۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۵

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:

تکریم و معرفی علما حفاظت از فرهنگ شیعی و اسلامی است

تکریم و معرفی علما حفاظت از فرهنگ شیعی و اسلامی است

مشهد ـ رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تکریم علما به نوعی نشان دادن اسوه است و نشان دادن اسوه در واقع حفاظت از شیعه و اسلام است.

به گزارش خبرنگار مهر، احد فرامرز قراملکی پیش از ظهر یکشنبه در کنگره بین المللی امنا الرسول که در سالن همایش‌های طبرسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با حضور مسئولان آستان قدس رضوی و تولیت‌های اعتاب مقدسه عراق برگزار شد، اظهار کرد: گفتمان غربی می‌خواهد با تهاجمش هویت شیعه را بگیرد و احساس بی هویتی بدهد. قطعاً راهکار مقابله با آن معرفی اسوه‌ای است که بگوید یک فرد مسلمان و شیعه می‌تواند اینگونه باشد. تکریم علما به نوعی نشان دادن اسوه است و نشان دادن اسوه در واقع حفاظت از شیعه و اسلام است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: به دلایل سیاسی و بین المللی، گفتمان جدید غرب بیش از صد سال است که هجوم را علیه گفتمان شیعی و اسلامی در بخش سبک زندگی، پوشش و طرز تفکر آغاز کرده است. در این تهاجم گفتمانی و در ابعاد مختلف، علیه گفتمان شیعی یک جنبه بسیار خطرناک وجود دارد.

وی گفت: اسلام و ائمه اطهار با مجاهدت و جانفشانی و به مدد حدود الهی برای ما یک گفتمان و خطابه ایجاد کردند که یک گفتمان تمدنی و شیعی است. این گفتمان بزرگ و شیعی در طول تاریخ در برابر هجمه‌ها و تهاجمات زیادی قرار گرفت اما به قدری قوی بود که سایر گفتمان‌ها را کنار گذاشت و پیروزی اسلام، پیروزی گفتمان است نه پیروزی شمشیر.

قراملکی عنوان کرد: این گفتمان در قرن دو هجری ایجاد شد و در قرن سه هجری استحکام یافت و از آن زمان تاکنون مورد هجوم دشمنان قرارگرفت و هیچیک از این هجوم ها نتوانست به آن خللی وارد کند. قدرت گفتمان شیعی به قدری زیاد بود که این تهاجم را تبدیل به فرصت می‌کرد. این گفتمان از گذشته به زمان معاصر رسید و در روزگار معاصر گفتمان مسلط به دانش و تکنولوژی غرب در برابر گفتمان شیعی قد علم کرد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: شناسایی و معرفی اسوه نیاز به پاسخ روشمند به سوالات دارد که چرا این شخص و با چه ملاک‌هایی شخص را انتخاب می‌کنیم و این فرد به دلیل کتاب‌هایش یا اندیشه‌هایش و به سبب تأثیر تمدنی یا سایر جنبه‌ها اسوه شده است. اگر چگونگی اسوه شدن را پاسخ ندهیم و فقط تعریف و تمجید کنیم اسوه و الگو ایجاد نمی‌شود.

کنگره بین المللی امنا الرسول منشأ همکاری هر چه بیشتر بین اعتبات مقدس باشد

در ادامه عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: حوزه علمیه مشهد از حوزه‌های قدیمی و با سابقه‌ای است که ارتباطات و تعاملات خوبی با سایر حوزه‌های علمیه برقرار کرده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: امیدواریم این نشست که در شهر مقدس مشهد و در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شده است، منشأ همکاری و تعاملات هر چه بیشتر بین اعتاب مقدس و متخصصان وپژوهشگران علوم اسلامی قرار گیرد.

ویژگی‌های آیت الله خرسان؛ از ساده زیستی تا جهاد علمی

همچنین منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریه النبویه قم نیز در این کنگره سخنرانی و اظهار کرد: کنگره امنا الرسل با توجه به جامعیت اسلام، اهل بیت (ع) و علمای این مکتب اهداف بلندی را دنبال می‌کند که تعامل با حوزه‌های علمیه شیعه در جهان اسلام و الگودهی به فعالیت‌های جمعی در بالاترین سطح ممکن، جهت خنثی‌سازی نقشه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان و پیروان آنان و همچنین ضرورت توجه به نکات آسیب زای جامعه اسلام برخی از اهداف برگزاری این کنگره است.

رئیس پژوهشکده الذریه النبویه قم در ادامه، سیادت، علم و فقاهت، تقوا و کرامت، ساده زیستی، جهاد علمی و تبیین گویا و مقبول در دفاع از مکتب اهل بیت (ع)، دقت در تحقیقات، پشتکار عالی وخستگی ناپذیری، دوری از شهرت طلبی و حرکت علمی با چراغ خاموش در جامعه‌ای که همواره در حال تحول است را برخی از ویژگی‌های شخصیتی و علمی آیت‌الله سید محمد مهدی الخرسان عنوان کرد.

وی بیان کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در اهتمام به ذریه نبوی و توجه به رشته نسب‌شناسی گام‌های بلندی برداشته است و پژوهشکده الذریه النبویه از برکات این پژوهش‌ها بهره برده است. ضرورت نسب‌شناسی برای بسیاری مشخص نیست اما اهمیت آن بر ما روشن است و تخصص نسب‌شناسی می‌تواند در تحولات علمی، اجتماعی نقش به سزایی داشته باشد.

علما و دانشگاهیان مسیر ارتباط تمدن‌ها

غلامرضا جلالی، سرپرست گروه تاریخ و سیره اهل بیت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست با اشاره به اینکه این نشست در جهت تعامل علمی میان مراکز حوزوی و اسلامی مشهد و نجف است، گفت: حوزه‌های علمیه باید با هم ارتباط داشته باشند و یکدیگررا مکمل خود بدانند و فرهنگ‌های متفاوت از طریق حوزه‌ها و تعامل ادیان ابراهیمی ساخت و ساز پیدا می کندو درواقع در تولید علم هیچ امری به اندازه برقراری ارتباط مهم نیست.

سرپرست گروه تاریخ و سیره اهل بیت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: زمام حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی در اختیار علما، روحانیون، دانشگاهیان و اندیشمندانی است که قدرت ارتباط با سایر مراکز علمی را داراهستند.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه مشهد، جامعیت آن است که تقریباً تمام حوزه‌های علمی از جمله فلسفه، ریاضیات، هنر و سایر علوم که مناسب برای زندگی اسلامی است در این حوزه تدریس می‌شود.

جلالی بیان کرد: خواجه نصیرالدین طوسی و شخصیت‌هایی در این اندازه که تمدن و تفکر را ترویج کرده اند در این حوزه از تمدن اسلامی حضور داشته اند. به طور کلی کلمه تمدن را برای اولین بار خواجه نصیرالدین طوسی به کار برد و علت این اتفاق وجود ظرفیت‌های دشت توس، موقعیت استثنایی منطقه و حضور امام رضا (ع) اتفاق افتاد و به شکل تمدن شکل گرفت و توسعه پیدا کرد.

سرپرست گروه تاریخ و سیره اهل بیت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: وهابیت در پاکستان ١۵ هزار پایگاه علمی دارد و در بخش افغانستان و آسیای مرکزی به جای حضور حوزه نجف و قم و براساس توانایی‌های ذاتی خودش در حال فعالیت است. وی گفت: بیش از هزار و ٣٠٠ سال پیشینه تاریخی مشهد است و یکی از اضلاع سه حوزه علمیه نجف و قم، حوزه علمیه خراسان و مشهد است که در شرق قرار دارد.

کد خبر 5641409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha