۹ آبان ۱۳۸۶، ۸:۵۸

/گزارش خبری مهر/

"کریستینا"؛ بانوی اول آرژانتین و چالشهای پیش رو

"کریستینا"؛ بانوی اول آرژانتین و چالشهای پیش رو

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: خانم "کریستینا کرشنر" در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ششم آبان در آرژانتین با کسب 45 درصد آرا، توانست عنوان نخستین زن رئیس جمهوری منتخب تاریخ کشورش را به خود اختصاص دهد؛ اما وی باید با چالشها و مشکلات متعدد به جا مانده از دوران حکومت همسرش، دست و پنجه نرم کند.

"کریستینا فرناندز دو کرشنر" همسر " نستور کرشنر"رئیس جمهوری کنونی آرژانتین است. براساس آمار رسمی، در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ششم آبان کریستینا نامزد ائتلاف چپ با کسب 45 درصد، الیزا کاریو از نمایندگان سابق مجلس با 23 درصد و روبرتو لاواگنا وزیر دارایی سابق آرژانتین 17 درصد از آراء را به خود اختصاص دادند که براساس قانون این کشور مبنی بر کسب حدود 45 درصد از آراء در دور اول به معنای پیروزی در انتخابات به شمار می رود، کریستینا توانست اولین ریئس جمهوری منتخب آرژانتین شود.

اکثر افرادی که قصد داشتند در روند رای گیری اختلال ایجاد کنند دستگیر و بازداشت شدند. در این راستا، یکی از اعضای اصلی حزب قضایی که می خواست دو رای در صندوق بیندازد، دستگیر شد.

سناتور کریستینای وکیل که در اروپا شهرت خاصی نیز دارد؛ اغلب اوقات با هیلاری کلینتون که وی نیز به فکر تکیه زدن بر اریکه قدرت کاخ سفید است، مقایسه می شود. اما در این میان نباید فراموش کرد که محبوبیت همسر کریستینا، کمک فراوانی به وی در پیروزی در این انتخابات کرد. نستور توانست در سال 2002 میلادی کشورش را از یک بحران اقتصادی عمیق بیرون بکشد.  

کریستینا 54 ساله پس از شنیدن خبر پیروزی خود در دور اول انتخابات با سپاس و قدردانی از اعتماد مردم و هموطنانش به وی، گفت : اکنون من احساس می کنم که با این پیروزی شگرف، مسئولیتها و تعهداتم نسبت به شما مردم عزیز بیشتر شده است.

این زن رئیس جمهور در دوران انتخاباتی خود از حضور در بحثها و مناظره ها خودداری کرد و بیشتر سعی داشت که با سفر به کشورهای خارجی ازجمله آمریکا، وجهه بین المللی و جهانی خود را به همگی بشناساند.

همسر رئیس جمهور

جالب توجه است که کریستینا در این مدت توضیحی خاصی درباره نحوه رویارویی خود با کاهش رشد اقتصادی، از سرگیری تورم در کشور و بحران انرژی ارائه نکرد. این درحالی است که یک چهارم جمعیت 37 میلیون نفری آرژانتین در زیر خط فقر زندگی می کنند.

 از این پس این کریستینا است که باید به تمام مشکلات مردم کشورش پاسخگو باشد.

تاریخچه سیاسی آرژانتین در هشت سال اخیر :

براساس تحولات سیاسی اخیر"فرماندو دلاروا" از ائتلاف چپ میانه در سال 1999 میلادی توانست گوی سبقت را از دیگر رقبا برباید و نام خود را به عنوان رئیس جمهوری آرژانتین به ثبت برساند.

هنوز دو سال از ریاست جمهوری فرماندو نگذشته بود که شرایط اقتصادی آرژانتین به دوران تاریک خود بازگشت و خشونتها و افزایش شورشها و اعتراضات خیابانی سبب شد دلاروا مجبور به استعفا شود.

در اوائل سال 2002 میلادی بود که کنگره ملی آرژانتین "در دوهالده" را به عنوان رئیس جمهوری موقت انتخاب کرد،اما نستور کرشنر عضو جناح چپ حزب جبهه پیروزی در سال بعد از آن به عنوان رئیس جمهوری آرژانتین انتخاب شد و در اولین گام با صندوق بین المللی پول قرار بست و اولویت اصلی خود را بازسازی اقتصاد و رسیدگی به حقوق شهروندی قرار داد.

کریستینا در دوران ریاست جمهوری همسرش ، کمکهای بسیاری به دولت نستور کرد که نتیجه این کمکها نیز بهبود وضعیت اقتصادی مردم و پیشرفت 9 درصدی رشد سالانه اقتصاد آرژانتین بود.

تمام اقدامات کریستنا را می توان پله های ترقی وی تا رسیدن به عنوان رئیس جمهوری آرژانتین ذکر کرد.
 

زندگینامه اولین رئیس جمهوری منتخب آرژانتین:

کریستینا در سال 1953 میلادی در یکی از شهرهای جنوبی آرژانیتن متولد و از همان ابتدا به عنوان یک شاگرد ممتاز همیشه مطرح بوده است. وی پس از طی کردن دوران تحصیلات دانشگاهی خود، در سال 1970 میلادی فعالیت سیاسی خود را با عضویت در حزب عدالتخواه  آغاز و 19 سال بعد به عنوان نماینده مجمع مجمع قانونگذاری استان سانتاکروز برگزیده شد.

این رئیس جمهور جدید در سال 95 میلادی از سوی شهر سانتاکروز در مجلس سنا راه یافت و در سال 2003 میلادی نیز حمایتهای بسیاری برای پیروزی همسرش در انتخابات ریاست جمهوری به عمل آورد. 

حال وی به عنوان اولین رئیس جمهوری زن منتخب آرژانتین بر صندلی ریاست جمهوری این کشور تکیه زده و مردم آن باید در انتظار برنامه های آتی کریستینا برای پیشرفت کشورشان باشند.

آرژانتین را بهتر بشناسیم:

آرژانتین کشوری است در آمریکای جنوبی به پایتختی بوئنوس آیرس. کشف و استعمار آرژانتین در اوایل سده شانزدهم ازسوی اسپانیایی ها آغاز شد.

در میان کشورهای آمریکای لاتین، آرژانتین طی سده بیستم بیشترین تعداد مهاجران را از آمریکای لاتین به خود دیده است. در سال 2001 میلادی، این کشور یک میلیون مهاجر آمریکای لاتین داشت که 32 درصد از آنان از پاراگوئه بودند.

آرژانتین درجنوبی ترین منطقه آمریکا جنوبی واقع شده و ازشمال به جنوب به وسعت چهارهزار کیلومتر کشیده شده است.این کشور متشکل از مناطق کوهستانی واقع در رشته کوه "آند"، جلگه "پامپاس" و یک خط ساحلی طولانی است. در سالهای پس از استقلال، وقایع نامطلوبی ازجمله برقراری حکومتهای متعدد دیکتاتوری، شکست در برابر انگلیس، از دست دادن جزایر مالویناس و وضعیت نامطلوب اقتصادی در این کشور رخ دادند.

وضعیت اقتصادی این کشور همواره دارای نوسانهای بسیاری بوده است. رکود اقتصادی سال 2001 میلادی آرژانتین سبب شد تا نیمی از مردم این کشور با فقر دست و پنجه نرم کنند. آرژانتین یکی از کشور‌های جهان است که بدهی های خارجی بسیاری دارد و ارزش پول این کشور طی سالها بحران اقتصادی کاهش یافته است.

در سال 2003 میلادی اقتصاد آرژانتین رو به بهبود رفت و در همین سال نیز صندوق جهانی پول با پرداخت وامی جدید به این کشور موافقت کرد. از آن زمان به بعد آرژانتین به بازپرداخت بدهی های خارجی خود روی آورد. با این حال این کشور همچنان از فقر و از آمار بیکاری بالایی رنج می برد.

کد خبر 577799

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha