۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱:۱۴

آمریکا فروش بالگردهای آپاچی به لهستان را تائید کرد

آمریکا فروش بالگردهای آپاچی به لهستان را تائید کرد

وزارت امور خارجه آمریکا فروش احتمالی بالگردهای آپاچی به ارزش 12 میلیارد دلار به لهستان را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا فروش احتمالی بالگردهای آپاچی به لهستان را تأیید کرده است.

در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه تصمیم گرفته است تا فروش احتمالی بالگردهای AH-64E آپاچی و تجهیزات مربوطه به دولت لهستان را به ارزش تخمینی ۱۲ میلیارد دلار تأیید کند.»

بر اساس این سند، مقامات لهستان پیش از این درخواست خرید ۹۶ هلیکوپتر تهاجمی AH-64E آپاچی و همچنین قطعات یدکی، سیستم‌ها و تسلیحات را داشتند.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی کنگره آمریکا را از فروش احتمالی مطلع کرد. کنگره ۳۰ روز فرصت دارد تا فروش را بررسی کند.

ماه گذشته نیز شبکه تلویزیونی LCI فرانسه مدعی شد که لهستان و برخی از کشورهای حوزه بالتیک در حال آماده شدن برای اعزام نیروهای خود به اوکراین هستند.

منابعی در دولت لهستان که نخواستند نامشان فاش شود در این خصوص گزارش دادند که لهستانی‌ها اکنون منتظر نتیجه نهایی ضدحمله اوکراین و اقدامات تهاجمی نیروهای روسی هستند.

بر اساس اعلام این وبگاه، اگر مشخص شود که روسیه در حال پیروزی در اوکراین است، لهستانی‌ها ممکن است اولین بخش از نیروهای خود را را در سال جاری به کی یف بفرستند.

تا کنون بیانیه رسمی از سوی کشور لهستان و یا اوکراین در این خصوص رسانه‌ای نشده است.

از سوی دیگر، به تازگی «سرگئی ناریشکین»، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرده است که لهستان با استقرار نیروهای نظامی در غرب اوکراین، به دنبال اشغال مناطق غربی اوکراین است.

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه پارسال تیرماه نیز اعلام کرد لهستان به دنبال مخفی‌کردن طرح‌هایش برای تصاحب مناطق غربی اوکراین است و از درز اطلاعات مربوط به این برنامه عصبی است.

به گفته ناریشکین اطلاعات رسیده به سرویس اطلاعات خارجی نشان می‌دهد مقامات لهستان امیدوارند در بحبوحه بن‌ست ژئوپلیتیکِ (جنگ اوکراین)، نه کی‌یف، نه واشنگتن، و نه مسکو هیچکدام توجهی به آماده‌سازی ورشو برای تصرف قلمروهای اوکراین نداشته باشند.

وی در این‌باره افزود: امید مقامات ورشو به این است زمانی که جنگ اوکراین وارد مرحله حل‌وفصل دیپلماتیک شود، همه طرف‌ها مجبور خواهند بود «گسترش خاک لهستان در مناطق غربی اوکراین» را به عنوان یک واقعیت انجام‌شده بپذیرند. و هم‌اکنون درز اطلاعات حساس مربوط به این برنامه، لهستان، ناتو و دوستانشان در اتحادیه اروپا را نگران کرده است.

این مقام ارشد امنیتی دولت روسیه در ادامه گفت: در حال حاضر و پس از درز اطلاعات، ورشو به دنبال این است از طریق تبلیغات و پروپاگاندای گسترده رسانه‌ها و اندیشکده‌های دولتی، شرایط و وضعیت خود را اصلاح و «شایعات» مربوط به تقویت مواضعش در اوکراین را تکذیب و رد کند.

بنا به اعلام سرویس اطلاعات خارجی روسیه، طبق برنامه، تمرکز اصلی دولت لهستان در ایجاد تصویری از «همکاری گروهی» همه همسایه‌های اوکراین درباره مسائل کی‌یف بود و برای تحقق این هدف، ورشو قصد داشت در زمینه حل مسائل اوکراین همکاری با مجارستان و رومانی را افزایش دهد تا پیش‌برد اهداف خود (تصرف بخش‌هایی از خاک اوکراین) را پشت سر آنها پنهان کند.

کد خبر 5867452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • اسماعیل IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      0 0
      آمریکا اول تحریک می‌کنه ، به کمک مالی می‌کنه ،بعدش با همون پولی که بهشون قرض داده دوباره بهشون تسلیحات میفروشه ، بعد میشینه شکست خوردنشون رو نگاه میکنه