وزیر خارجه عراق:

«جاده توسعه» فرصتی برای باکو برای رسیدن به خلیج فارس است

«جاده توسعه» فرصتی برای باکو برای رسیدن به خلیج فارس است

وزیر خارجه عراق در جریان دیدار با وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان گفت: پروژه «جاده توسعه»، فرصتی برای باکو به منظور رسیدن به خلیج فارس از طریق عراق است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه عراق، فواد حسین، وزیر خارجه عراق با رشاد نبی‌اف، وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

براساس این گزارش، در این دیدار، همکاری دوجانبه میان دو کشور در زمینه حمل و نقل، هواپیمایی و راه‌های تقویت و توسعه آن بررسی شد.

وزیر خارجه عراق گفت: جمهوری آذربایجان با توجه به نزدیکی جغرافیایی و پیوندهای دینی، فرهنگی و اجتماعی برای عراق مهم است.

فؤاد حسین بر ضرورت استفاده از فرصت‌های متعدد تاکید کرد.

وی از بازرگانان و شرکت‌های جمهوری آذربایجان برای سفر به عراق و تشویق سرمایه گذاری دعوت به عمل آورد.

وزیر خارجه عراق در ادامه به اهمیت «جاده توسعه» که از دورترین نقطه در جنوب عراق از بندر فاو آغاز می‌شود و تا ترکیه امتداد دارد اشاره کرد.

وی این پروژه را فرصت بزرگی برای گشایش چشم اندازهای مهم و فرصتی برای جمهوری آذربایجان برای ارتباط و رسیدن به منطقه خلیج فارس از طریق عراق دانست، به ویژه با توجه به اینکه عراق یادداشت تفاهمی با ایران برای اتصال ریلی از طریق بصره دارد.

دو طرف بر لزوم افتتاح خط هوایی مستقیم بین بغداد و باکو و خط دوم میان اربیل و باکو در اسرع وقت و همچنین اعطای روادید برای شهروندان عراقی به منظور سفر به جمهوری آذربایجان تاکید کردند.

از طرفی دیگر وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان گفت که به صورت فعال برای ایجاد فرصت‌های موجود بین دو کشور و تشویق سرمایه گذاری تلاش می‌کنیم.

وی گفت که ریاست هیئت جمهوری آذربایجان در سفر به بغداد برای برگزاری سومین دور از نشست کمیته مشترک در بغداد را که اکتبر برگزار می‌شود برعهده خواهد داشت.

کد خبر 5831871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      26 2
      پس بلاخره باید از ایران رد بشه، یعنی از بصره وارد ایران و خلیج فارس بشه، خدا به سران باکو عقل بده، مسیر ایران بهتره که.مسیر آماده باکو- ایران کجا، مسیر باکو- ترکیه- عراق-ایران کجا!