۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۹:۲۸

مدیر جهاد کشاورزی فامنین:

آغاز برداشت محصول چغندرقند از مزارع فامنین

آغاز برداشت محصول چغندرقند از مزارع فامنین

همدان-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: برداشت محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان آغاز شده است.

منصور خزایی در گفتگو با خبرنگار مهر، سطح زیرکشت چغندرقند شهرستان فامنین را ۴۵۰ هکتار با پیش بینی برداشت ۲۵ تا ۲۷ هزار تن دانست و گفت: با وجود مشکلات عدیده و سهمیه بندی در تحویل، برداشت و تحویل این محصول از تاریخ اول آبان ماه آغاز شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۴ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان با عملکرد متوسط ۶۰ تن برداشت و تحویل کارخانه قند شده است.

خزایی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندرقند بهاره با عیار ۱۶ درصد را ۱۷ هزار ریال و ۴,۰۰۰ ریال نیز به عنوان کمک هزینه به تولیدکنندگان است.

وی تصریح کرد: امسال به ازای هر تن چغندر قند ۲ کیلوگرم شکر و ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به عنوان جایزه تحویل کشاورزان می‌شود.

وی شرح داد: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سطح کشت چغندرقند شهرستان ۵۷۰ هکتار بود که با برنامه ریزی مناسب و هماهنگی با دفتر چغندرکاری تلاش شد که امسال عقد قرارداد با توجه به مشکل کم آبی و جلوگیری از گسترش کشت های پر آب بر و برش اعلام شده در سطح ۴۵۰ هکتار منعقد شود و تاکنون شاهد کاهش ۲۱ درصدی سطح قرارداد در این شهرستان بودیم.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین در ادامه خاطرنشان کرد: دفتر چغندرکاری کارخانه قند همدان در شهرستان فامنین مستقر است و حوزه عمل آن شهرستان های فامنین، رزن، کبودراهنگ‌، بهار و قهاوند است.

خزایی ادامه داد: این دفتر موظف است همه محصول چغندرقند کشاورزان طرف قرارداد را تحویل کارخانه قند داده و طبق هماهنگی انجام شده با دفتر چغندرکاری و جلوگیری از افزایش هزینه به دلیل خواب کامیون ها تحویل با نوبت بندی و به صورت تدریجی به کارخانه قند انجام می گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه چغندرقند به عنوان یکی از زراعت های مهم و استراتژیک کشور پر اهمیت است گفت: به منظور مدیریت مصرف آب کشاورزان بایستی از سیستم های نوین آبیاری نظیر آبیاری میکرو استفاده کنند تا شاهد افزایش بهره وری مصرف آب در تولید این محصول باشیم.

کد خبر 5624501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha