۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۳:۰۵

رشد فروش نظامی روسیه به هند به بیش از ۱۳ میلیارد دلار

رشد فروش نظامی روسیه به هند به بیش از ۱۳ میلیارد دلار

صادرات محصولات نظامی روسیه به هند به بیش از ۱۳ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، میزان صادرات تسلیحات روسیه به هند در طول پنج سال گذشته با رشد چند برابری روبرو شده است.

براساس این گزارش، طی ۵ سال گذشته صادرات تسلیحاتی روسیه به هند به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار رسیده است و سبد سفارشات تسلیحاتی کنونی نیز بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است.

این خبر را «دیمیتری شوگایف»، مدیر سرویس فدرال ارتش روسیه اعلام کرد و گفت که دو طرف همچنان در حال گسترش روابط در حوزه‌های مختلف نظامی و تجاری هستند.

با توجه به آمار ارائه شده، روسیه همچنان یکی از بازیگران اصلی بازار تسلیحات هند است. شوگایف پیش از شرکت و حضور در نمایشگاه هوایی ۲۰۲۳ هند به خبرنگاران گفت: «علیرغم فشار بی سابقه غرب بویژه آمریکا به دهلی نو که از زمان جنگ اوکراین این فشارها بیشتر هم شده، هند همچنان یکی از شرکای اصلی روسیه در زمینه همکاری‌های نظامی-فنی است.»

همچنین اطلاعات مؤسسه ورتکسا، حاکی از آن است که واردات نفت هند از روسیه در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱، ۳۳ برابر شده است. درواقع واردات نفت هند از روسیه در این ماه به بالاترین میزان در تاریخ خود رسید.

هند به عنوان سومین واردکننده نفت در جهان در ماه دسامبر به‌طور متوسط روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت از روسیه وارد کرده که حتی نسبت به ماه نوامبر هم ۲۹ درصد افزایش داشته است.

این آمارها نشان می‌دهد روسیه در این مدت با پشت سر گذاشتن عراق و عربستان برای چندمین ماه پیاپی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند بوده است.

تمایل پالایشگاه‌های هندی برای واردات نفت روسیه با توجه به تخفیف خوبی که از ماه‌های نخست سال گذشته و پس از آغاز جنگ در اوکراین و تحریم‌های اروپا برای این نفت اعمال شده، افزایش یافته است.

سرنا هوآنگ، کارشناس ارشد مؤسسه ورتکسا در حوزه آسیا، می‌گوید: مشخص است که روسیه تخفیف جذابی را برای فروش نفت خود به پالایشگاه‌های هندی ارائه داده و هندی‌ها با پشت سر گذاشتن چین، به بزرگ‌ترین واردکننده نفت روسیه تبدیل شده‌اند.

هند ۸۵ درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و به شدت نسبت به نوسانات قیمت در بازار جهانی، آسیب‌پذیر است.

کد خبر 5708043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • Pedram dolati IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      1 0
      ایران تابرقی شدن خیلی فاصله داره بایدنفت بزین بخره ذخیره کنه مثل آمریکا وتخفیف روسیه استفاده کنه ومحصولات نفتی روسیه روبخره بفروشه به کشورهای فقیریاکشورهای که فاقد چاهای نفت هستن آفریقافکرکنم بازارخوبی داره