۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۰۴

در نشست خبری عنوان شد؛

واژه سونامی سرطان ترسناک است/ تقسیم بندی جغرافیایی سرطان ها

واژه سونامی سرطان ترسناک است/ تقسیم بندی جغرافیایی سرطان ها

نشست خبری انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران، با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کامران باقری لنکرانی رئیس انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، در نشست خبری انجمن تازه تأسیس علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، با اشاره به وجود ۹۰۰ فوق تخصص گوارش و کبد در کشور، بر اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان‌های دستگاه گوارش تاکید کرد و گفت: پیش بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده موارد سرطان روده در کشور به ۲ برابر برسد.

وی به بیماری‌های التهابی روده اشاره کرد و افزود: تا ۵۰ سال پیش به سختی ۱۰۰ مورد ابتلاء در کشور یافت می ششد که الان ۶۰ هزار مورد ثبت شده و پیش بینی می‌شود حداقل ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به بیماری‌های التهابی روده باشند که تا ۱۵ سال آینده ۲.۵ برابر خواهد شد.

لنکرانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا وجود سونامی سرطان در کشور با واقعیت‌ها همخوانی دارد یا خیر، گفت: استفاده از واژه سونامی، ترسناک است اما واقعیت این است که اگر نخواهیم در جهت اصلاح سبک زندگی، کاهش مصرف دخانیات، کاهش مصرف غذاهای آماده و فست فودها و…، تلاش نکنیم؛ قطعاً درگیر افزایش بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها خواهیم شد.

وی به برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: در این برنامه باید به کاهش عوامل خطرزا توجه شود، به طوری که توسعه اقتصادی نباید همراه با افزایش عوامل خطرزا باشد.

لنکرانی به آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: متأسفانه آلودگی هوا در بعضی از استان‌ها به عامل سوم یا چهارم عوامل خطرزا برای افزایش بیماری‌های غیرواگیر تبدیل شده است.

وی به تقسیم بندی شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش در کشور اشاره کرد و افزود: در نیمه شمالی کشور شاهد شیوع سرطان معده هستیم و در جنوب کشور، سرطان روده از شیوع بالایی برخوردار است. همچنین، آلودگی هوا که عامل شیوع سرطان‌های مری، معده و ریه است؛ در کلانشهرها آثارش را می‌بینیم.

این فوق تخصص گوارش و کبد، به افزایش موارد سرطان معده در خانم‌های میانسال کشور اشاره کرد و گفت: به رغم اینکه میزان شیوع سرطان معده در کشور کاهش یافته است، اما در حانم های میانسال شاهد افزایش ایتلا هستیم که فرضیه‌های گوناگونی برای آن مطرح است.

لنکرانی افزود: تماس با لوازم آرایشی، یکی از فرضیه‌های مطرح در افزایش موارد سرطان معده در خانم‌های میانسال است.

رئیس انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران، به سرطان روده بزرگ اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۱۳ هزار مورد جدید سرطان روده بزرگ در کشور داشتیم و ۶ هزار نفر بر اثر ابتلاء به این نوع سرطان، فوت شدند.

سید امیرپاشا طبائیان دبیر انجمن گفت: آندوسکوپی از بحث تشخیصی خارج شده و به مبحث درمانی تبدیل شده است.

وی افزود: الان آندوسکوپی به سمت درمان‌های کم تهاجمی پیش رفته است.

طبائیان گفت: کولونوسکوپی در مطب با موافقت وزارت بهداشت، امکان پذیر شد و باعث می‌شود دسترسی افراد به خدمات تشخیصی و درمانی بیشتر شود.

وی افزود: توصیه ما این است که از ۴۵ سالگی، کولونوسکوپی انجام شود تا امکان تشخیص سرطان‌های دستگاه گوارش تسریع یابد.

کد خبر 5816214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha