۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۲

رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان:

اعتبار طرح «کاشت نهال در عرصه‌های بیابانی» خوزستان کاهشی است

اعتبار طرح «کاشت نهال در عرصه‌های بیابانی» خوزستان کاهشی است

اهواز - رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آب‌خیزداری خوزستان گفت: اعتبار ریالی طرح «کاشت نهال در عرصه‌های بیابانی» در این استان از سال ۱۳۹۸ به بعد کاهشی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد امین پیش از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اجرای طرح «کاشت نهال در عرصه‌های بیابانی» در خوزستان اظهار کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مصوب و ابلاغ شده و طرح تعریف شده امسال و سال آینده اجرایی خواهند شد.

وی در ادامه مرطوب سازی، قرق کردن و نهال‌کاری را برخی از کارهای انجام شده برای مهار کانون‌های ریزگرد در سال اخیر عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین کار برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار، کاشت نهال، آبیاری و نگهداری آن است.

رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آب‌خیزداری خوزستان ادامه داد: بخش قابل توجهی از کار آبیاری و نگهداری نهال‌ها را اهالی ساکن در روستاهای اطراف کانون‌های ریزگرد انجام می‌دهند.

امین تصریح کرد: در هر هکتار از بزرگترین کانون بحرانی گرد و غبار در خوزستان، ۱۴۰ تا ۱۶۰ درخت کهور کاشته و رشد کرده است.

وی، مشکل اصلی روند کند بودن اجرای طرح را تأمین اعتبار عنوان کرد و گفت: در سال‌های اول اجرای این طرح، تأمین اعتبار رضایت بخش بود، ولی از سال ۱۳۹۸ به بعد اعتبارهای طرح به تدریج کاهش یافت.

به گزارش مهر، در استان خوزستان هفت کانون بحرانی گرد و غبار به وسعت ۳۵۰ هزار هکتار وجود دارد و قرار است امسال کاشت چوب در ۲۹۰ هزار هکتار آغاز شود و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب که در این کانون‌ها فعالیت می‌کند، در مهار کانون‌ها مارکت داشته باشد.

برای مهار ریزگردها در کانون جنوب و جنوب شرق در اهواز، هفت هزار و ۷۰۰ هکتار نهال‌کاری انجام شده و براساس برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آب‌خیزداری خوزستان، در ماه یک یا ۲ دوره آبیاری انجام می‌شود و حدود ۵۰ تا ۶۰ لیتر آب در نظر گرفته است.

عملیات مهار ریزگردها در کانون‌های گرد و غبار خوزستان از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تاکنون فقط ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

کد خبر 5904938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسین IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      0 0
      تا زمانی که خاک بیاد اعتبار میدن ب لطف خدا امسال بارندگی بود خاک نشد بودجه رو قطع میکنن بوته ها خشک شن سال بعد که کم بارش بود خاک بلند شد یه بودجه میدن مث اینه یکی تیر خورده باشه سالی یه چسب زخم بش بدن