۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲

پیام تسلیت مدیران فرهنگی؛

تاریخ انقضا برای امین تارخ بی معناست/پرواز ابدی معلم اخلاق مدار

تاریخ انقضا برای امین تارخ بی معناست/پرواز ابدی معلم اخلاق مدار

تعدادی از مدیران مجموعه های فرهنگی هنری مختلف با انتشار پیام های جداگانه درگذشت امین تارخ بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با درگذشت امین تارخ بازیگر ارزنده سینما، تئاتر و تلویزیون تعدادی از مدیران مجموعه های مختلف فرهنگی هنری پیام های تسلیت جداگانه ای را منتشرکردند.

معاون امورهنری وزیر ارشاد:

مرحوم تارخ هنرمندی دلسوز و اخلاق مدار

در پیام محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی چنین آمده است:

«فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

درگذشت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون مرحوم امین تارخ، جامعه هنری کشور را متاثر کرد.

مرحوم تارخ فردی دلسوز و اخلاق مدار بود که طی چند دهه فعالیت حرفه ای در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون وبخصوص آموزش، در نزد مخاطبان از مقبولیت و محبوبیت برخوردار بود و باهمین روحیه تا آخرین روزهای عمر به تلاش در این عرصه همت ورزید.

اینجانب فقدان این هنرمند توانمند را به جامعه شریف هنری کشور و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم آمرزش و غفران الهی مسئلت دارم.»

تاریخ انقضا برای امین تارخ بی معناست/پرواز ابدی معلم اخلاق مدار

مدیر موزه سینما:

جاودانه اوست!

در پیام تسلیت مجید اسماعیلی مدیرموزه سینما آمده است:

«هنر، بالذات برای ماندگاری رویدادهاست و هنرمند، کسی‌ست که در این ماندگاری، نقش‌اول است. در این میان، معدود هنرمندانی هستند، خود آنچنان ماندگار می‌شوند که به تالار ابدی اذهان مردم راه می‌یابند و در قلب آنان برای همیشه، خانه می‌کنند.

امین تارخ، از همین جرگه است. ننوشتم از همین جرگه بود، چون آن‌کس که «ماندگار» شده، دیگر تاریخ انقضا و پایان برایش بی‌معناست.

گاه، عاشقانه‌ای در «ابن‌سینا» آفرید، گاه در «دلشدگان»، دل از مخاطبِ هنر هفتم ربود، گاه در «اغما»، بیننده را هوشیار کرد و گاه، در اثر بی‌بدیلِ علی حاتمی، پسری فرهیخته خلق کرد برای «مادر» ی اصیل و ایرانی؛ و چه بسیار نقش‌های دیگر که امین تارخ را با تاریخ جاودانگی سینمای این کهن‌بوم‌وبر، گره زده است.

جسمِ خاکی‌اش به افلاک رفت اما نقش‌آفرینی‌های جاودانِ او، خاطره‌هایی ساخته ماندنی و بی‌تکرار.

به خانواده محترمش و به جامعه هنرِ ایران، تسلیت می‌گویم و برایش آمرزش و آرامشِ ابدی آرزومندم نزدِ درگاه حضرت حق.»

تاریخ انقضا برای امین تارخ بی معناست/پرواز ابدی معلم اخلاق مدار

معاون سیما:

تارخ به حرفه بازیگری اعتبار افزونی بخشید

«محسن برمهانی معاون سیما سازمان صدا و سیما هم در پیام تسلیت خود نوشته است: قلب هنرمندی از تپش ایستاد که خون تازه‌ای به رگ‌های فرهنگ و مرام هنرپیشگی در سینما و تلویزیون و تئاتر ایران می‌دمید، چرا که او به حرفه بازیگری اعتبار افزونی بخشید و به درستی عنوان هنرمند ملی را دریافت کرد.

استاد امین تارخ هنرپیشه‌ای بزرگ، توانمند و صاحب سبک بود که بخشی از خاطرات خوش و فراموش نشدنی ملت ما در پای تلویزیون را خلق کرد و موجب پرورش نسلی از بازیگران جوان هم شد.

در کارنامه مرحوم تارخ اسامی آثار فاخر و ماندگاری چون «سربداران»، «بوعلی سینا»، «شیخ مفید»، «معصومیت از دست رفته»، «اغما»  ثبت شده که نشان از رسالت و تعهد وی در ثبت تاریخ و فرهنگ ملی و باورهای معرفتی و ارزشی این سرزمین است.

اینجانب درگذشت این هنرمند فقید را خدمت خانواده محترم ایشان و جامعه هنری تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان از خداوند متعال طلب صبر و برای آن هنرمند والا مقام رحمت واسعه الهی مسئلت دارم.»

تاریخ انقضا برای امین تارخ بی معناست/پرواز ابدی معلم اخلاق مدار

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

نقش آفرینی های تارخ بخشی از تاریخ سینمای ایران است

در پیام سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم آمده است:

«هوالباقی، خانواده بزرگ سینما و هنر ایران زمین بار دیگر داغدار هنرمندی از نسل بزرگان هنر سینما شد. هنرمندی که در کنار توانمندی‌های بارز در عرصه نمایش، سال‌ها به عنوان معلمی دلسوز و نمونه، بازیگران شاخصی را برای سینمای ایران تربیت کرد، نقش آفرینی‌های «امین تارخ» بخشی از تاریخ و خاطره ماندگار سینمای ایران است.

با نهایت تأسف و تأثر درگذشت این هنرمند فرهیخته و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران را به خانواده او و جامعه هنری و سینمایی ایران تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت می‌نمایم.»

تاریخ انقضا برای امین تارخ بی معناست/پرواز ابدی معلم اخلاق مدار

مرکز سیما فیلم:

تارخ و نقش ماندگاری که در دل مردم جا باز کرد

مرکز سیما فیلم هم در پیام تسلیت خود اورده است:

«خبر درگذشت زنده‌یاد امین تارخ بازیگر پیشکسوت عرصه تلویزیون، تئاتر و سینمای کشورمان که حضور پررنگ و تاثیرگذاری در آثار تلویزیونی داشت، تاثر خانواده هنر و مردم عزیز را برانگیخت.

 زنده‌یاد تارخ با بازی در سریال‌هایی نظیر سربداران، آپارتمان، اغما، جراحت، معصومیت از دست رفته و... نقش‌های ماندگاری را خلق و جای خود را در دل مردم باز کرد.

خبر درگذشت این هنرمند بااخلاق، موجب اندوه و تاثر خانواده رسانه ملی، جامعه هنری و مردم همیشه قدردان کشورمان شد.

مرکز سیمافیلم درگذشت این هنرمند پیشکسوت و گرانقدر را به خانواده ایشان، اهالی رسانه ملی و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گوید.»

کد خبر 5596874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • م IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      هنوز باورم نميشه😭استاد تارخ تا ابد نامتان جاويد.به سپيده ها به باران برسان سلام مارا. سفرتان بخير استاد😭