۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۰۳

امام جمعه شبانکاره:

واقعه عاشورا نیاز به تبیین و روشنگری دارد

واقعه عاشورا نیاز به تبیین و روشنگری دارد

بوشهر- امام جمعه شبانکاره گفت: محرم فقط سینه زنی و عزاداری و روضه و گریه نیست بلکه در ایام محرم باید حادثه تلخ کربلا مخصوصاً برای جوانان و نوجوانان تبیین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد پردل در جمع مردم روستای چهل زرعی عرب اظهار داشت: علت به وجود آمدن حادثه تلخ و جان سوز کربلا عدم توجه به دو واجب فراموش شده، امر به معروف و نهی از منکر، است که ریشه در فراموش کردن واقعه غدیر داشت.

امام جمعه بخش شبانکاره افزود: اگر حادثه غدیر تبیین و تبلیغ و روشنگری می‌شد امیر المومنین علی علیه السلام را مجبور به خانه نشینی آن هم نه یک سال و دو سال بلکه ۲۵ سال نمی‌کردند و بعد از آن فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام را تنها نمی‌گذاشتند و شهید نمی‌کردند و سپس حادثه دلخراش، جانکاه و جانگداز و تلخ کربلا رخ نمی‌داد.

وی گفت: همه اینها ریشه در فراموش کردن ۲ واجب بزرگ الهی، امر به معروف و نهی از منکر است.

پردل ابراز داشت: در واقع خود حضرت امام حسین (ع) هدف از قیام عاشورا را اصلاح امت جدش و امر به معروف و نهی از منکر می‌داند و می‌فرماید: «إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، اُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ اَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طالِب»؛ (من تنها به انگیزه اصلاح در امّت جدّم به پا خواستم، می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم علی بن ابی طالب (علیه السلام) رفتار کنم.

امام جمعه بخش شبانکاره ابراز داشت: در حال حاضر هم متأسفانه این ۲ واجب بزرگ مغفول واقع و مظلوم واقع شده‌اند.

پردل افزود: محرم فقط سینه زنی و عزاداری و روضه و گریه نیست بلکه در ایام محرم باید حادثه تلخ کربلا مخصوصاً برای جوانان و نوجوانان تبیین شود و اصل برپایی عزای سید الشهدا (ع) باید تبیین و روشنگری واقعه عاشورا باشد،

وی اضافه کرد: امام حسین علیه السلام احتیاج به گریه و عزاداری ما ندارد بلکه این ظلمی که به امام حسین علیه السلام و یارانش شد دل انسان را به درد می‌آورد و اشک هر انسانی را در می‌آورد و آن ظلم باید تبیین بشود که یزید کی بود؟ چه می‌کرد؟ چه هدفی داشت؟ دنبال چی بود؟ و چرا این حادثه ناگوار کربلا را رقم زد؟

امام جمعه شبانکاره گفت: یزید فرزند معاویه بن ابی سفیان، از بنی امیه که دشمن خونی بنی هاشم بودند، هدف یزید سلطنت و ریاست طلبی و..... بود.

امام جمعه بخش شبانکاره اظهار داشت: یزید به دنبال قدرت، شهرت، پست و مقام و جایگاه بود و دنبال خدمت به جامعه اسلامی نبود، دنبال هوا و هوس، عیاشی، خوش گذرانی، میگساری و میمون بازی بود.

پردل افزود: مردم از عملکرد یزید و کارها و بی بند و باری های او به ستوه آمده بودند به همین خاطر از امام حسین علیه السلام دعوت کردند که آنها را از دست یزید پلید نجات دهد که در واقع حضرت با قیام خود و پیروزی خون بر شمشیر و تقدیم کردن جان خود و ۷۲ تن از یاران باوفایش این پیروزی بزرگ را رقم زد که همیشه در تاریخ ماندگار شد و این نهضت همچنان ادامه دار د.

کد خبر 5847343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha