۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان:

نخستین بزرگراه فرهنگی کشور به آرامگاه بوعلی سینا همدان می رسد

نخستین بزرگراه فرهنگی کشور به آرامگاه بوعلی سینا همدان می رسد

همدان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: بزرگراه حکمت از زنجان تا همدان، نخستین بزرگراه فرهنگی کشوراست که از سهرورد در زنجان آغاز می‌شود و تا آرامگاه بوعلی سینا ادامه دارد.

مسعود ویژه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ما سه مکتب فلسفی و فلسفه اسلامی داریم؛ اظهار کرد: این مکاتب شامل مکتب اشراق مربوط به شیخ شهاب الدین سهروردی در سهرورد استان زنجان، مکتب مشاء مربوط به ابن سینا در استان همدان و مکتب ملاصدرا یا فلسفه متعالیه در شیراز است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته درقالب یک پیشنهادی از سوی کارشناسان و از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان شد؛ افزود: در واقع، در این پیشنهاد قرار شد که بین سهرورد استان زنجان و استان همدان در قالب طرحی با عنوان جاده حکمت ارتباط تنگاتنگ علمی و فرهنگی صورت گیرد و این طرح برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در این طرح قرار است جاده‌ای به نام جاده حکمت طراحی و پایه ریزی شود که دستاوردهای ارزشمندی را به همراه خواهد داشت؛ گفت: بزرگراه حکمت از زنجان تا همدان، نخستین بزرگراه فرهنگی کشوراست که از شهرستان سهرورد در زنجان، محل تولد شیخ اشراق آغاز می‌شود و تا آرامگاه بوعلی سینا در همدان ادامه دارد.

ویژه با بیان اینکه این بزرگراه از آن جهت اهمیت دارد که یک بزرگراه معمولی نیست، گفت: در واقع این جاده پیوندی است میان دو فیلسوف ایرانی است.

این مسئول اضافه کرد: این بزرگراه با داشتن نقاط گردشگری طبیعی و میراثی منحصر به فرد، نه‌تنها یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود، بلکه مسیری برای توسعه بوم‌گردی‌ها، اشتغال‌زایی و توسعه فرهنگی این دو استان است.

وی افزود: یکی از این دستاوردها از لحاظ حمل و نقل است و با توجه به اینکه جاده‌های مواصلاتی همدان سه راه مواصلاتی اصلی دارد و از نظر ما بقی محورهای مواصلاتی نیازمند تقویت بیشتر است یکی از محورهایی که می‌تواند تقویت شود محور بین استان همدان و زنجان است.

ویژه با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی از جمله غار علی صدر در این مسیر، تصریح کرد: با راه اندازی جاده حکمت علاوه بر حمل و نقل مناسب جنبه فرهنگی و گردشگری هر دو استان نیز بیشتر تقویت می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به این این طرح خلاقانه فواید زیادی را برای هر دو استان دارد؛ گفت: بارها تاکید شده که پروژه‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشند که این پروژه علاوه بر عمرانی بودنش یک پروژه فرهنگی است که باعث تقویت بین دو مکتبی فلسفی و اسلامی خواهد شد.

ویدر ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه این طرح تاثیرات فرهنگی بین دو استان ز نجان و همدان را دارد؛ گفت: به لحاظ رویدادها جذب گردشگر و مسافر را نیز به همراه دارد.

ویژه با بیان اینکه پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات دروزارت ارشاد متولی طراحی این جاده و بزرگراه است و طراحی خیلی خوبی انجام شده؛ گفت: در دیداری که با دکتر زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبادل نظر در این خصوص انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان افزود: با توجه به اماکنی که در مسیر این جاده وجود دارد از اماکن تفریحی و مذهبی و آیتم‌های فرهنگی تقویت پردشگری را در بین دو استان قوت می‌بخشد.

وی با تاکید بر اینکه قسمت طرح و پروژه که مربوط به استان همدان است نیازمند همکاری و حمایت بیشتر است و باید روی آن کار شود؛ گفت: بخشی که مربوط به استان زنجان است تا حدود زیادی کار انجام شده است در شورای برنامه ریزی استان زنجان طرح مصوب شده است.

این مسئول با بیان اینکه در استان همدان اطلاعات اولیه گردشگری و فرهنگی باید هر چه زودتر در شورای برنامه ریزی همدان ارائه و نتیجه آن اعلم شود؛ گفت: با تصویب طرح در شورای برنامه ریزی استان قطعاً باید این طرح در ردیف ملی و بودجه آن اختصاص یابد تا انشا الله در سال‌های آینده بتوانیم کار را عملیاتی و اجرایی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه برای کار نیازمند یک سری تعریض‌ها هستیم و تا حدودی با توجه به اینکه بخشی از مسیر قبلاً بوده است باید کار را زودتر پیش ببریم تا بتوانیم شاهد این پروژه خلاقانه عمرانی و فرهنگی باشیم.

کد خبر 5813229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha