۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۲۴

سخنگوی صنعت آب خبر داد؛

تامین آب همدان تا دو هفته آینده تکمیل می‌شود/ آب همدان آلوده نیست

تامین آب همدان تا دو هفته آینده تکمیل می‌شود/ آب همدان آلوده نیست

سخنگوی صنعت آب گفت: پروژه جدید تامین آب همدان تا دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد و شایعات آلوده بودن آن صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت منابع آبی کشور اظهار داشت: وضعیت آب همدان به دلیل کمبود آب نبود بلکه منابع آب جدید که تامین شد مشکل ناهمخوانی و عدم تطابق با شبکه انتقال آب داشت.

وی افزود: ۳۵ درصد از منابع زیرزمینی و ۶۵ درصد از منابع سطحی تامین می‌شود. مشکل اصلی اخیر این شهر کمبود آب منابع سطحی بود و همدان جزو استان‌هایی بود که با بیشترین کاهش بارندگی مواجه شد ضمن اینکه تبخیر آب‌های سطحی و در یک سال اخیر در این استان بسیار بالا بود که این مشکل را رقم زد. منابع جایگزین نیز دیر رسید.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: در حال حاضر تامین منابع آبی همدان به سطح نسبتاً پایدار رسیده است. نیاز سالانه این شهر هزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که تاکنون هزار و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آن تامین شده است. بنابراین افت فشار فعلی به دلیل عدم تامین آب نیست بلکه منابع جدیدی تامین کرده‌ایم که تا زمانی که با شبکه منطبق شود زمان بر است.

قاسم زاده درباره شرایط آبی کشور گفت: ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۷ درصدی بارندگی مواجه بودیم اما به دلیل بارش‌های اخیر ۵ درصد رشد در ورودی آب به سدها را شاهد بودیم. ظرفیت مخازن آبی کشور یک درصد کمتر از سال گذشته است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: بارورسازی ابرها در دستور کار وزارت نیرو است ولی بارش‌های اخیر به خاطر این موضوع نبود بلکه به دلیل سامانه «مونسون» بوده است.

وی در خصوص حوزه آبی کارون یادآور شد: جلسات متعددی با مردم و کشاورزان حوضه آبریز کارون و کرخه داشتیم و به دنبال آن بودیم تا مشکلاتشان مرتفع شود.

سخنگوی صنعت آب درباره درآمدهای حاصل از افزایش تعرفه آب اظهار داشت: در بخش آب شرب به آب بهای مصرفی مردم یارانه تعلق می‌گیرد به این معنا که هزینه تمام شده هر متر مکعب آب بیشتر از تعرفه‌ای است که از مردم اخذ می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که دنبال درآمدزایی از قبوض آب و تعرفه‌های آب بها نیستیم.

به گفته این مقام مسئول در صنعت آب، آب بها در چند سال اخیر به صورت پلکانی محاسبه و اخذ شده است به این معنا که تا سقف الگوی مصرف، با یک نرخ مشخصی محاسبه می‌شود که این نرخ چند سال است که افزایش نیافته است اما در مراحل بالاتر از الگوی مصرف به صورت پلکانی هزینه آب را از مشترکان محاسبه و دریافت می‌کنیم که در برخی موارد حتی تا ۵ برابر قیمت تمام شده تولید هر متر مکعب آب است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۳ تا ۱۸ هزار متر مکعب مصرف آب در شهرهای مختلف به عنوان الگوی مصرف تعیین می‌شود که در تهران ۱۴ هزار متر مکعب است و بالاتر از آن به صورت پلکانی محاسبه و اخذ می‌شود. ۱۶ درصد مصرف آب کشور به مشترکان پرمصرف اختصاص دارد.

قاسم زاده درباره پساب صنعتی اظهار داشت: برای بخش تامین آب صنعت، راه اندازی بازار پساب را در دستور کار داریم که اسناد آن در حال تدوین است و اگر تصویب شود اجرایی خواهد شد. همچنین به صنایع آب بر اعلام کرده‌ایم به دنبال منابع آب جایگزین باشند که می‌تواند آب دریا یا پساب منازل مسکونی باشد.

وی گفت: کریدور آبی شرق کشور برای صنایع استان‌های سیستان بلوچستان و کرمان که آب دریای عمان است در حال اجرا است ولی امسال در این کریدور آب اندازی نخواهد شد. اما خط انتقال آب خلیج فارس به استان‌های هرمزگان و یزد در دست اجرا است که امسال نهایی خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب در خصوص حقابه هیرمند تاکید کرد: مشکل سازه‌ای در سد هیرمند در افغانستان پیش آمده بود که این ایراد سازه‌ای سبب سرریز شدن آب سرد به بیابانهای «گودزره» وارد شد. این مشکل برطرف شده است و امسال ۱۵ میلیون متر مکعب حقابه ایران از هیرمند به ما داده شده است. سهم حقابه ایران از هیرمند درسالهای ترسالی ۸۲۰ میلیون متر مکعب است.

وی درباره آب همدان گفت: ۱۴۰ کیلومتر شبکه جدید آب به همدان طی یکی دو هفته آینده به بهره برداری می‌رسد وطرحی که ۱۷ سال سابقه اجرا داشت ما ظرف چند هفته به اتمام رساندیم.

سخنگوی صنعت آب در خصوص شایعات ضعف سلامت آب جدید که به همدان منتقل می‌شود اظهار داشت: استانداردهایی که در تصفیه آب بکار می بریم در سطح جهانی است و این شایعات صحت ندارد ضمن اینکه ما سامانه سنجش آب داریم و اگر هر لحظه تشخیص دهد که آب دارای آلودگی است خود به خود دستور ممانعت از ورود آب به شرکت را می‌دهد.

وی افزود: ۹۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز در بخش کشاورزی مسدود کردیم که جلوی خروج ۳.۳ دهم میلیارد متر مکعب منابع آب زیرزمینی گرفته است.

قاسم زاده درباره ورودفاضلاب شهر جدید پردیس به سد ماملو با رد این موضوع گفت: همه شهرها تصفیه خانه فاضلاب دارند و اگر چپزی وارد آب شده پساب بوده نه فاضلاب. کیفیت آب پشت سد مرتباً سنجش و بررسی می‌شود و اگر آلایندگی داشت بلافاصله به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب در پایان ساعات پیک مصرف آب را ۹ تا ۱۱، ۱۴ تا ۱۶ و ۲۱ تا ۲۳ عنوان و درباره آب زاینده رود اظهار کرد: جلساتی در خصوص تامین آب کشاورزی شرق و غرب اصفهان برگزار کردیم و برای برخی کشاورزان در حالی که قرار بود کشاورزی در این استان محدود شود، رهاسازی سد زاینده رود را اجرا کردیم اما با این حال آب پاییز اصفهان تامین شده و تا آذرماه که بارندگی آغاز می‌شود مشکل تامین آب اصفهان نخواهیم داشتیم. همچنین درباره منابع آبی مشهد هم با توجه به اینکه در تیرماه پروژه‌های جدید آبی افتتاح شد مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 5575308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha