۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۳۹

رمضان ۱۴۰۲ در «آیینه اقوام»-۱۷؛

خانواده از دیه فرزند خود در ماه رمضان گذشت/ «کولیره» مخصوص افطار

خانواده از دیه فرزند خود در ماه رمضان گذشت/ «کولیره» مخصوص افطار

هفدهمین قسمت مجموعه نمایش رادیویی «آیینه اقوام» به معرفی آیین‌های مردم سنندج و استان کردستان در ماه مبارک رمضان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیینه اقوام» عنوان مجموعه نمایش رادیویی به روایت و کارگردانی زنده‌یاد مهرداد عشقیان است که سفری به دنیای آئین‌های رمضان در ایران زمین است. این مجموعه ۳۰ قسمتی از تولیدات اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو است که به پیشنهاد و همراهی ایوب آقاخانی در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.

هرمز سیرتی، کرامت رودساز، کامیار محبی، بهادر ابراهیمی، راضیه مومی‌وند، معصومه عزیزمحمدی به عنوان بازیگر این مجموعه حضور دارند و دیگر عوامل مجموعه رادیویی «آئینه اقوام» نیز عبارتند از نویسنده: سهیلا خدادادی، محقق: ناصر ملاییان، افکتور: نرگس موسی‌پور، صدابرداران: علی حاجی‌نوروزی و محسن جوادی، تهیه‌کننده و سردبیر: ناهید گودرزی.

هفدهمین قسمت «آئینه اقوام» با مدت زمان ۲۹ دقیقه و ۵۸ ثانیه با سفر به شهر سنندج استان کردستان به آئین‌های مردم این شهر و استان در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

هفدهمین روز سفر را این چنین آغاز می‌کنیم:

«روزها و شب‌های ماه رمضان اومدن و رفتن، رسیدیم به هفدهمین روز از این ماه خوب و دوست‌داشتنی. در سفر به آئین‌های ماه رمضان در شهرهای ایران من امروز هم مسافرم و راهی استان کردستان. با من همراه باشید.»

«کاک صدیق» در شهر سنندج ما را با «عمو قادر» آشنا می‌کند تا او به ما آئین‌های مردم سنندج در ماه مبارک رمضان معرفی کند.

«عمو قادر» به ذکر خاطره و اتفاقی از گذشته خود و کمکی که «کاک صدیق» به او کرده می‌پردازد. در این اتفاق «عمو قادر» که همه پول و دارایی خود را صرف تأمین دارو برای درمان همسر مرحومش کرده بود به دلیل درگیری با فردی دیگر مجبور به پرداخت دیه شد. روزهای سختی برای «عمو قادر» سپری می‌شد تا اینکه «کاک صدیق» با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دیدار خانواده مصدوم رفت و از آن‌ها بخشش «عمو قادر» در ماه مهمانی خدا را طلب کرد و این اتفاق افتاد زیرا در کردستان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مراسم آشتی‌کنان برگزار می‌شود کدورت‌ها و ناراحتی کنار گذاشته می‌شود.

در روستاهای سنندج چند مرد مسن و با تجربه حدود یک ساعت قبل از اذان صبح با دعا و مناجات به درگاه خدا، در کوچه‌ها راه می‌روند و مردم را بیدار می‌کنند که به این رسم «شو خوانی» گفته می‌شود.

در سنندج رسم بر این است به محض اینکه روحانی معتمد هلال ماه را دید و اعلام شد ماه مبارک رمضان است، فریاد «مرحبا مرحبا» بلند می‌شود و رسیدن ماه مبارک رمضان را نوید می‌دهد. در این شب مردم سنندج شاد و خوشحال هستند و خود را برای ماه مهمانی خدا آماده می‌کنند.

نان «کولیره» نیز نانی است که زنان در روستا در ماه شعبان پخت می‌کنند و در ماه مبارک رمضان مصرف می‌کنند.

کد خبر 5748020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha