۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۰۵

مهر گزارش می دهد؛

آخرین خبرها از انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی

آخرین خبرها از انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی

بیرجند- گام های بلندی در راستای پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی برداشته شده است و مسئولان وعده می دهند سال ۱۴۰۵ پروژه به پایان می رسد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و مشکلات بخش صنعت و کشاورزی برای تأمین آب موجب شده که مسئولان راهکارهایی برای رفع معضل کم آبی بیابند که یکی از این موارد انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور است.

این پروژه شامل سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی می‌شود که در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی در حوزه تأمین آب رو به رو بوده‌اند.

اشاره‌ای به پیشینه پروژه انتقال آب

انتقال آب از دریای عمان موضوعی است که سال‌ها است درباره آن صحبت می‌شود و حتی در آبان ماه ۱۳۹۸ معاون اول رئیس جمهور وقت بیان کرده بود که همه سازمان‌ها و نهادها با محوریت شورای‌عالی آب موضوع انتقال آب دریا به مناطق مرکزی و کم آب کشور را به عنوان یک اولویت و مساله اساسی در نظر بگیرند.

این پروژه در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور و پیگیری مسئولان در سطوح ملی و استانی عملیاتی شده و اکنون اجرای آن با افزایش سرمایه و نهایی شدن محل آبگیری سرعت گرفته است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در اولین سفر استانی به خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کمبود آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به صورت ویژه دنبال می‌کنیم، بر موضوع انتقال آب از دریای عمان تأکید کرد.

در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز موضوع انتقال آب در صدر خواسته‌های مردم مطرح شد و حجت الاسلام رئیسی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ با تأکید بر اینکه کمبود آب از مسائل اساسی مردم خراسان جنوبی است گفت: از آب و آبرسانی غفلت نکردیم لذا انتقال آب از دریا به صورت کلان دنبال می‌شود و در دستور کار دولت قرار دارد.

طبق گفته مسئولان اگر سرعت پروژه به همین شکل پیش برود، آب دریای عمان در سال ۱۴۰۴ به خراسان جنوبی خواهد رسید و بخش‌هایی از مشکلات آبی استان را رفع خواهد کرد.

پروژه انتقال آب از دریای عمان چهار مرحله دارد

جواد قناعت در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار کرد: انتقال آب از دریای عمان به برخی از استان‌های کشور از جمله خراسان جنوبی چهار مرحله مسیریابی، تهیه نقشه، مسیرسازی و لوله گذاری دارد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در مرحله سوم یعنی در مرحله مسیرسازی قرار دارد، بیان کرد: مسیرسازی به زبان ساده یعنی اینکه مسیرها را مشخص و تملک زمین صورت می‌گیرد و کارهای مرتبط با این بخش انجام می‌شود.

قناعت با تأکید بر اینکه کارهای مرتبط با پروژه به صورت مستمر در حال پیگیری است، بیان کرد: معاون عمرانی استاندار نیز چندین مرحله به صورت میدانی از پروژه بازدید داشته است و خبرنگاران نیز این بازدیدها را پوشش داده‌اند.

سال آینده وارد مرحله لوله گذاری می‌شویم

وی یادآور شد: اگر با همین سرعت کار پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی پیش برود پایان سال و یا در نهایت ابتدای سال ۱۴۰۳ وارد مرحله چهارم یعنی لوله گذاری می‌شویم.

حامد حسن نژاد، سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: پروژه خط انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، در محدوده استان ما شامل ۳۹۰ کیلومتر خط انتقال است.

دو پیمانکار پروژه را پیش می‌برند

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون دو پیمانکار در این مسیر مشغول فعالیت هستند، گفت: یک پیمانکار محدوده انتهای استان سیستان و بلوچستان- ورودی خراسان جنوبی تا سربیشه را انجام می‌دهد و پیمانکار دیگر نیز از سربیشه تا خضری- دشت بیاض را انجام می‌دهد.

حسن نژاد افزود: در حال حاضر ۳۰ دستگاه ماشین آلات معدنی و راهسازی مشغول کار عمرانی هستند و همچنین ۱۵۰ نیرو نیز به صورت مستقیم کار می‌کنند.

کل پروژه سال ۱۴۰۵ به پایان می‌رسد

وی با اشاره به اینکه حجم خاک برداری در مسیر و محدوده خراسان جنوبی برای این پروژه حدود ۵ میلیون متر مکعب است، یادآور شد: این پروژه به مدت ۱۸ ماه انجام خواهد شد و بر اساس بررسی‌ها کل پروژه در سال ۱۴۰۵ به پایان خواهد رسید.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: کار پروژه در حوزه خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۴ به اتمام می‌رسد و بعد از استان ما مسیر به خراسان رضوی خواهد رفت.

البته نکته‌ای که کارشناسان صنعت آب و محیط زیست بر آن تأکید دارند این است که وقتی از نظر منابع آبی در شرایطی هستیم که برای تأمین آب، نیاز به انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی داریم در استان باید نسبت به مدیریت منابع آبی جدیت بیشتری به خرج داده شده و از هدر رفت منابع آبی جلوگیری شود.

یک هشدار درباره مدیریت منابع آب در شرایط خشکسالی

در شرایطی که خراسان جنوبی با مشکل آب رو به رو است و چاره را در انتقال آب از دریای عمان یافته‌ایم، در استان با هدر رفت آب به علت فرسودگی شبکه توزیع آب رو به رو هستیم.

مهدی دوستی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلات خراسان جنوبی چندی پیش درباره هدر رفت آب در استان گفت: هدر رفت واقعی آب در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۷.۵ درصد بوده که عمدتاً ناشی از اتفاقات و نشتی‌های نامرئی شبکه‌های توزیع به دلیل فرسودگی رخ داده است.

وی اظهار کرد: برای اصلاح، مسیرهای دارای نشت شناسایی شده و اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و برای تعویض کل لوله‌های فرسوده استان اعتباری بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

۱۹۰ کیلومتر از خطوط انتقال آب خراسان جنوبی فرسوده است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: حدود ۱۹۰ کیلومتر از خطوط انتقال آب در سطح استان دارای فرسودگی بالا و در اولویت اول بوده و بالغ بر ۲۰ درصد خطوط انتقال آب استان نیز فرسوده هستند.

امید آنکه پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی با سرعت فعلی ادامه یابد و از طرف دیگر گام‌های قوی‌تری برای مدیریت مصرف منابع آبی موجود داشته باشیم که این دو در کنار دیگر گره گشای تشنگی دیار خاوران خواهد بود.

کد خبر 5864537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ابوالفضل IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      3 0
      برای شیرین کردن آب می‌خوان چه راه حلی انجام بدن
      • Mohammad IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
        0 0
        آب صنعتی که نمیخواد شیرین باشه
    • حمیدرضا حمیدی نژاد IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 0
      فعلا باید دید واقعن تا ۱۴۰۴ آب دریا ب بیرجند برسه بعدش در مورد شیرین کردنش فکر خواهند کردددد