۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۰۷

مدیرعامل آبفای اردبیل:

مخالف تأمین آب شرب از چاه‌ها هستیم

مخالف تأمین آب شرب از چاه‌ها هستیم

اردبیل- مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: مخالف تأمین آب شرب اردبیل از چاه‌های زیرزمینی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا نعمت‌سلطانی عصر پنجشنبه در جلسه بررسی مدیریت منابع آب در اردبیل اظهار کرد: ۹۰ میلیون متر مکعب آب رودخانه ارس کاهش یافته و ما در شمال استان نیز با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: برای ارتقای کیفیت آب اصلاح تصفیه‌خانه شمال استان را به پیمانکار سپردیم تا فرآیند اصلاح را به سرعت طی کرده و امکان بهره‌برداری مناسب از تصفیه‌خانه فراهم آید.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: در شهر اردبیل ۲۴ میلیون متر مکعب آب پشت سد یامچی قرار دارد که اگر به مرز ۱۸ میلیون مکعب برسد، دیگر قابل تصفیه نخواهد بود.

نعمت‌سلطانی افزود: ما در حال حاضر یک‌هزار و ۵۵۰ لیتر در ثانیه آب از سد یامچی برای تصفیه بر می‌داریم که با شرایط خشکسالی و شدت گرما برداشت آب از سد تا ماه آینده با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر بارندگی در ماه‌های آینده رخ ندهد، ما تا آخر مهرماه با وضعیت موجود دچار مشکل شده و حتی امکان جیره‌بندی آب در اردبیل وجود دارد.

نعمت‌سلطانی اضافه کرد: با توجه به توسعه شهرک‌های جدید امکان تأمین آب سخت و دشوار شده که ضرورت دارد نظام مهندسی در ساخت این بناها به ویژه در ارتفاع دقت لازم را انجام دهد تا گلایه مردم را در تأمین آب در طبقات بالاتر نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر به غیر از شرب، امکان تأمین آب کشاورزی و حتی صنعت از یامچی وجود ندارد و ما به شدت با محدودیت منابع روبه‌رو هستیم و امیدواریم با بارش‌هایی که در پاییز به فضل الهی اتفاق می‌افتد، از این شرایط سخت عبور کنیم.

نعمت‌سلطانی مخالفت صد درصد آب و فاضلاب استان را با تأمین آب شرب از چاه‌ها یادآور شد و اظهار کرد: با توجه به اینکه چاه‌های موجود آرسنیک بالایی دارند، امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد و در کنار آن آبدهی چاه‌ها نیز به شدت پایین آمده و با حفر یک‌هزار و ۸۰۰ متر در برخی از مناطق نمی‌توان به آب دسترسی پیدا کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل شرایط سخت کنونی را با توجه به قطعی آب در برخی از مناطق مشگین‌شهر و روستاها یادآور شد و گفت: با تلاش و جدیت به صورت موقت تأمین آب شرب مشگین‌شهر در حال انجام است ولی برای پایداری آب شرب در مشگین‌شهر نیاز به باز تعریف منابع جدید به ویژه انتقال آب از احمدبیگلو را داریم.

کد خبر 5864006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha