۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۷

اتحادیه آفریقا عضویت نیجر را تعلیق کرد

اتحادیه آفریقا عضویت نیجر را تعلیق کرد

در ادامه تحولات نیجر و وقوع کودتای نظامی در این کشور، اتحادیه آفریقا اعلام کرد عضویت نیجر در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عرب‌نیوز، اتحادیه آفریقا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عضویت کشور نیجر را به علت وقوع کودتای نظامی در ۲۶ جولای را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

اتحادیه آفریقا از سران و فرماندهان کودتای نیجر خواسته محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را آزاد کنند.

روز یکشنبه صدها هزار نفر از مردم نیجر در حمایت از شورای نظامی جدید که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع نیجر و دست نشانده فرانسه را به اتهام فساد در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) از قدرت عزل کرد با تجمع در میدان «کنسرتیون» نیامی، اعتراض خود را به مداخله نظامی احتمالی مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکوواس» با حمایت فرانسه در بازگرداندن محمد بازوم به قدرت اعلام کردند.

تظاهرکنندگان نیجری با سر دادن شعارهایی ضد اشغالگری سازمان اکوواس و استعمارطلبی فرانسه از شورای نظامی جدید حمایت کردند.

بر پایه این گزارش، جنبش مدنی «حرکت برای فهم میهن پرستی» نیجر با انتشار بیانیه‌ای با استقبال از حضور گسترده شهروندان نیجر در حمایت از استقلال کشور در برابر تهدیدات خارجی اعلام کرد: «تظاهرات گسترده امروز گواه روشنی از پایبندی مردم نیجر به حمایت از کشور در برابر تهدیدات بیگانگان از جمله مداخله فرانسه است.»

این بیانیه همچنین با انتقاد از محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع و دست نشانده فرانسه و «محمدو ایسوفو» رئیس جمهور اسبق این کشور در سو مدیریت و بی‌توجهی در صیانت از کشور در برابر تهدیدات و چالش‌های امنیت ملی از فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی و نیز شورای نظامی جدید قدردانی و حمایت کرد.

جنبش مدنی «حرکت برای فهم میهن پرستی» شورای نظامی جدید را ضامن حفظ کرامت و سیادت کشور می‌داند و جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) را «بازوی نظامی استعمارگران سلطه طلب ضد منافع مردم نیجر» اعلام می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز یکشنبه به نقل از یک مقام آفریقایی اعلام کرد که هیئت اعزامی «اکوواس»، نیامی را بدون دست یابی به توافقی ترک کرد. مذاکرات نمایندگانی از اکوواس با عبدالرحمن چیانی، فرمانده شورای نظامی و فرمانده کودتاگران نیجر برای اولین بار رخ داد و پیش از آن، کودتاگران هر گونه مذاکره را رد کرده بودند.

مذاکرات مذکور به عنوان آخرین تلاش دیپلماتیک جهت حل و فصل مسالمت آمیز بحران نیجر ادعا شده بود.

پیش از این مذاکرات اعلام شد که ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو مجمع اقتصادی غرب آفریقا با مداخله نظامی در نیجر برای بازگرداندن محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع این کشور به قدرت موافقت کرده‌اند.

نظامیان در نیجر چهارم مرداد در تلویزیون ملی اعلام کردند که دولت محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور را سرنگون و او را بازداشت کرده‌اند.

رهبران اکثر کشورهای غربی و نیز جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا این کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه آگوست شرکت کنندگان در نشست فوق العاده رؤسای ستادهای مشترک نیروهای مسلح کشورهای عضو ECOWAS (اکواس) در ابوجا، طرح خود در صورت مداخله نظامی در نیجر را به تصویب رساندند. گروه اکواس پیشتر در نشست اخیر خود در غنا در بیانیه‌ای از آمادگی این سازمان برای آغاز حمله نظامی در صورت شکست مذاکرات با کودتاچیان اعلام کرد.

کد خبر 5867989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha