۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲

گفتگوی مهر با رئیس سازمان سینمایی سوره؛

اولویت‌مان در «فجر» خانواده بود/افزایش دوبرابری آثار در سال آینده

اولویت‌مان در «فجر» خانواده بود/افزایش دوبرابری آثار در سال آینده

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره با اشاره به حضور موفق دو فیلم «در آغوش درخت» و «عطرآلود» در جشنواره فیلم فجر، از اولویت‌ها و برنامه‌های آتی این سازمان برای افزایش تولیدات گفت.

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ارزیابی فیلم‌های حاضر در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: من تا به امروز حدود ۸۰ درصد فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال را دیده‌ام و فکر می‌کنم از نظر متوسط کیفی آثار، شاهد تغییر محسوسی نسبت به سال‌های گذشته نبوده‌ایم. اینگونه نیست که بگوییم کیفیت آثار امسال بالاتر یا پایین‌تر از سال‌های قبل بوده است و تقریباً از نظر کیفی، فیلم‌های امسال تراز متوسطی داشتند که در مجموع هم قابل قبول است. البته این نکته را باید مدنظر داشت که نسبت به دوره‌های گذشته امسال تعداد بیشتری کار از کارگردان‌های فیلم‌اولی داشتیم و فیلمسازان شناخته‌شده سهم کمتری از جشنواره داشتند.

وی ادامه داد: هرچند آثار از نظر سطوح کیفی تفاوت‌هایی با هم داشتند، اما در مجموع از تماشای آثاری که در این دوره دیدم، پشیمان نیستم و فکر می‌کنم اکثر آنها ارزش دیدن را داشتند.

جعفریان افزود: ما در سازمان سینمایی سوره حوزه هنری امسال دو اثر در بخش مسابقه ملی جشنواره فجر داشتیم. ایده فیلم سینمایی «عطرآلود» از حدود دو سال پیش با آقای یوسف منصوری و حسین حسنی مطرح شد و بعدها هادی مقدم‌دوست هم به تیم ما اضافه شد. از همان ابتدا ایده یک‌خطی داستان که آقای منصوری برای من تعریف کرد، بسیار جذاب بود. جنس ایده هم به‌صورتی بود که به سینمای هادی مقدم‌دوست و سبک کاری که دارد، نزدیک بود. همین موضوع جذابیت پروژه را برای ما دوچندان کرد.

یک سال برای استخوان‌بندی دقیق‌تر فیلمنامه صبر کردیم

وی ادامه داد: زمان‌بندی اولیه ما برای رساندن فیلم به جشنواره سال گذشته بود، اما برای آنکه فیلم‌نامه محکم‌تر شود و استخوان‌بندی دقیق‌تری داشته باشد، با همراهی خوبی که تیم داشتند، پروژه را سال قبل کلید نزدیم که بخواهیم آن را با عجله به فجر برسانیم. انتهای سال ۱۴۰۰ بود که عملاً فیلمنامه نهایی شد و وارد پیش‌تولید شدیم. تولید کار هم فرازونشیب‌هایی داشت. ماجرای عطر به واسطه علاقه‌ای که خود هادی مقدم‌دوست به عطر داشت به داستان اضافه شد و کار را جذاب‌تر کرد.

اولویت‌مان در «فجر» خانواده بود/افزایش دوبرابری آثار در سال آینده

رئیس سازمان سینمایی سوره با اشاره به دیگر فیلم حوزه هنری در جشنواره امسال توضیح داد: درباره «در آغوش درخت» باید بگویم ما به‌عنوان یک مجموعه بزرگ فیلمسازی مدام در تعامل با فیلمسازان برای رصد دریافت طرح‌ها و شناسایی ایده‌های خوبی که از نظر مضمونی و مأموریتی با حوزه هنری هم‌خوانی دارند هستیم و بخشی از مأموریت ما، حمایت از جریان این تولیدات است. پروژه «در آغوش درخت» نیز به جهت شناختی که از گذشته با عوامل آن داشتیم، از زمان طرح مورد ارزیابی ما قرار گرفت، هرچند در آن مقطع، مرکز تولیدات سینمایی ما در بازخوانی فیلمنامه نکات و نظراتی داشت که منتقل شد اما ما در ابتدا وارد تولید نشدیم. در روند کار با رصد و همراهی که در تولید شد با دیدن نسخه اولیه، مطمئن شدیم که هم در کارگردانی و هم در زمینه مضمونی که مدنظر داشتیم فیلم اثری اطمینان‌بخش و منطبق با معیارهای ما است. لذا به لحاظ حقوقی از این نقطه وارد مذاکره جدی شدیم و با کانون پرورش فکری کودکان نیز برای حضور در کنار پروژه جهت همکاری مشترک گفتگو کردیم و خدا را شکر دوستان در این روند به حوزه هنری اعتماد کردند و این همکاری مهم شکل گرفت.

بچه‌هایی که قهرمان قصه می‌شوند

وی ادامه داد: ما این روند را درباره چندین پروژه دیگر از پروژه‌هایی که در فجر امسال می‌بینیم نیز داشتیم و طرح آنها به ما نیز به عنوان یک مجموعه بزرگ فیلمسازی ارائه شد و در جریان روند نگارش و تولید آنها بودیم. اما ما ملاک و منطقی برای همراهی و حمایت از تولیدات داریم. فیلم «در آغوش درخت» از چند جهت برای ما موضوعیت داشت. موضوع خانواده برای ما بسیار مهم است. پرداختن به مباحث مرتبط با خانواده و مقوله سبک زندگی، اصلی‌ترین ویژگی مثبت «در آغوش درخت» بود که به معضلی اجتماعی می‌پردازد و در پایان هم این بچه‌های خانواده هستند که تبدیل به قهرمان قصه می‌شوند.

اولویت‌مان در «فجر» خانواده بود/افزایش دوبرابری آثار در سال آینده

این مدیر سینمایی افزود: هر چند بابک خواجه‌پاشا اولین تجربه کارگردانی خود را در این فیلم پشت‌سر گذاشته، اما پرداخت بسیار درستی از اقلیمی که فیلم در آن روایت می‌شود و مردم بومی آنجا در فیلم داشته است. فیلم از منظر همین جذابیت‌ها نظر ما را جلب کرد و از نظر موضوعی هم مطابق با مأموریت‌های ما بود. از منظر حمایت از فیلمسازان اول و تهیه‌کننده‌ای که با سرمایه شخصی اراده ساخت این فیلم کرده بود هم، ما را موظف به حمایت از این فیلم کرد.

فیلم شهید شیرودی برای فجر چهل‌ودوم

وی درباره توجه حوزه هنری به سینمای دفاع مقدس هم تأکید کرد: طبیعتاً در این حوزه هم ورود خواهیم داشت و همین الان پروژه‌ای را با محوریت شهید شیرودی و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در مرحله پیش‌تولید داریم که تهیه‌کننده آن آقای حبیب والی‌نژاد است. این فیلم به دلیل برخی موانع در فرآیند تولید متوقف شد و از آنجایی که ریسک پروژه برای نرسیدن به نتیجه بالا بود، نمی‌خواستیم هزینه بالایی بابت آن بپردازیم. مانند اتفاقی که سال گذشته برای «عطرآلود» افتاد، امسال هم تصمیم گرفتیم برای این پروژه عجله نکنیم و با حوصله نکات مرتبط با نگارش آن را به نتیجه برسانیم. توجه به سینمای دفاع مقدس حتماً در مأموریت‌ها و سبد تولیدات ما وجود خواهد داشت. ما به دنبال ارائه آثار در ژانرها و گونه‌های متفاوت برای سلایق مختلف مخاطبان هستیم.

از نظر کمیت سال آینده تعداد تولیدات ما حداقل دو برابر نسبت به امسال افزایش خواهد داشت. ما تعداد زیادی سوژه و فیلمنامه را امسال حتی تا مرحله پیش‌تولید هم پیش بردیم، اما به دلایل مختلف به تولید نرسید و طبیعتاً هم آن‌ها را رسانه‌ای نکردیم. منتظریم این آثار شکل بگیرند، مسیر طبیعی خود را طی کنند

جعفریان تأکید کرد: برای جشنواره امسال تمرکز ما بر موضوع «خانواده» بود که آن را به فال نیک می‌گیریم، اما حتماً در جشنواره‌های سال آینده شاهد آثار متنوع‌تری خواهیم بود. مشخصاً در «عطرآلود» به مقوله فرزندآوری و امیدی که فرزند برای یک خانواده به همراه می‌آورد پرداختیم. این‌ها مضامین و محتواهایی بود که مدنظر داشتیم و بازگو کردن قصه‌هایی از این جنس را دارای اثرگذاری بیشتری می‌دانیم.

رئیس سازمان سینمایی سوره درباره تفاوت مضمونی و ژانری عملکرد این سازمان به‌نسبت دیگر نهادها و ارگان‌هایی که فیلم‌هایی در جشنواره چهل‌ویکم داشتند هم گفت: این قضاوتی است که دیگران باید درباره عملکرد ما داشته باشند، اما ما تلاش کردیم آثاری را ارائه دهیم که پرداختن به آن‌ها را مأموریت خود می‌دانیم و جزئی از میراث حوزه هنری محسوب می‌شوند. این جنس آثار خانوادگی پیش‌تر هم در حوزه هنری تولید و تبدیل به آثار ماندگار در سینمای ایران شده‌اند. آثار مجید مجیدی و رضا میرکریمی از همین جنس هستند که اتفاقاً از مشاوران بابک خواجه‌پاشا در ساخت فیلم «در آغوش درخت» همین دو فیلمساز بودند که کمک و همراهی‌شان در پروژه بسیار مؤثر بود.

وی درباره برنامه‌های سازمان سینمایی سوره برای سال آینده هم گفت: از نظر کمیت سال آینده تعداد تولیدات ما حداقل دو برابر نسبت به امسال افزایش خواهد داشت. ما تعداد زیادی سوژه و فیلمنامه را امسال حتی تا مرحله پیش‌تولید هم پیش بردیم، اما به دلایل مختلف به تولید نرسید و طبیعتاً هم آن‌ها را رسانه‌ای نکردیم. منتظریم این آثار شکل بگیرند، مسیر طبیعی خود را طی کنند و به مرحله‌ای برسند که درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی کنیم. مجموع سوژه‌ها، فیلم‌نامه‌ها و عوامل اصلی‌ای که به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان با آن‌ها وارد گفتگو شده‌ایم به عقد ۸ قرارداد نگارش فیلمنامه سینمایی منتهی شده و این‌ها نشانه آن است که در سال آینده می‌توانیم حضوری پربارتر و پررنگ‌تری از سازمان سینمایی سوره در جریان تولیدات سینمای ایران داشته باشیم. این فعالیت محدود به تولیدات سینمایی هم نمی‌شود و مجموعه آثاری را در حوزه سریال‌های تلویزیونی هم در دست داریم که یکی از آن‌ها احتمالاً در کنداکتور پخش تابستان سال آینده تلویزیون قرار خواهد گرفت. سه عنوان کتاب هم که برای اقتباس انتخاب کرده بودیم، فیلمنامه‌اش به تازگی آماده شده و در مرحله پیش‌تولید قرار دارند که ان‌شاالله سال آینده آن‌ها را هم کلید خواهیم زد.

کد خبر 5705807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha