۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵

کنار قدم های جابر/۸؛

فرهنگ‌نامه ای که خوشخوان‌تر از دایره المعارف هاست

فرهنگ‌نامه ای که خوشخوان‌تر از دایره المعارف هاست

حجت الاسلام جواد محدّثی که از نویسندگان بنام و موفّق است، با نوشتن فرهنگ عاشورا و این فرهنگ‌واره طرحی نو درانداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روزی است که سفر زیارت اربعین حسینی در عراق آغاز شده است و ایرانیان و دیگر شیعیان مشتاق زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در حال تدارک ملزومات سفر اربعین هستند. کسانی که پای در این سفر معنوی و انسان ساز می‌گذارند لازم است چه پیش از سفر و چه در حین سفر و انجام پیاده روی نسبت به ارتقای بینش خود نسبت به زیارت و امام (ع) اهتمام ویژه داشته باشند. خبرگزاری مهر در آستانه برگزاری این رویداد جهانی به معرفی آثاری می‌پردازد که می‌تواند در ارتقای این بینش یاری گر زائران حسینی باشد:

حجت الاسلام جواد محدّثی که از نویسندگان بنام و موفّق است با نوشتن فرهنگ عاشورا و این فرهنگ‌واره طرحی نو درانداخته است. هدف از تدوین این فرهنگنامه, آن بوده که یک مجموعه یک جلدی, فشرده, دَم دست و کاربردی, حاوی لازم ترین دانستنی‌ها پیرامون موضوعاتی که به آن نهضتِ جاوید مربوط می‌شود, ارائه گردد. از این رو مدخل‌های کتاب که به ترتیب الفباست, اشخاص, گروه‌ها, جاها, کتاب‌ها, اصطلاحات, سنّت ها, شعایر, تعالیم مکتبی و محورهای دیگر را که به نحوی در ارتباط با فرهنگ عاشوراست, شامل می‌شود.از این جا به وضوح پیداست که منظور از فرهنگ در (فرهنگ عاشورا) فرهنگ مردم (فولکلور) نبوده است و اگر پیرامون آئین‌ها و آداب و رسوم نیز مدخل‌هایی باز شده است, در رتبه پسینیِ این پژوهش قرار گرفته است.

یکی از مزایای این کتاب آن است که در پایان هر عنوان، با (فِلش) به کلماتی ارجاع داده شده که آنها در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است. با مراجعه به مدخل‌های مشابه و نزدیک به هم یا مرتبط، می‌توان اطلاعات بیشتری به دست آورید. ایجاد این (نظام ارتباطی) بین مدخل‌ها، بهره وری خواننده را از کتاب افزایش می‌دهد.

تنها شباهت این کتاب به دایره المعارف ها یکی ترتیب الفبایی اطلاعات آن است و دیگر ارجاعات آن. چنین می‌نماید که نویسنده عمد داشته است این کتاب را کاملاً در قالب دایره المعارف ها نگنجاند تا فقط کتابی برای مراجعه نباشد بلکه برای مطالعه هم باشد، از این رو کتاب حاضر خوشخوان‌تر از دایره المعارف هاست و می‌شود آن را به راحتی، از آغاز تا پایان خواند.

مدخل‌های این فرهنگ به صدها عدد می‌رسد و مطالب در ذیل هر مدخل از کمتر از یک سطر تا چندین صفحه است. نویسنده در ذیل هر مدخل تنها به توصیف آن نپرداخته بلکه تحلیل و گاه ارزش گذاری هم کرده است.

این کتاب در سال ۱۳۸۱ و در چهارمین دوره کتاب سال ولایت، به عنوان یکی از آثار برگزیده انتخاب گردید.

کد خبر 5862368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha