۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۵

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان مطرح کرد؛

تلاش برای مدیریت روانآب‌های احتمالی در شهر اصفهان

تلاش برای مدیریت روانآب‌های احتمالی در شهر اصفهان

اصفهان- معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به آماده‌باش نیروهای خدمات شهری تا روز یکشنبه برای رویارویی با سیل احتمالی، از تلاش و برای مدیریت روان‌آب‌های سطحی طی این مدت خبرداد.

مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جلسه ویژه کارگروه سیلاب کلانشهر اصفهان هفته پیش و در پی هشدارهای هواشناسی استان تشکیل و نیروهای خدمات شهری برای رویارویی با حوادث جوی احتمالی به حالت آماده باش درآمدند.

اصلاح ۱۸۰ نقطه آبگرفتگی

وی با اشاره به اینکه کارگروه سیل شهر اصفهان پس از وقوع حوادث آبگرفتگی آبان ماه سال گذشته شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: پیش‌تر حدود ۲۰۰ نقطه در شهر اصفهان وجود داشت که بر اثر بارش دچار آبگرفتگی و مشکلاتی می‌شد که طی ۹ ماه گذشته تاکنون با همراهی معاونت عمران شهری ۱۸۰ نقطه اصلاح شده اما ۲۰ نقطه دیگر باقی مانده که نیاز به عملیات عمرانی بیشتر دارد و اصلاح این‌ها در بودجه امسال و سال آینده شهرداری پیش‌بینی شده است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه کانال‌های آب و سپتینک‌ها اصلاح شده و نیروی انسانی و تجهیزات در همه نقاطی که احتمال آبگرفتگی وجود دارد، مستقر شده‌اند، افزود: ستاد بحران شهر اصفهان روز گذشته با حضور نمایندگان راهور، نیروی انتظامی، هواشناسی، ارتش و سپاه در معاونت خدمات شهری شهرداری تشکیل و هماهنگی بین بخشی انجام شد.

بقایی با بیان اینکه با بازگشایی مسیر روان‌آب‌ها از وقوع آبگرفتگی جلوگیری می‌شود، توصیه کرد: شهروندان اصفهانی بعد از ظهر امروز و فردا از منازل خارج نشوند و در صورتی که تردد برای امور ضروری باشد سعی کنند برای تردد از رینگ ترافیک استفاده نکنند تا دو سه روز پیش‌رو و فعالیت سامانه بارشی بی خطر سپری شود.‌

آماده‌باش نیروهای خدمات شهری تا یکشنبه نهم مرداد

وی درخصوص تدابیر شهرداری اصفهان برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه سال گذشته در برخی مناطق شهر به دلیل هدایت و تخلیه روان‌آب‌ها در منهول‌های فاضلاب شهری و ایجاد مشکل در منازل شهروندان، خاطرنشان کرد: بالا زدن فاضلاب در خانه‌های مردم در آبان سال گذشته به دلیل اختلاف سطح لوله‌های فاضلاب با منازل بود و با توجه به افزایش جمعیت و ساخت‌سازها در این شهر باید لوله‌های فاضلاب نیز اصلاح و بزرگ‌تر شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در برخی مناطق اختلاف سطح لوله فاضلاب و برخی مناطق شیب وجود دارد، ابراز داشت: با وجود این در خصوص مدیریت شرایط بارندگی برای امروز و فردا تذکرات به نیروهای خدمات شهری داده شده و تا یکشنبه نهم مردادماه همه نیروهای در سطح شهر آماده باش هستند.

برنامه‌ریزی برای مدیریت روان‌آب‌ها و سیلاب احتمالی در تغذیه منابع زیرزمینی

بقایی در خصوص مدیریت روان‌آب‌ها و سیلاب احتمالی نیز گفت: سعی می‌کنیم از روان‌آب‌های احتمالی برای تغذیه منابع آب زیر زمینی استفاده کنیم اما بابد توجه داشت یک زمان بر اثر بارش تنها روان آب جاری می‌شود و برخی مواقع وقوع سیلاب را به دنبال دارد و سیل یعنی اینکه معبر ما گنجایش این حجم آب را ندارد و باعث تخریب برخی مناطق می‌شود.

وی افزود: برنامه‌هایی در قرارگاه آب و کارگروه سیلاب استان درباره مدیریت روان‌آب‌ها در دستور کار داریم و پژوهشی را از سال گذشته آغاز کردیم که تاکنون فاز پنجم آن آماده شده و این طرح مطالعاتی در فاز ششم وارد عملیات اجرایی خواهد شد.‌

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه عنوان این طرح پژوهشی هدایت و استحصال آب‌های سطحی است و برای همین امر برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه زمان‌بر است زیرا شاهد تغییر اقلیم در شهر و کشورمان هستیم.

بقایی ادامه داد: شهر براساس اقلیمی بنا شده که بارش‌های سالانه معین و مستمری داشته اما اکنون اقلیم به گونه‌ای است که در یک مقطع شهر بارش‌های شدیدی داریم و پیش بینی شده بارش‌های مونسونی امروز و فردا طی ۲ تا سه دقیقه بارش بسیار شدید در یک نقطه رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که شیب و کانال و سپتینک جاده‌ها و معابر و پل‌ها براساس میانگین بارش‌های ۵۰ ساله این خطه تعبیه شده و اکنون اگر بارانی ببارد که بیشتر از ظرفیت این‌ها باشد، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: باید توجه داشت اکنون اقلیم و بارش‌ها تغییر کرده و معابر شهری ما گنجایش این باران‌ها را ندارد؛ از این رو سعی می‌کنیم در حد توان، روان‌آب‌ها و سیلاب احتمالی را به مادی‌ها، کانال‌ها و رودخانه زاینده رود هدایت کنیم.

بقایی افزود: اگر این روند اقلیمی ادامه دار باشد باید به سمت تعبیه ابر مخزن‌ها در فضای طبیعی و مصنوعی در شهر اصفهان برویم تا روان آب‌ها را به آنها هدایت و مدیریت و نگهداری کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، برپایه پیش‌بینی‌های هواشناسی احتمال بارش‌های رگباری پراکنده و فعالیت سامانه مونسونی اقیانوس هند از بعد از ظهر امروز و به طور متناوب تا فردا جمعه در کلانشهر اصفهان نیز وجود دارد.

کد خبر 5549563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha