۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۴۱

رئیس آمبودزمان ترکیه:

تفاهم نامه آمبودزمانی زمینه‌ساز مرحله جدیدی از روابط کشورها است

تفاهم نامه آمبودزمانی زمینه‌ساز مرحله جدیدی از روابط کشورها است

رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه گفت: امضای برنامه اقدام مشترک میان سازمان بازرسی و آمبودزمان ترکیه می‌تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شریف مالکوچ رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه با اشاره به دوستی دوجانبه ایران و ترکیه گفت: یکی از دلایل اصلی دوستی بین ایران و ترکیه، مرز مشترک بین دو کشور است که بیش از ۴۰۰ سال بدون تغییر باقی مانده است. در طی این ۴۰۰ سال، هرج‌ومرج‌ها و جنگ‌های مختلفی در منطقه رخ داده است ولی مرز مشترک دو کشور پابرجا بوده که نمونه دیگری در دنیا وجود ندارد.

رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه با اشاره به اشتراکات دو کشور گفت: دو کشور ترکیه و ایران مشترکات زیادی در زمینه اجتماعی، فرهنگی و حتی زبانی دارند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر دنیا نیازمند صلح و آرامش است، تصریح کرد: روابط دو کشور باعث برقراری آرامش در منطقه و حتی دنیا خواهد بود.

مالکوچ تأکید کرد: جنگ‌ها باعث تضعیف حقوق اولیه انسان‌ها است. در جایی که جنگ است، خیلی سخت است که از حقوق بشر سخن بگوییم. بنابراین نیاز است در کشورها صلح و آرامش برقرار شود.

رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه با اشاره به تأسیس انجمن آمبودزمان کشورهای اسلامی با مشارکت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول گفت: در حال حاضر ترکیه ریاست دوره‌ای انجمن آمبودزمان کشورهای اسلامی را بر عهده دارد و درعین‌حال همکاری مستقیمی با سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با تشکر از حمایت‌های دکتر خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور از توسعه روابط این سازمان با آمبودزمان ترکیه خاطرنشان کرد: امضا برنامه اقدام مشترک بین آمبودزمان ترکیه و سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند نمونه و الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد. این امضای برنامه اقدام مشترک می‌تواند زمینه‌ساز مرحله جدیدی از روابط دو کشور باشد.

مالکوچ با اشاره به مفاد برنامه اقدام مشترک اجرای یادداشت تفاهم همکاری میان سازمان بازرسی کل کشور و آمبودزمان جمهوری ترکیه گفت: طبق این برنامه اقدام مشترک، فعالیت‌های آموزشی و تبادل تجربیات بین دو کشور توسعه خواهد یافت.

رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های آمبودزمانی ترکیه در دنیا گفت: آمبودزمان جمهوری ترکیه عضو ۸ سازمان بین‌المللی است و روابط منحصربه‌فردی را با کشورهای دیگر دارد.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم فعالیت‌های آمبودزمانی خود را در اروپا تقویت کنیم چراکه شاهد موج جدیدی از اسلام هراسی و نژادپرستی در اروپا هستیم.

شریف مالکوچ با بیان اینکه افزایش کیفیت خدمات آموزشی یکی از وظایف ما به شمار می‌رود، گفت: همچنین برقراری عدالت و برقراری قانون نیز از دیگر موارد اصلی در حوزه وظایف ما تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه کنونی دنیا نیازمند قانون و حقانیت است، تصریح کرد: مساله حقوق بشر بین انسان‌ها مشترک است و امیدواریم این تفاهم نامه بتواند مایه خیر و برکت باشد.

کد خبر 5574074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha