۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۳

نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب خوزستان به کار خود پایان داد

نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب خوزستان به کار خود پایان داد

اهواز - نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب خوزستان در اهواز دوشنبه شب پس از پنج روز در آئینی با حضور شماری از مسئولان فرهنگی و اجتماعی استان پایان یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، در آئین پایانی این نمایشگاه نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حماسه جهادعشایر عرب خوزستان علیه متجاوزان انگلیسی در سال ۱۹۱۴ در جریان جنگ جهانی اول گفت: این حماسه ماندگار سندی بر پایبندی مردمان این منطقه به اسلام، تشیع علوی، تبعیت از علما و مراجع دینی در نجف اشرف است.

آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم طی سخنان مبسوطی با اشاره به اینکه تاریخ تشیع دو مهاجرت شاخص در تاریخ به خود دیده است، بیان کرد: مهاجرت امام علی (ع) به عراق و مهاجرت امام رضا (ع) به مشهد بسیار در تاریخ تشیع اثرگذار بوده به‌گونه‌ای که حاصل این مهاجرت‌ها این شد که ایران و عراق محور مذهب شیعه شدند.

وی با بیان اینکه ارتباط بین ایران و عراق که از خوزستان شکل می‌گرفت باعث شده تا این استان تبدیل به دژ شیعه شود، بیان کرد: خوزستان نقش ارتباطی بین دو حوزه بزرگ شیعیان یعنی قم و نجف را هم به‌خوبی ایفا کرد.

آیت الله فرحانی اضافه کرد: تأثیرگذاری شیعه در خوزستان در واقعه جهاد عشایر عرب استان علیه استعمار انگلیس با فتوای مرجعیت وقت شیعه به‌خوبی قابل مشاهده است که مردم جان خود را پای فتوای مرجعیت فدا کردند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: هیچ نقطه در دنیا مثل خوزستان وجود ندارد که تا این اندازه در شیعه بودن خالص باشد و تا این اندازه مردمش وفادار و محب مذهب باشند.

آیت الله فرحانی با اشاره به وفاداری مردم عرب به انقلاب اسلامی و مذهب شیعه بیان کرد: وقتی جنگ تحمیلی علیه ایران آغاز شد، مردم عرب ایران به‌خوبی در مقابل دشمن هم‌زبان خود مقاومت کردند و این نشأت گرفته از همان روحیه‌ای بود که عرب‌های خوزستان در جهاد علیه استعمار انگلیس از خود نشان دادند.

وی ادامه داد: این دو مقاومت نشأت گرفته از فتوای دو مرجعِ تقلید وقت بود تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد شهید علی هاشمی که در جنگ به‌خوبی در مقابل دشمن مقاومت کرد، فرمودند: «یک جوان عرب سوسنگردی» و این مسئله نشان‌دهنده روحیه ضد استکباری و مقاومت طلبی عرب‌های ایران است.

آیت الله فرحانی ادامه داد: وقتی مردم حمیدیه آب را به زمین‌های خود باز کردند و تانک‌های دشمن بعثی در گل فرو رفت، این روحیه نشات گرفته از همان روحیه جهاد عشایر عرب خوزستان بود که همین سال‌ها این روحیه را با خود حفظ کرده‌اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در جنگ شناختی اخیر که دشمن با همه عوامل خود با یک جنگ ترکیبی علیه ملت ایران به میدان آمده است، کمترین توجهی از سوی مردم خوزستان به این جنگ شناختی صورت نگرفت.

آیت الله فرحانی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای احیای واقعه جهاد سال‌های گذشته و ثبت آن به عنوان یک رخداد ملی گفت: سال‌ها پیش با همراهی بسیاری از علما و دلسوزان از جمله آیت الله حیدری توانستیم اولین همایش را برای احیای واقعه جهاد را برگزار و در تقویم فعالیت‌های فرهنگی استان قراردادیم که امروز نتیجه اقدامات دیروز و امروز شکل گیری این نمایشگاه که حاصل زحمات حاج عبدالله طرفاوی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان افزود: سردار طرفاوی از جمله چهره‌های موجه، انقلابی، خوش فکر و خوش سابقه است که حرکت خود را پیش از انقلاب با نهضت امام آغاز کرد و در هشت سال جنگ با شهید علم الهدی و سپس در کنار سرلشکر شهید علی هاشمی همراه و به دفاع از اسلام و انقلاب پرداخت.

وی بیان کرد: من از رئیس‌جمهور که بابت آغاز کار نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب علیه انگلیس پیام دادند، تشکر می‌کنم و انتظار دارم دولت این واقعه را بیشتر از قبل برای مردم ایران نشان دهد و یک کار پژوهشی بسیار خوب یا ساخت فیلم و سریال در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله فرحانی گفت: اگر نمونه واقعه‌ای مثل جهاد عشایر عرب علیه انگلیس در جای دیگری از دنیا بود، حتماً کارهای مطالعاتی و پژوهشی در مورد آن انجام می‌شد به همین دلیل انتظار داریم که یک مرکز پژوهشی خوب، تحقیقات بسیار مستند و نوشتن کتاب‌های داستان و ساخت آثار هنری در مورد این واقعه تاریخی قابل افتخار در دستور کار قرار گیرد.

نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب خوزستان پنجشنبه شب گذشته با حضور مسئولان فرهنگی و سیاسی خوزستان و با سخنرانی دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی مقام معظم رهبری و پیام آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در محل نمایشگاه بین المللی اهواز گشایش یافت.

نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب خوزستان به کار خود پایان داد

در این نمایشگاه ۱۰۰ تابلو مستند از مبارزات و جهاد عشایر عرب خوزستان علیه متجاوزان انگلیسی در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی مطابق با ۱۹۱۴ میلادی به همراه چند ماکت از وضعیت جغرافیایی این نبرد قهرمانانه در غرب خوزستان و در منطقه دشت آزادگان به نمایش درآمده بود.

این نمایشگاه به مدت پنج روز با هدف تبیین روایت ماندگار از حماسه، مقاومت و شجاعت و ایثار عشایر عرب خوزستان علیه استعمارگران انگلیسی از ساعت ۱۸ تا ۲۲ برپا و بیش از ۱۲۰ هزار نفر از مردم خوزستان از این نمایشگاه بازدید و عکس یادگاری گرفتند.

در جریان جهاد عشایر عرب خوزستان که با فتاوای مراجع عالیقدر شیعه به خصوص مرحوم آیت الله العظمی سید کاظم طباطبایی یزدی شکل گرفت حدود ۷۰۰ نفر از عشایر شجاع عرب خوزستان به شهادت رسیدند و انگلیسی‌های استعمارگر طعم تلخ شکست را چشیدند.

این مبارزه قهرآمیز و مقدس که به مدت پنج ماه طول کشید یک بار دیگر غیرت دینی ملت ایران در مقابل تهاجم وحشیانه بیگانگان را به رخ جهانیان کشید.

در این نمایشگاه از کتاب حماسه جهاد عشایر عرب خوزستان که توسط عبدالله طرفاوی پس از سه دهه تحقیق و بررسی اسناد باقی مانده در وزارت امور خارجه انگلیس به رشته نگارش درآمده و تمبر یادبود این حماسه بزرگ نیز رونمایی شد.

عشایر عرب خوزستان به تاسی به این جهاد مقدس در جریان هشت دفاع مقدس و تجاوز نظامی رژیم بعثی عراق، درس فراموش نشدنی به متجاوزان بعثی دادند و با تقدیم ۱۲ هزار شهید و ده‌ها هزار مجروح برگی افتخار آمیز و زرین در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند.

کد خبر 5815168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha