۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۵۹

در سخنانی در اسپانیا؛

بورل: پاسخ ایران به اروپا منطقی بود/ منتظر جواب آمریکا هستیم

بورل: پاسخ ایران به اروپا منطقی بود/ منتظر جواب آمریکا هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در سخنانی در اسپانیا در خصوص مذاکرات برچیدن تحریم های ضدایرانی در وین گفت: پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا منطقی بود؛ منتظر جواب آمریکا هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد: پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در مورد احیای برجام معقول است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه سمیناری در اسپانیا در این خصوص گفت: پیشنهادی از سوی من به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات مطرح شده و پاسخی از سوی ایران داده شد که فکر می‌کنم پاسخ ایران معقول است. این پیشنهاد به آمریکا منتقل شده که هنوز به طور رسمی پاسخی به آن نداده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، جوزف بورل دراین باره اضافه کرد: منتظر آمریکا هستیم و امیدواریم که این پاسخ به ما اجازه دهد روند مذاکرات را تکمیل کنیم. نسبت به این مسئله امیدواریم اما نمی توان در خصوص آن به شما اطمینان بدهم.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورو نیوز، بورل در اسپانیا ضمن اشاره به این موضوع تاکید کرد که قرار بود نشستی در رابطه با مذاکرات برچیدن تحریم های ضدایرانی در آخر هفته گذشته (به وقت محلی) در وین برگزار شود که این امر اتفاق نیفتاده است. این دیپلمات اسپانیایی اضافه کرد که احتمال دارد در هفته جاری شاهد برگزاری مذاکرات مذکور در پایتخت اتریش باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به یک‌سالگی دولت سیزدهم، گفت: ما شرایط تحریم، بحران‌های منطقه و شرایط پیچیده بین‌المللی را داشتیم اما اتخاذ سیاست خارجی متوازن، تعامل هوشمند و دیپلماسی پویا آثار و نتایج خود را تا حدود بسیار قابل توجهی در عمل نشان داده است. وزارت خارجه بر مبنای سیاستگذاری دولت در این مسیر حرکت کرد و بر مبنای نتایج حاصله شاهد شرایط خوب و امیدوار کننده‌ای هستیم. نتایج حاصله نشان داد اتخاذ این سیاست‌ها درست و مدبرانه بوده و نتایج خوب آن را در حوزه اقتصادی، افزایش حجم روابط و تبادل خارجی و افزایش روابط با کشورهای همسایه اعم از مرزی و منطقه‌ای شاهدیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات مذاکرات رفع‌تحریم‌ها و شیوه اجرای تعهدات ایران، گفت: به طور کلی می‌توان گفت همچنان در مسیر مذاکره هستیم و اجازه دهید به استقبال جزئیات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده است، نرویم. در آخرین دور مذاکرات در وین، پیشنهاداتی از سوی کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره منجمله ایران داده شد. طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه، پاسخ خود را نسبت به پیشنهادات در زمان مقرر داد. تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصاً دولت آمریکا، پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکرده‌ایم. به روایت‌های غیر رسمی اهتمام نکنیم و در فضای مذاکرات باید در مورد داد و ستدها و ایده‌های رسمی کشورها راجع به روند مذاکره اظهار نظر و قضاوت کنیم.

کد خبر 5570025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha