۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

رمضان ۱۴۰۲ در «آیینه اقوام»-۲۰؛

دوختن ۸۰ پیراهن و شلوار از افطار تا سحر/ عروس جهاز خود را می‌دوزد

دوختن ۸۰ پیراهن و شلوار از افطار تا سحر/ عروس جهاز خود را می‌دوزد

بیستمین قسمت از مجموعه نمایش رادیویی «آیینه اقوام» به معرفی یکی از رسوم دیرینه مردم بندر ترکمن در ماه مبارک رمضان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیینه اقوام» عنوان مجموعه نمایش رادیویی به روایت و کارگردانی زنده‌یاد مهرداد عشقیان است که سفری به دنیای آئین‌های رمضان در ایران زمین است. این مجموعه ۳۰ قسمتی از تولیدات اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو است که به پیشنهاد و همراهی ایوب آقاخانی در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.

هرمز سیرتی، کرامت رودساز، کامیار محبی، بهادر ابراهیمی، راضیه مومی‌وند، معصومه عزیزمحمدی به عنوان بازیگر این مجموعه حضور دارند و دیگر عوامل مجموعه رادیویی «آئینه اقوام» نیز عبارتند از نویسنده: سهیلا خدادادی، محقق: ناصر ملاییان، افکتور: محمدرضا قبادی‌فر، صدابرداران: علی حاجی‌نوروزی و محسن جوادی، تهیه‌کننده و سردبیر: ناهید گودرزی.

بیستمین قسمت «آئینه اقوام» با مدت زمان ۲۵ دقیقه و ۴۸ ثانیه با سفر به بندر ترکمن به آئین‌های مردم این شهر در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

بیستمین روز سفر به دنیای آئین‌های رمضان در ایران زمین را اینگونه آغاز می‌کنیم:

«می‌گن زندگی هر آدمی یه کتابه، یه کتاب پر از ماجراهای تلخ و شیرین، ماجراهایی که گاهی اینقدر ما رو در مسیر زندگی سردرگم می‌کنند که خودمون هم نمی‌دونیم چطور از اون همه پیچ و خم رد شدیم.»

در دومین روز حضورمان در شهر آق‌قلا با سرگذشت «سارای» پیرزنی از مردم بندر ترکمن همراه می‌شویم.

در بندر ترکمن رسم دیرینه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه دخترانی که قرار است به خانه بخت بروند باید در ماه رمضان تا سحر بیدار بمانند و جهیزیه خود را با دستان خود آماده کنند، این جهاز شامل ۴۰ پیراهن ترکمنی و ۴۰ شلوار «نقش بالاق» که همان شلوار ۷ تکه ترکمنی است که عروس باید آن‌ها را با دست بدوزد.

این رسم در زندگی «سارای» خاطره‌ای بزرگ را شکل داده بود. «سارای» که دل به «ایلیار» بسته بود با مخالفت خانواده خود مواجه می‌شود. خانواده برای اینکه «سارای» با «ایلیار» ازدواج نکند او را مجبور کردند تا در مدت زمان کوتاه ۱۰ روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان ۸۰ پیراهن و شلوار بدوزد. «سارای» طی این روزها علاوه بر کار روزانه، هر شب از افطار تا سحر شروع به تهیه جهیزیه خود کرد و در شب آخر و زمانی که فقط یک پیراهن باقی مانده بود از هوش رفت.

مادر «سارای» که شاهد عشق دخترش به «ایلیار» بود دوختن آخرین پیراهن را انجام داد و «سارای» و «ایلیار» در روز عید سعید فطر با هم ازدواج کردند.

کد خبر 5751199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha