۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۴۲

اثر سیدقاسم یاحسینی؛

کتاب «مدرنیته و جنگ جهانی اول» در بوشهر منتشر شد

کتاب «مدرنیته و جنگ جهانی اول» در بوشهر منتشر شد

بوشهر- کتاب «مدرنیته و جنگ جهانی اول» در بوشهر اثر سیدقاسم یاحسینی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین کتاب از سه گانه جنگ جهانی اول در بوشهر نوشته سیدقاسم یا حسینی با عنوان «مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر» توسط در اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شد.

این کتاب پس از ۲ کتاب سال آزارو (پاتیزه -۱۳۹۹) و راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان (هامون نو- ۱۴۰۰) توسط این مورخ فرهنگی و پژوهشگر جنوب ایران منتشر شده است.

این کتاب به عنوان صدمین کتاب تألیفی سید قاسم یاحسینی در طول سه دهه پژوهشگری و تاریخ پژوهی در اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شده است.

سیدقاسم یاحسینی در مقدمه این کتاب اینچنین آورده است: جنگ جهانی اول تقریباً از اواخر بهار سال ۱۳۳۳ هجری قمری / ۱۹۱۵ میلادی و مطابق با ۱۲۹۴ شمسی در بوشهر آغاز شد. نقطۀ شروع این جنگ، حمله انگلیسی‌ها به کاروان واسموس در بندر ریگ و به‌دنبال آن دستگیری، بازداشت و تبعید چند تن آلمانی در بوشهر، از جمله یک زن، توسط مقامات کنسولگری بریتانیا در بوشهر و خلیج فارس و تبعید آنان به هندوستان بود؛ یک جرقه در انبار باروت! درباره جنگ جهانی اول در بوشهر، جنوب و کل کشور، در چند دهه اخیر، کم کتاب، رساله و مقاله نوشته و منتشر نشده است. شمار این کتاب‌ها چنان زیاد است که یک کتاب‌شناسی چند ده صفحه‌ای را شامل می-شود. اما همۀ این کتاب‌ها و مطالعات، با وجود تنوع موضوع، مکان و دیدگاه، در یک چیز مشترک هستند و آن همانا غلبه دیدگاه «تاریخ سیاسی»، «تاریخ نظامی» و البته «تاریخ دیپلماسی جنگی» است. در مورد منابع داخلی، غالباً هم با دیدی حماسی و هیجانی! قصۀ پُرفراز و نشیب این جنگ در صد و چند سال اخیر، بارها روایت شده است، اما یکی از موضوعاتی که چند سالی است ذهن مرا به‌خود مشغول کرده، به اصطلاح مورخان «آثار رسانه‌ای و تصویری» و همچنین «تاریخ تکنولوژی مدرن» این جنگ در بوشهر است.

کد خبر 5717380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha