۲۷ مهر ۱۳۸۶، ۱۰:۰۰

میلان کوندرا جایزه ادبیات ملی چک را دریافت می کند

میلان کوندرا جایزه ادبیات ملی چک را دریافت می کند

میلان کوندرا نویسنده فرانسوی چک تبار، 25 اکتبر جایزه ملی ادبیات جمهوری چک را از آن خود می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر فرهنگ جمهوری چک اعلام کرد: میلان کوندرا به عنوان  نویسنده ملی چک در روز 25 اکتبر معرفی شده و جایزه ویژه ادبی را دریافت خواهد کرد.

گفتنی است، میلان کوندرا سالها پیش چک را ترک کرده و هرگز به این کشور بازنگشته بود. این جایزه در واقع به خاطر ایجاد ارتباط چکی ها با کوندرا به وی تعلق خواهد گرفت.

کوندرا اولین رمان‌اش را به نام "شوخی" در سال ۱۹۶۷ نوشت. او در سال ۱۹۷۵ به فرانسه رفت و در آنجا کتاب "خنده و فراموشی" را منتشر کرد. وی در این کتاب از اعتراضات متعددی که مردم چکسلواکی به اتحاد شوروی داشتند سخن گفته است.

کوندرا در ۱۹۸۴ اثر مشهور خود "بار هستی" را نوشت. این کتاب محبوب‌ترین کتاب کوندرا به‌ حساب می‌آید و داستان آن به مشکلات یک زوج چک با یکدیگر و دشواری سازگاری با زندگی در چکسلواکی می‌پردازد.

او در ۱۹۹۰ "جاودانگی" را منتشر کرد که در مقایسه با سایر آثار کوندرا که بیشتر تفکرات سیاسی را مطرح می‌کردند، این کتاب از درونمایه فلسفی بیشتر و عمیق تری برخوردار بود.

وی در سال 1985 جایزه ادبی اورشلیم و در سال 2000 جایزه هردر را دریافت کرد. آثار کوندرا با ترجمه فروغ پوریاوری، آرش حجازی، حشمت الله کامرانی، احمد میرعلایی و... در ایران نیز همواره پرفروش بوده است.

کد خبر 570650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha