۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۹

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی بیان کرد؛

۶۸ هزار پرونده مالیاتی تا پایان سال گذشته در استان مرکزی تشکیل شد

۶۸ هزار پرونده مالیاتی تا پایان سال گذشته در استان مرکزی تشکیل شد

اراک - سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: تعداد پرونده‌های مالیاتی استان مرکزی تا پایان سال ۹۹ حدود ۶۱ هزار پرونده بوده که این تعداد تا پایان سال گذشته به ۶۸ هزار پرونده رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی حبیبی کمیجانی اظهار کرد: برای عملکرد سال ۱۴۰۰ مشاغل و کسبه تا پایان خردادماه باید اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند و اعلام کنند که در سال ۱۴۰۰ چه میزان درآمد داشتند و این مهلت ممکن است افزایش پیدا کند ولی تاکنون افزایش مهلت اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: تسلیم اظهارنامه عملکرد ۱۴۰۰ به دو صورت انجام می‌شود که مودیان می‌توانند فرم تبصره ماده ۱۰۰ را انجام دهند، در واقع اظهارنامه توافقی به آن گفته می‌شود که به سازمان امور مالیاتی اختیار دادند که برای مالیات افرادی که درآمد بالایی ندارند را تسهیلاتی در نظر بگیرند و در حال حاضر افرادی که میزان فروش و درآمدشان تا ۴۸ میلیارد ریال است می‌توانند به جای تسلیم اظهارنامه مالیاتی فرم تبصره ۱۰۰ ماده را انجام دهند.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: بر اساس اسناد و مدارک مثبته در صورتی که مشخص شود مجموع فروش کالا و خدمات مودی بیشتر از ۴۸ میلیارد ریال بوده، علاوه بر مطالبه مالیات، مشمول جرایم متعلقه و عدم استفاده از معافیت‌ها و نرخ صفر است.

کمیجانی افزود: نیاز است مودیان مالیاتی درآمدهای واقعی خود را در اظهارنامه مالیاتی اعلام کنند زیرا اختلاف درآمدها به عنوان کتمان مالیاتی در نظر گرفته شده و علاوه بر اخذ مالیات ۳۰ درصد جریمه به آنان تعلق می‌گیرد.

وی گفت: مودیانی که اظهارنامه مالیاتی پر می‌کنند مبلغ خرید و فروش را اعلام می‌کنند و اظهارنامه‌هایی که مبلغ درآمد آنها صفر وارد شود اظهارنامه در نظر گرفته نمی‌شود.

وصول در آمدهای مالیاتی با کمترین فشار بر اقشار ضعیف و کسبه و واحدهای تولیدی

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی بیان کرد: یکی از مهمترین درآمدهای دولت مربوط به درآمده‌ای مالیاتی است، برای سازمان امور مالیاتی کشور مشخص می‌کنند که در سال ۱۴۰۱ چه میزان مالیات باید وصول کند و بر اساس میزان وصول مالیاتی که پیش بینی می‌شود سهم استان‌ها با توجه به ظرفیت استان‌ها اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: یکی از مهمترین اهداف سازمان امور مالیاتی این است که وصول در آمدهای مالیاتی با کمترین فشار بر اقشار ضعیف و کسبه و واحدهای تولیدی محقق شود و با توجه به شرایط کرونایی در قانون بودجه پیش بینی شد که صاحبان مشاغلی که سودشان کمتر از یک میلیارد ریال بوده ۵ درصد تخفیف در نرخ مالیاتی برایشان لحاظ شود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی در خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون در سال ۱۴۰۰ تصویب شد و از زمستان ۱۴۰۰ اجرایی شد و باید مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ را وصول کنیم.

کمیجانی در خصوص دستگاه‌های کارت خوانی که به پرونده‌های مالیاتی متصل شده‌اند، گفت: در کشور بیش از ۱۳ میلیون دستگاه کارت‌خوان داریم که از این تعداد حدود ۹ میلیون دستگاه کارت‌خوان مکلف شدند بنا بر واحد کسب خود پرونده مالیاتی تشکیل دهند و دستگاه کارت‌خوان خود را به این پرونده مالیاتی متصل کنند و حدود ۴ میلیون از این افراد در حال سپری کردن مراحل تشکیل پرونده مالیاتی هستند.

وی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ مشخص شد که افراد دارای واحد کسب باید به سازمان مالیاتی یک حساب تجاری معرفی کنند بر این اساس کلیه درآمدهایی که در این حساب وارد می‌شود به عنوان درآمد آن شخص تلقی شده و شامل مالیات است بر این اساس واریز درآمدها به صورت کارت به کارت در حساب‌های تجاری نیز مشمول مالیات است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی عنوان کرد: برای حساب‌های غیرتجاری بنا بر استفاده آن شخص یک سقف گردش مالی در نظر گرفته شده تا اگر میزان درآمدها در سال بیشتر از انتظار باشد مورد بررسی کارشناسان سازمان مالیاتی قرار بگیرد تا افرادی نتوانند تراکنش‌های مربوط به کسب و کار خود را در حساب‌های غیرتجاری دیگران انجام دهند.

ارسال پیامک برای صاحبان خانه‌های خالی

وی افزود: خانه‌های خالی بر اساس ثبت نام افراد در درگاه املاک و اسکان کشور و توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی شده و سازمان امور مالیاتی گیرنده این اطلاعات است.

کمیجانی با اشاره به اینکه از امروز برای صاحبان خانه‌های خالی پیامک ارسال می‌شود گفت: صاحبان این خانه‌ها تا پایان تیرماه با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir می‌توانند نسبت به پرداخت مالیات واحدهای خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: تعداد پرونده‌های مودیان اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی تا پایان سال ۹۹ حدود ۶۱ هزار و ۱۴۲ پرونده بوده است که این تعداد تا پایان سال گذشته به ۶۸ هزار پرونده رسیده است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی بیان کرد: در سال گذشته، ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عوارض به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شد که از این مبلغ حدود ۱ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها اختصاص پیدا کرد و مبلغ ۵۷۷ میلیارد تومان به دهیاری‌ها پرداخت شد.

کد خبر 5512450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha