۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۶

علیرغم اقدام آنکارا در بازگرداندن اعضای «آزوف» به اوکراین؛

پسکوف: مسکو قصد دارد روابط خود با ترکیه را ادامه دهد

پسکوف: مسکو قصد دارد روابط خود با ترکیه را ادامه دهد

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز اعلام کرد که علیرغم اقدام آنکارا در بازگرداندن اعضای «آزوف» به اوکراین، مسکو قصد دارد روابط خود با ترکیه را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پراودا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که علیرغم اقدام ترکیه در بازگرداندن اعضای گروه «آزوف» به اوکراین، مسکو به روابط خود با ترکیه ادامه می‌ دهد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این ارتباط ادامه داد: ما به همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه خود ادامه خواهیم داد. ما قصد داریم روابط خود را با ترکیه ادامه دهیم، این روابط چند وجهی است.

«دیمیتری پسکوف» در ادامه افزود: در عین حال، مسکو هنگام توافقات آتی با آنکارا، وضعیت بازگشت فرماندهان آزوف را در نظر خواهد گرفت.

وی شنبه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرده بود که بازگشت فرماندهان «آزوف» از ترکیه به اوکراین نقض مفاد قراردادهای موجود است.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این باره ادامه داده بود: شرایط بازگشت فرماندهان «آزوف» از ترکیه به اوکراین هم از سوی ترکیه و هم از سوی کی یف نقض شده است. طبق مفاد قراردادها، فرماندهان «آزوف» قرار بود تا پایان درگیری در خاک ترکیه بمانند. این اقدام به شکست‌ های اوکراین در ضدحمله مربوط می‌ شود. در چارچوب آماده سازی برای نشست سران ناتو، ترکیه تحت فشار زیادی قرار گرفت و آنکارا به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف با آن همبستگی نشان داد. فدراسیون روسیه همه چیز را کاملاً درک می کند. با این حال، نقض توافقات باعث پاک شدن چیزی نمی شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیشتر در حساب توئیتر خود اعلام کرد که ۵ فرمانده گردان آزوف که در ترکیه حضور داشتند، به کشور خود بازگشته‌ اند.

زلنسکی در این باره ادامه داد: از ترکیه به خانه بر می‌گردیم و قهرمانان خود را به خانه‌ خود می‌ بریم. سربازان اوکراینی دنیسی پروکوپنکو، سویاتوسلاو پالامار، سرهی ولینسکی، اوله خامنکو، دنسی شلها، در نهایت در کنار خانواده‌ های خود خواهند بود.

فرماندهان گردان آزوف که شامل تبادل اسرا میان دوکشور روسیه و اوکراین بودند، برای اهداف امنیتی در ترکیه به سر می بردند.

گفتنی است که در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام شد که ۲۰۰ اسیر جنگی در نتیجه تماس‌ های دیپلماتیک بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مبادله شده‌ اند.

ولادیمیر زلنسکی دیروز با دعوت رئیس جمهور ترکیه در آنکارا حضور داشت.

کد خبر 5833059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha