۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۳۴

رمضان ۱۴۰۲ در «آیینه اقوام»-۱۸؛

پایان قهر ۲ ساله برادر با برادر/ پخت نان محلی به صورت دسته جمعی

پایان قهر ۲ ساله برادر با برادر/ پخت نان محلی به صورت دسته جمعی

هجدهمین قسمت از مجموعه نمایش رادیویی «آیینه اقوام» به معرفی آیین‌های مردم شهر سنندج و استان کردستان در ماه مبارک رمضان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیینه اقوام» عنوان مجموعه نمایش رادیویی به روایت و کارگردانی زنده‌یاد مهرداد عشقیان است که سفری به دنیای آئین‌های رمضان در ایران زمین است. این مجموعه ۳۰ قسمتی از تولیدات اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو است که به پیشنهاد و همراهی ایوب آقاخانی در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.

هرمز سیرتی، کرامت رودساز، کامیار محبی، بهادر ابراهیمی، راضیه مومی‌وند، معصومه عزیزمحمدی به عنوان بازیگر این مجموعه حضور دارند و دیگر عوامل مجموعه رادیویی «آئینه اقوام» نیز عبارتند از نویسنده: سهیلا خدادادی، محقق: ناصر ملاییان، افکتور: محمدرضا قبادی‌فر، صدابرداران: علی حاجی‌نوروزی و محسن جوادی، تهیه‌کننده و سردبیر: ناهید گودرزی.

هجدهمین قسمت «آئینه اقوام» با مدت زمان ۲۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه با سفر به شهر سنندج به آئین‌های مردم این شهر و استان کردستان در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

روز هجدهم سفر را این چنین آغاز می‌کنیم:

«اولین روزی که سفرم رو شروع کردم فکرشم نمی‌کردم به این زودی دل ببندم به آیین‌ها و رسم و رسوم ماه رمضان در شهرهای مختلف. تو هر شهر ماه رمضان یه حس و حالی داره، یه حس و حالی که وقتی باهاش دم‌خور می‌شی دلت می‌خواد با تمام وجود فریاد بزنی که ماه رمضان خیلی دوستت دارم.»

در هجدهمین روز ماه مبارک رمضان و در شب ضربت خوردن حضرت علی (ع)، در شهر سنندج به سر می‌بریم.

«کاک صدیق» و «عمو قادر» در این روز ما را با آیین‌های رمضانی مردم سنندج و استان کردستان آشنا می‌کنند.

«رحیم» برادر «عمو قادر» که حدود ۲ سال پیش با برادر بزرگ‌تر خود قهر کرده بود، با «عمو قادر» تماس گرفته و به نزد او می‌آید تا مورد بخشش قرار گیرد.

در قدیم پنیر کوهستان‌های کردستان، شیر، انجیر و گردو، آش دوغ، آش ترخینه و آش کردی از جمله غذای افطار مردم کردستان بود.

زنان کرد وقتی نذر و نیازی دارند در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به صورت دسته جمعی نان محلی کردی پخت می‌کنند و برای افطار آن را بین مردم و نیازمندان پخش می‌کنند.

کد خبر 5748126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha