۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۰۲

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی:

خدمات دیجیتال کتابخانه‌ای توسعه می‌یابد

خدمات دیجیتال کتابخانه‌ای توسعه می‌یابد

اردبیل- معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: خدمات دیجیتال کتابخانه‌های عمومی در حال گسترش است و نهاد اقدامات حمایتی خوبی را در این حوزه آغاز کرده است.

سید باقر میر عبداللهی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به شکل معمول تمام کتابخانه‌ها حتی کتابخانه‌های درجه جیم روستایی از تجهیزات اولیه برای ارائه خدمات فراگیر به مردم بهره‌مند هستند.

وی تصریح کرد: این تجهیزات شامل منابع کاغذی نظیر کتاب و نشریه و ساختار تحت وب که به کتابدار کمک می‌کند تا خدمات متنوعی را به اعضا به شکل امانتی ارائه کرده و در مسیر جلب رضایت آنها حرکت کند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: همه تجهیزات و خدمات غیر کتابی در بستر فضای فراهم شده ارائه می‌شود و در کنار آن برنامه‌های ترویجی و تصویری مبتنی بر مواجه و رویارویی کتابدار با اعضا در قالب برنامه نقد کتاب، قصه گویی و… تجلی پیدا می‌کند.

میر عبداللهی به خدمات دیجیتال کتابخانه‌های عمومی اشاره. کرد و افزود: در ۱۲ کتابخانه مرکزی کشور منطبق بر استانداردهای جهانی خدمات کتابخانه‌ای به شکل دیجیتال به علاقه‌مندان ارائه می‌شود که نمونه آن کتابخانه مرکزی امام خمینی در خراسان رضوی و امام خامنه‌ای در قم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در ۲، سه سال اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی تلاش کرده تا بستر ارائه خدمات دیجیتال را فراهم کند تا علاقه‌مندان بتوانند از ظرفیت و فضای فراهم شده استفاده کنند.

میر عبداللهی اضافه کرد: امسال با تعمیر و بهسازی کتابخانه پارک دانشجوی تهران تلاش کردیم تا این بنا را به مرکز ارائه خدمات دیجیتال کتابخانه‌ای تبدیل کنیم تا در پایتخت مخاطبان بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی بیان کرد: در ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه کشور، گسترش خدمات دیجیتال را شاهد هستیم اما با توجه به اینکه ارائه این خدمات نیازمند زیرساخت‌ها است و نهاد با محدودیت منابع مالی در خرید و تجهیز سیستم دیجیتال روبه‌رو است، سعی بر این است تا مرحله به مرحله این فعالیت‌ها انجام شود.

میر عبداللهی پدیده کتابخانه دیجیتال را یک پدیده نو و جدید در سطح جهانی عنوان کرد و ادامه داد: حتی در مراکز معتبر فرهنگی و دانشگاه‌ها که در مسیر تولید علم حرکت می‌کنند ما شکل تحول‌یافته کتابخانه دیجیتال را شاهد نیستیم و در عرصه جهانی نیز این موضوع تازه و نو است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: تمام تلاش نهاد کتابخانه‌ها بر این است تا در کشورمان ارائه خدمات کتابخانه دیجیتال توسعه پیدا کرده و در سال‌های آینده بتوانیم اهداف شایسته‌ای را در این حوزه تحقق ببخشیم.

کد خبر 5865734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha