۱۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۸

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زنجان مشاهده نشده است

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زنجان مشاهده نشده است

زنجان-مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در  استان مشاهده نشده  و مردم نگران نباشند.

محمد باقر حاج کاظمی در کفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای طیور هرسال با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های طبیعی خود افزایش می‌یابد، گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

وی به راه‌های انتقال این بیماری اشاره کرد و بیان داشت: تماس با پرندگان وحشی، پرندگان آبزی آلوده، طیور آلوده، کفش، لباس، خودرو، آب، دان، مدفوع و بستر از راههای انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: شهروندان با مشاهده علائم بیماری که شامل مرگ‌ومیر ناگهانی و بسیار بالا، ناراحتی تنفسی و تنگی نفس، ریزش اشک، تورم سر و سیاه‌شدن تاج و ریش، اسهال و کاهش شدید، مصرف دان است، موارد را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

حاج کاظمی تاکید کرد: مرغداران باید با انجام واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مزارع پرورش مادر گوشتی و گله‌های تخمگدار مانع از شیوع این بیماری در بین طیور خود شوند.

وی افزود: موضوع آنفلوآنزای پرندگان باید جدی گرفته شود و دهیاران در صورت مشاهده مورد مشکوکی از مرگ پرندگان، باید گزارش کنند چرا که این بیماری بیشتر در روستاها و دامپزشکی ها دیده می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان بیان داشت: مرغداری های استان زنجان عاری از آنفلوآنزای پرندگان است ولی سازمان محیط زیست و دامپزشکی برای کنترل این بیماری پیشگیری های لازم را دارند.

کد خبر 5902666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha