۱۰ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۴۲

در قالب طرح پژوهشی صورت گرفت:

بررسی تاثیرات روش‌های مختلف پاکسازی بر سطح سکه‌های تاریخی نقره

بررسی تاثیرات روش‌های مختلف پاکسازی بر سطح سکه‌های تاریخی نقره

تأثیرات روش‌های مختلف پاکسازی بر سطح سکه‌های تاریخی نقره در قالب طرح پژوهشی، توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شیبا خدیر مجری طرح به اینکه این طرح با همکاری فرشته ذکایی مسئول بخش مهر و سکه موزه ملی ایران به انجام رسیده تصریح‌کرد: سکه‌های تاریخی و بخصوص سکه‌های نقره با توجه به ماهیت ساختاری که دارند، جز معتبر و ماندگارترین اسناد ساخته دست بشر هستند که روشن کننده زوایای مختلف تاریخ و باورهای باستانی بوده و از طرفی جنس، عیار، وزن و تعداد سکه‌ها در قلمروی حکومت‌ها می‌تواند به نحوی، شرایط اقتصادی و اجتماعی آن دوره تاریخی را برای ما مشخص کنند.

این کارشناس گفت: سکه‌ها حجم زیادی از آثار در مجموعه‌ها و مخازن خصوصی و دولتی را تشکیل می‌دهند و با توجه به این موارد حفاظت اصولی و بخصوص توجه به نحوه پاکسازی سطح سکه‌ها ضروری است.

او با بیان‌اینکه امروزه شاهد آن هستیم که روش‌های متعددی برای پاکسازی سکه‌های نقره پیشنهاد می‌شود اظهارکرد: گاهاً با توجه به مواد مصرفی در دسترس، بدون توجه به شرایط منحصربفرد سکه، روش‌هایی به صورت تجربی استفاده می‌شود که این روش‌ها و توصیه‌ها بدون نظر کارشناسی و تخصصی در برخی موارد باعث پاکسازی سطح می‌شوند.

مجری طرح بررسی تأثیرات روش‌های مختلف پاکسازی بر سطح سکه‌های تاریخی نقره خاطرنشان‌کرد: ولی اینکه چه تأثیری بر سطوح ماکروسکوپی و میکروسکوپی اثر و بخصوص در طول زمان دارند مورد غفلت واقع می‌شود، در مواردی که کم هم نیستند مشاهده می‌شود که سطح سکه با آسیب جدی روبرو شده و ترمیم آن کار بسی دشوار و در مواردی غیر ممکن خواهد بود.

خدیر افزود: در این تحقیق که با همکاری بخش مهر و سکه موزه ملی ایران انجام شد ضمن بررسی نقش مطالعات و بررسی‌های علمی سکه به پدیده‌های مختلف آسیب‌شناسی در سکه‌های نقره مانند تردشدگی، چسبیدگی سکه‌ها به هم، انواع ترک‌ها، شکستگی‌ها، خوردگی موضعی و رسوبات حجیم و سخت و رسوبات غیر متعارف و آلیاژهای گوناگون و تفاوت خوردگی‌ها و آسیب‌های تحمیل شده انسانی، به بررسی و نقد برخی از روش‌های مختلف مورد استفاده در پاکسازی سکه‌های نقره و همینطور بحث اهمیت حفظ پاتین سطحی و رعایت حد مداخله پرداخته شده است.

کد خبر 5669501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • امیدبرجعلی ۲ IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      همه ‌جای دنیاگنج‌یافته‌شده‌دولت‌خریداری‌میکند‌این‌طرح‌خوب‌است