۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷

سرپرست نوسازی مدارس اردبیل:

نام «حسنعلی علیپور» با فرهنگ دیانت و محرومیت‌زدایی گره خورده است

نام «حسنعلی علیپور» با فرهنگ دیانت و محرومیت‌زدایی گره خورده است

اردبیل- سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل گفت: «حسنعلی علیپور» با فرهنگ دیانت و محرومیت‌زدایی این دیار گره جاودانه بسته و نام نیک وی جلوه‌ای جهانی یافته است.

سیداحد شیرین نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تسلیت فرارسیدن سیزدهمین سالگرد درگذشت خیر نام آشنای مدرسه ساز کشور و جهان مرحوم «حسنعلی علیپور» اظهار کرد: علیپور مردی از تبار واقفان و خیرانی بود که بی‌ادعا تمام مال و منال خود را در راه مدرسه‌سازی بخشیده و بدون اینکه کوچک‌ترین بهره و چشم‌داشتی به آنها داشته باشد سرمایه زندگی خود را وقف علم و خشنودی دانش‌آموزان کرده است.

وی با اشاره به اینکه حس میهن دوستی و وطن پرستی مرحوم علیپور در خارج از مرزها نیز محسوس بود، خاطرنشان کرد: امروز نام علیپور را بیرون از مرزها و حتی در آسمان‌ها صدا می‌زنند چرا که این مرد وارسته که در مقام رضای الهی قرار گرفته از خود آثاری را به یادگار گذاشته است که نسل‌های امروزی و آینده از ثمره آن بهره برده و لذت می‌جویند.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل به اقدامات نیک و ارزنده مرحوم علیپور در طول دوران بابرکت عمرشان اشاره کرد و گفت: علیپور نام و نشانی صادقانه و بی‌ریا دارد که نامش با کلماتی همچون ۱۴ معصوم (ع)، مدرسه‌سازی، ۷۲ تن شهدای کربلا و عبارت‌های پاک و مقدس‌تری جلوه‌گری می‌کند به طوری که نامش با ده‌ها واژه مثبت گره خورده و به راحتی نیز این حقیقت از دل‌ها و زبان‌ها گسستنی نیست.

شیرین نژاد اولین ویژگی شخصیتی علیپور را اعتقاد به اصول و مبانی اسلام و پایبندی به سیره ائمه اطهار (ع) به ویژه شهدای دشت کربلا دانست و بیان کرد: آن مرحوم به واسطه همین اعتقاد قلبی ۷۲ مدرسه به نیت ۷۲ تن شهید صحرای کربلا ساخت و آنها را به نام این شهدا مزین کرد.

وی فرهنگ دوستی و علاقمندی به تحصیل را از دیگر ویژگی این بزرگ خیر مدرسه‌ساز کشور توصیف کرد و گفت: این شخصیت وارسته به رغم آنکه در موقعیت مالی و رفاهی خوبی در آلمان قرار داشت و از تاجران فرش به شمار می‌رفت همه سرمایه زندگی خود را صرف مدرسه‌سازی و تعالی دانش‌آموزان این مرز و بوم کرد تا فرهنگ ایرانی و اسلامی بیش از گذشته اعتلا یابد.

سرپرست نوسازی مدارس استان اردبیل آسمان نورانی ایران اسلامی را منور شده از چهره‌های درخشانی چون مرد مجاهد، عالم، وارسته و ایثارگر چون حسنعلی علیپور معرفی و تصریح کرد: سهم اردبیل در جاودانه بودن ایران و اسلام سهم بسزایی است که در کنار نام ستارگان درخشان سبلان حسنعلی علیپور با فرهنگ دیانت و محرومیت‌زدایی این دیار گره‌ی جاودانه بسته است.

شیرین نژاد ادامه داد: مرحوم علیپور در سن سالخوردگی تمام اندوخته‌های خود را برای فرزندان و بازماندگان به ارث گذاشت و تمام این ذخایر را خمیرمایه جهادی مقدس به نام مدرسه‌سازی کرد تا در دنیا و آخرت وارسته از هر بازخواستی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسنعلی علیپور (زاده ۳۰ آذر ۱۳۱۷ – درگذشته ۱۴ تیر ۱۳۸۹) خیر مدرسه‌ساز اردبیلی بود که پس از آنکه طی ۴۰ سال اقامت در اروپا و از راه تجارت فرش ثروتی اندوخت، به ایران بازگشت و ده‌ها مدرسه و بناهای خیریه دیگر با هزینه شخصی ساخت و به وزارت آموزش و پرورش هدیه کرد.

بسیاری از مدارس ساخته شده توسط او در نقاط روستایی و محروم استان اردبیل بنا شده و ده‌ها هزار نفر در مدارس وی تحصیل کرده‌اند.

علیپور به احترام ۷۲ نفر از یاران امام حسین ۷۲ عدد مدرسه ساخت و وقف کرد. او تمام دارایی خود را از جمله آخرین خانه محل سکونت خویش را هم در راه مدرسه سازی و صرف امور خیریه بخشید.

حسنعلی علیپور ۴۰ سال در اروپا زندگی کرد و یکی دو هفته پس از انقلاب ۱۳۵۷ به ایران بازگشت و تا پایان عمر در ایران به امور خیریه پرداخت. همسر او سَریه بایرامی چکان نیز مانند او به امور خیریه علاقه‌مند است. آن‌ها هیچوقت صاحب فرزندی نشدند اما همه دانش‌آموزانی که در مدارس آن‌ها درس می‌خواندند را فرزندان خود می‌دانستند.

کد خبر 5827059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha