۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۱۳

تحولات سودان؛

ارتش سودان، نیروهای پشتیبانی سریع را به نقض آتش‌بس متهم کرد

ارتش سودان، نیروهای پشتیبانی سریع را به نقض آتش‌بس متهم کرد

ارتش سودان نیروهای پشتیبانی سریع این کشور را به نقض آتش‌بس موقت در سودان و اجرای عملیات نظامی در منطقه طویله واقع در ایالت دارفور شمالی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح سودان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: عناصری از شبه‌نظامیان شورشی، در نقض آشکار توافق آتش‌بس جاری، برای روز دوم، به منطقه طویله در ایالت دارفور شمالی حمله کردند.

در ادامه این بیانیه، ارتش سودان، نیروهای پشتیبانی سریع این کشور را متهم کرد که با آتش‌زدن بازار، سرقت از مغازه‌ها و آواره‌کردن صدها تن از ساکنان منطقه، ۱۵ سودانی را کشته و ده‌ها غیرنظامی دیگر را زخمی کرده است.

از سوی دیگر، منی ارکو مناوی، حاکم دارفور، رخ‌دادهای شهرهای جنینه و کتم را جنایت محض خواند و هشدار داد که کشتارهایی که در این ایالت در حال وقوع است، دارفور را به سوی جنگ داخلی سوق خواهد داد.

مناوی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که از دادگاه جنایی بین‌المللی در خصوص تحقیق درباره کشتار و جنایات صورت‌گرفته در این ایالت حمایت کند.

از سوی دیگر، نیروهای پشتیبانی سریع سودان ژنرال حمیدتی در سخنانی ادعا کرد که سازمان اطلاعات ارتش سودان با هدف ایجاد فتنه، نسبت به تسلیح قبیله‌های منطقه الجنینه، اقدام کرده و با تانک و سلاح‌های سنگین در درگیری‌های الجنینه شرکت کرده است.

در تحولی دیگر، سازمان آفریقایی ایغاد که از کشورهای کنیا، جیبوتی، اتیوپی و سودان جنوبی تشکیل شده است، اعلام کرد که اعضای این سازمان در خصوص اجرای روند سیاسی فراگیر در سودان با هدف تحقق صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور به توافق رسیده‌اند.

دولت سودان در واکنش به این رخ‌داد، بیانیه ایغاد را ناپذیرفتنی و ناقض حاکمیت سودان خواند. پیش‌تر وزارت خارجه سودان، نسبت به ریاست کنیا بر ایغاد اعتراض کرده بود و دلیل این اعتراض را روابط سیاسی و اقتصادی ولیام روتو، رئیس جمهور کنیا با ژنرال حمیدتی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان و همچنین اتخاذ مواضع ناقض حاکمیت سودان از سوی کنیا عنوان نموده بود.

خبر دیگر آن‌که، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در تماس تلفنی با ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و ژنرال حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع این کشور، ضمن بررسی تحولات سودان بر ضرورت پایبندی دو طرف درگیری نسبت به اجرای آتش‌بس در سودان تأکید کرد.

کد خبر 5815846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha