۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۳۴

ترکیه باید در مناطق زلزله‌زده ۳۰۰هزار ساختمان مسکونی جدید بسازد

ترکیه باید در مناطق زلزله‌زده ۳۰۰هزار ساختمان مسکونی جدید بسازد

ترکیه برای جایگزین کردن ساختمان‌های مسکونی تخریب‌شده در مناطق زلزله‌زده این کشور، باید حدود ۳۰۰هزار باب ساختمان مسکونی جدید بسازد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، نشریه ینی‌شفق ترکیه در گزارشی با اشاره به اینکه در جریان زلزله ویرانگر در این کشور بیش از ۲۱۱ هزار ساختمان متحمل خسارت شدید شده‌اند، نوشت که برای جایگزینی ساختمان‌های مسکونی در ۱۰ استان زلزله‌زده، به دست کم ۳۰۰ هزار ساختمان مسکونی نوساز نیاز است.

ینی شفق در گزارش خود به این اشاره کرده که در مجموع حدود ۳۷۰ هزار ساختمان مورد بررسی قرار گرفته و بازسازی ۴۰۰ هزار ساختمان الزامی است که از این تعداد حدود ۳۰۰ هزار مورد مسکونی و در استان‌های زلزله‌زده واقع شده است.

اداره مسکن و شهرسازی ترکیه پیش‌تر برنامه بازسازی ساختمان‌ها را آغاز و در مرحله اول ۳۰ هزار ساختمان بنا کرده و انتظار می‌رود این رقم تا ماه ژوئن به ۱۰۰ هزار باب افزایش یابد.

کارشناسان می‌گویند ۹۸ درصد ساختمان‌های تخریب‌شده در ترکیه پیش از سال ۱۹۹۹ ساخته شده بودند؛ یعنی زمانی که یک زلزله مهیب دیگر این کشور را لرزانده بود. بعد از آن فاجعه، مقررات ساخت و ساز جدیدی وضع شد. کارشناسان همچنین گفته‌اند که دلیل فروریختن اکثر ساختمان‌ها در زلزله اخیر، روان‌گرایی خاک زیر پِی ساختمان‌ها بوده است.

به باور کارشناسان این اتفاق به دلیل عدم پیاده‌سازی درست و اصولی زیرساخت‌های حیاتی (به ویژه آب) و حذف مهندسین از عملیات طراحی و احداث رخ داده است. خاک زیر ساختمان‌ها سختی لازم را نداشته و بسیاری از خانه به معنای واقعی کلمه واژگون شدند.

دو زلزله با قدرت ۷.۷ و ۷.۶ ریشتر با فاصله زمانی ۹ ساعت، ششم فوریه استان قهرمان ماراش ترکیه را لرزاند. پس‌لرزه‌های شدید این زلزله کشورهای همسایه ترکیه را نیز لرزاند و سوریه بیشترین خسارت را متحمل شد. بر اساس تازه‌ترین اطلاعات، در پی این بلای طبیعی در ترکیه بیش از ۳۵ هزار و ۴۰۰ تن جان باخته و بیش از ۱۰۵ هزار نفر مصدوم شده‌اند.

کد خبر 5710444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha