم اکنون فعال است و تنها استان اصفهان از دسترس شهروندان خارج شده است.

این سامانه در شرایطی که هوای اصفهان به عنوان دومین شهر آلوده کشور این روزها بر اثر هجوم ریزگردها بسیار آلوده است و در سه روز گذشته مدارس ۶ شهرستان این استان تعطیل بوده، قطع شده است.

اصفهان ۲ سامانه اطلاع رسانی دارد که یکی سامانه برخط سازمان حفاظت محیط زیست و دوم، سامانه‌ای است که ایستگاه‌های شهرداری اصفهان را با ۶ ایستگاه اداره کل محیط‌زیست ادغام کرده و اکنون هر دو سامانه قطع است، سایت اداره کل محیط‌زیست نیز در روز جمعه بروز رسانی نمی‌شود و مسئولان این اداره نیز پاسخگو نیستند.

سامانه پایش برخط کیفی هوا از دسترس شهروندان اصفهانی خارج شد

در ۱۰ روز گذشته هفت ایستگاه پرتردد شهر اصفهان قطع بوده که مسئولان محیط‌زیست و شهرداری اصفهان علت آن را نبود اعتبارات و نقص فنی اعلام کردند و مسئول کنترل کیفی هوا در شهرداری اصفهان وعده داد که مشکل ایستگاه‌های پایش هوای متعلق به این نهاد بزودی برطرف می‌شود.

اطلاع رسانی برخط از وضعیت کیفی هوا حق قانونی شهروندان است. ماده ۲۱ آئین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا ماده ۲ قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست را موظف کرده اقدامات لازم برای برخط کردن داده‌های آلودگی هوا و اطلاع‌رسانی عمومی از جمله از طریق درگاه اینترنتی را انجام دهد.

اصفهان امسال آلوده‌ترین بهار ۱۰ سال اخیر را تجربه می‌کند؛ این کلانشهر در ۶۰ روز فروردین و اردیبهشت سال جاری بدون داشتن یک روز هوای پاک، ۳۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان و ۲۷ روز هوای قابل قبول داشته است.

سامانه پایش برخط کیفی هوا از دسترس شهروندان اصفهانی خارج شد

پیش از این محمود مزارع کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان به خبرنگار مهر گفت که شمار روزهای آلوده اصفهان در فروردین امسال و فروردین سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه در ۱۰ سال اخیر افزایش زیادی داشته است.

وی علت افزایش روزهای آلوده را گردوغبار دانست، گفت: آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق ۲.۵ میکرون است که بیشتر ناشی از وزش باد و پدیده گردوغبار و ریزگرد است.

به گزارش مهر بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان امروز وزش باد به نسبت شدید تا شدید به ویژه در نیمه شرقی، شمالی و مرکزی استان سبب خیزش گرد و خاک می‌شود.

براساس اطلاعیه این سازمان، فردا شنبه با نفوذ توده گردوخاک به استان اصفهان در مناطق مرکزی، شرقی و شمالی استان کاهش دید افقی و افزایش شاخص کیفی هوا پیش‌بینی شده است.

گفتنی است در اواخر پاییز ۱۳۹۸ نیز در اوج آلودگی هوای اصفهان، سامانه برخط کنترل کیفی هوا و اطلاع رسانی متعلق به محیط‌زیست استان به مدت سه چهار روز قطع بود که مدیرکل محیط زیست استان علت آن را پرداخت نشدن بدهی ۲۰۰ هزار تومانی به شرکت ایرانسل که سیم‌کارت‌های دستگاه‌ها را فراهم کرده، اعلام کرد.

کد خبر 5494474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha