۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۵۴

وزیر خارجه عراق:

قوانین عراق هرگز اجازه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را نمی‌دهد

قوانین عراق هرگز اجازه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را نمی‌دهد

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که شرایط کنونی و قوانین موجود در این کشور به هیچ عنوان اجازه عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفتگو با شبکه العهد تاکید کرد شرایط کنونی در عراق به هیچ عنوان اجازه عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را نمی‌دهد چرا که قوانین عراق بر این نکته تاکید دارد.

پارلمان عراق خردادماه گذشته بعد از تعدیل نام قانون «ممنوعیت عادی‌سازی و برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی» به «جرم دانستن عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی» آن را به تصویب رساند.

این لایحه قانونی به پیشنهاد جریان صدر و حمایت همه جریان‌های سیاسی شیعه (ائتلاف چارچوب هماهنگی) به پارلمان معرفی شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید تا به این ترتیب راه را بر کسانی که درصدد ارتباط پنهانی با این رژیم غاصب هستند، ببندد و عراق برای همیشه از برقراری رابطه با رژیم‌صهیونیستی مصون بماند.

قانون مزبور مشتمل بر ۱۰ ماده اصلی است که هدف از تصویب قانون، حفظ ارزش‌های ملی، اسلامی و انسانی عراق و اصول ملت عراق در دفاع از قضیه فلسطین و ممانعت از هرگونه تلاش برای عادی سازی یا برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده است.

لازم به ذکر است که قانون کیفری عراق پیش از این نیز هرگونه تلاش برای برقراری رابطه با این رژیم غاصب را جرم دانسته و مجازات آن را بر اساس ماده ۲۰۱ این قانون، مستوجب اعدام خوانده بود.

وزیر خارجه عراق در ادامه در خصوص رابطه این کشور با آمریکا گفت: سیاست‌های دولت کنونی عراق، برپایه تقویت روابط میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و راهبردی بنا شده است.

فؤاد حسین ادامه داد: دولت عراق می‌کوشد تا استقلال این کشور را با وجود مداخلات بین‌المللی در امور داخلی در زمینه‌های نظامی و سیاسی، حفظ کند. ما احساس می‌کنیم که اقدامات خارجی بر تصمیم‌گیری‌های داخلی تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: ما خواهان تقویت اتحاد داخلی و تصمیم‌گیری ها در خصوص رویارویی با مداخلات کشورهای هم‌جوار هستیم. ما در عین حال باید بحران‌ها را با کشورهای همسایه از طریق راه‌های سیاسی و نه نظامی حل کنیم.

فؤاد حسین به بحران میان ترکیه و عراق و مداخلات نظامی آنکارا در اقلیم کردستان عراق نیز اشاره کرد.

وی گفت: دولت عراق به فکر استفاده از درگیری‌های نظامی برای حل این بحران‌ها با کشورهای همسایه نیست و از دید گروه‌های مسلح به این بحران‌ها نگاه نمی‌کند چراکه چنین درگیری‌هایی نتیجه‌بخش نخواهد بود. حضور نظامی ترکیه در شمال عراق یک اقدام اشغالگرانه به شمار نمی‌رود بلکه یک مداخله است.

کد خبر 5762653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha