درخواست سئول از پکن برای فشار به پیونگ‌یانگ جهت خلع سلاح هسته‌ای

درخواست سئول از پکن برای فشار به پیونگ‌یانگ جهت خلع سلاح هسته‌ای

رئیس جمهور کره جنوبی از چین خواست تا برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، به پیونگ‌یانگ فشار وارد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، یون سوک-یول، رئیس جمهور کره جنوبی با هشدار درباره تشدید تنش‌های ناشی از اقدامات پیونگ‌یانگ، چین را ترغیب کرد تا در راستای خلع سلاح هسته‌ای، به پیونگ‌یانگ فشار بیاورد.

یون با اشاره به اینکه کشورهای عضو سازمان ملل متحد باید به طور منسجم و همگام با هم به پیونگ‌یانگ پاسخ دهند، گفت که چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، وظیفه دارد تا در راستای متقاعدسازی پیونگ‌یانگ برای رها کردن زرادخانه هسته‌ایش، به کره شمالی فشار وارد کند.

وی افزود: اطمینان داریم که چین توانایی تحت تاثیر قرار دادن کره شمالی را داشته و وظیفه دارد تا در این فرآیند مداخله کند. خلع سلاح هسته‌ای(پیونگ‌یانگ) به سود خود پکن نیز هست.

به گفته یون، تشدید تنش‌ها و خصومت‌ها در شبه جزیره کره، باعث افزایش هزینه‌های نظامی در سراسر منطقه و ورای آن شده و به اعزام هرچه بیشتر جنگنده‌ها و ناوهای آمریکایی به منطقه منجر خواهد شد. وی یادآور شد که سئول و واشنگتن در واکنش به آزمایش‌های تسلیحاتی بی‌سابقه پیونگ‌یانگ در سال جاری، به‌تازگی بر سر استقرار «تجهیزات راهبردی بیشتر» در منطقه به توافق رسیده‌اند که از جمله آن می‌توان به ناوهای هواپیمابر و بمب‌افکن‌های دوربرد اشاره کرد.

اظهارات یون بازتاب گفته‌های جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا است که گفته بود تداوم حرکت کره شمالی در مسیر توسعه تسلیحات هسته‌ای به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه منجر شده خواهد شد.

یون در پاسخ به این پرسش که اگر کره شمالی دوباره آزمایش موشکی انجام دهد، سئول و متحدانش چه واکنشی نشان خواهند داد، گفت که واکنش کره جنوبی «بی‌سابقه» خواهد بود اما از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

وی تاکید کرد: انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای از سوی کره شمالی، اقدامی به شدت نسنجیده خواهد بود.

در این بین، گرچه یون، پیونگ‌یانگ را تنها عامل تشدید تنش در منطقه می‌داند، مقامات چین به دفعات رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی را مورد انتقاد قرار داده و گفته‌اند که چنین رزمایش‌هایی تنها و تنها به تشدید شرایط انجامیده و احتمال پاسخی شدید از سوی پیونگ‌یانگ را افزایش می‌دهد.

کد خبر 5642940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha