۳۱ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۱۷

حموله مطرح کرد؛

توجه به سرمایه‌های فرهنگی عامل اثرگذار در رقابت‌های استراتژیک است

توجه به سرمایه‌های فرهنگی عامل اثرگذار در رقابت‌های استراتژیک است

آنچه امروزه در رقابت‌های استراتژیک جهانی و موازنه‌های قدرت و نابرابری‌های سیاسی به عنوان عامل اثرگذار شناخته می‌شود، توجه به سرمایه‌های فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن حموله معاون دفتر صنایع خلاق وزارت صمت گفت: آنچه امروزه در رقابت‌های استراتژیک جهانی و موازنه‌های قدرت و نابرابری‌های سیاسی به عنوان عامل اثرگذار شناخته می‌شود؛ تنها سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی نیست و توجه به سرمایه‌های فرهنگی که مزیت رقابتی جهت توسعه پایدار حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد می‌کنند هم بر این مهم تأثیرگذار است.

وی افزود: هنر و فرهنگ از نظر بسیاری یک موضوع روشنفکری و تفننی محسوب می‌شود. نتیجه این تفکر هم این خواهد بود که سهم هنر و فرهنگ در اقتصاد کشور سهمی حاشیه‌ای است در حالی که بخش فرهنگ و هنر یک بخش رشد یابنده است و قابلیت توسعه با سرعتی بیش از سایر بخش‌های اقتصادی را دارد.

دبیر سابق شورای نظارت بر اسباب بازی گفت: در بیان اهمیت توجه به خلاقیت و نوآوری در اقتصاد دانش بنیان، ذکر این نکته کافی است که سازمان جهانی مالکیت فکری از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد - هر ساله گزارشی با عنوان شاخص نوآوری جهانی منتشر می‌کند که هدف اصلی آن مطالعه وضعیت اقتصاد دنیا از نظر ظرفیت‌های بروز نوآوری و نتایج فعالیت‌های خلاقانه و دانش‌بنیان است.

معاون دفتر صنایع خلاق وزارت صمت ادامه داد: این گزارش در سال‌های اخیر به‌عنوان مرجعی اصلی در حوزه نوآوری و خلاقیت مورد استناد قرار گرفته است. در این گزارش بر نقش سرمایه‌های انسانی و نیروی خلاق در ایجاد فضای رشد و رفاه اقتصادی تأکید شده است.

وی افزود: از سویی دیگر، اندیشمندان بر نقش بی بدیل خلاقیت در اقتصاد دانش بنیان تأکید داشته‌اند تا جایی که برخی آینده اقتصاد جهان را در دست نسل پس از اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد خلاق می‌دانند، همچنین ماهیت خدماتی و نرم صنایع خلاق منجر به آن شده تا این محصولات بر خلاف محصولات صنعتی و دارای ماهیت سخت، قابلیت تولید و تجاری‌سازی در فضاهای محدود و بدون نیاز به زیرساخت‌های حجیم و حتی به‌صورت مشاغل خانگی را هم داشته باشند. این مزیت می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصاد خلاق کشور کمک کند.

این کارشناس حوزه فرهنگی گفت: در حال حاضر صنعت اسباب بازی و سرگرمی به عنوان یک رشته فعالیت در یکی از دفاتر تخصصی وزارت صنعت معدن و تجارت تحت عنوان دفتر صنایع خلاق و ورزشی مدتی است شروع به کار کرده و این نشان از اهمیت موضوع دارد که وزارت صمت به این حوزه نگاه ویژه و صنعت و خلاق را خواهد داشت.

وی افزود: بر همین اساس هر آنچه که باعث تقویت و نشان از دست آورده‌ای این حوزه باشد؛ بسیار ارزشمند است، برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح کشور باعث ایجاد تعامل و هم افزایی بین بخش خواهد شد، همچنین دستگاه‌های متولی و انجمن‌های تولید کنندگان و فروشندگان اسباب بازی که چندین سال است فعالیت خود را شروع کرده‌اند می‌بایست از این فرصت‌ها نهایت بهره برداری خود را داشته باشند چه از جهت معرفی محصولات جدید و چه از نظر مباحث اقتصادی که قطعاً با فروش اسباب بازی حوزه رونق تولید هم به شکلی مرتفع خواهد شد. با توجه به جلسات کارشناسی و مباحث تخصصی پیرامون صنعت اسباب بازی امید است نسبت به شکل گیری اتحادیه مستقل برای صنعت بازی، سرگرمی و اسباب بازی تسریع و نگاه مساعدی در سطح کشور صورت گیرد. تا بتوان برای تمام بخش‌های زنجیره ارزش این صنعت گام‌های خوبی برداشته شود.

دبیر وقت چندین دوره جشنواره ملی اسباب بازی گفت: اگر نقش شورای نظارت بر اسباب بازی که توسط دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی در دهه ۷۰ تدوین شد و اجرایی گردید به درستی تبیبن می‌شد الان ما وضعیت مطلوب‌تری در این حوزه شاهد بودیم چرا که در این شورا دوازده دستگاه مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تکلیف دارند که برای صنعت اسباب بازی اقداماتی را در دستور کار خودشان قرار دهند. به عنوان نمونه وزارت آموزش و پرورش که یکی از اعضای شورای سیاست گزاری این دبیرخانه می‌باشد می‌بایست نسبت به برنامه ریزی ورود این کالا در سطح مدارس اقدام و تدبیر کنند و خود این یک وظیفه تحول بسیار بزرگی در چرخه تولید اسباب بازی و سرگرمی برای تولید کنندگان در بر خواهد داشت و سازمان صدا و سیما نسبت به معرفی این محصولات اگر شرایط و تدابیری را اتخاذ کنند قطعاً جامعه مخاطب با دست آورده‌ای این حوزه بیشتر آشنا خواهد شد.

حموله گفت: امیدوارم ششمین نمایشگاه اسباب بازی که در حال برنامه ریزی و اجراست، در آینده نزدیک در وسعت بیشتری و با نگاه بین المللی کار خودش را ادامه دهد.

ششمین نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی، از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ مهر با همکاری وزارت صمت، اتاق اصناف تهران، شورای نظارت بر اسباب بازی و شهرداری تهران، همزمان با هفته ملی کودک در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 5891515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha