برای دوازدهمین جلسه صورت می‌گیرد؛

آغاز نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور

آغاز نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور

نمایندگان پارلمان لبنان امروز (چهارشنبه) در دوازدهمین نشست خود برای تعیین رئیس جمهور این کشور دورهم گرد آمدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المیادین گزارش داد که دوازدهمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور این کشور بعد از به حد نصاب رسیدن تعداد نمایندگان، آغاز شد. شبکه الجزیره نیز گزارش داد که روند رأی گیری از نمایندگان پارلمان آغاز شده است.

قرار است در این نشست به یک خلأ سیاسی چندین ماهه در لبنان از طریق انتخاب رئیس جمهور پایان داده شود. اواخر دی ماه سال گذشته، پارلمان لبنان برای یازدهمین بار متوالی و به علت اینکه هیچیک از نامزدهای ریاست جمهوری این کشور نتوانستند آرای دو سوم نمایندگان را کسب کنند، در انتخاب رئیس جمهور ناکام ماند.

قرار است پس از چند ماه، این کشور از بن بست سیاسی خارج شده و مجلس، فرد جدیدی را به عنوان عهده دار پست ریاست جمهوری، معرفی کند. گفته می شود؛ بین گروهی از احزاب جریانات سیاسی، هنوز هم اجماع نظر نهایی به دست نیامده و چانه زنی ادامه دارد. اما از دیگر سو، انتظار می رود که پس از یک مقطع طولانی؛ شرایط برای معرفی رئیس جمهور جدید، فراهم شده باشد.

اعلام حمایت حزب الله لبنان از سلیمان فرنجیه، راه را برای پایان دادن به یک بحران سیاسی هموار کرده است.

فرنجیه یک سیاستمدار مسیحی لبنان است که به عنوان یک سیاستمدار معتقد به ضرورت حفظ استقلال سیاسی لبنان نام برده می شود.

بر اساس یک توافق سیاسی قدیمی در لبنان، پست ریاست جمهوری در لبنان، از آنِ مسیحیان است، نخست وزیری به اهل سنت تعلق دارد و ریاست مجلس نیز با شیعیان است. این وضعیت، پس از توافقنامه صلح طائف که در سال ۱۹۸۹ میلادی مورد قبول همه گروه های سیاسی لبنان قرار گرفت؛ به یک اصل پایدار تبدیل شده و معمولاً انتخاب پست ریاست مجلس با توجه به مقبولیت نبیه بری از جنبش امل، امری آسان است اما در هیچ مقطعی، روند معرفی نخست وزیر و رئیس جمهور، آسان نبوده است.

کد خبر 5810158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha