۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۱

معاون جهاد کشاورزی اردبیل عنوان کرد؛

تهیه ۱۲ هزار تن بذر برای کشت گندم در اردبیل

تهیه ۱۲ هزار تن بذر برای کشت گندم در اردبیل

اردبیل- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تأمین و تهیه ۱۲ هزار تن بذر مورد نیاز برای آغاز کشت گندم در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد شهریار عصر شنبه در نشست هماهنگی آغاز کشت پاییزه در اردبیل اظهار کرد: عملیات کشت پاییزه در چند روز پیش آغاز شده تا در ۲۹۰ هزار هکتار اراضی دیم و آبی استان عملیات کشت گندم و دیگر محصولات زراعی آغاز شود.

وی تصریح کرد: از این میزان ۵۵ هزار هکتار اراضی آبی در استان داریم و مابقی اراضی دیم هستند که امیدواریم امسال با بارش‌های مناسبی که در پاییز و زمستان پیش‌بینی شده روند کشت و زرع مناسبی را در استان شاهد باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی گذشته به دنبال خشکسالی و جاری شدن سیل در مناطق شمالی استان در برخی از شهرستان‌ها تا صد درصد و برخی دیگر تا ۷۰ درصد اراضی دیم استان دچار خسارت شد تا کشاورزان در تولید و عرضه محصولات زراعی خود به مراکز خرید با چالش و مشکلاتی روبه‌رو شوند.

شهریار افزود: در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها بخشی از کاستی‌ها در این حوزه رفع شد و ما در مجموع توانستیم تولید بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم به رغم خشکسالی و شرایط سخت آب و هوایی در استان شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار خرید این تولیدات کشاورزان، ۱۲ هزار تن بذر نیز خریداری و آماده شده تا در ایام کشت تحویل زارعین شود.

شهریار اضافه کرد: امسال نیز الگوی کشت باید مورد توجه کشاورزان در فرآیند کشت و زرع قرار گیرد تا با توجه به شرایط خشکسالی بتوان در تأمین نیازمندی کشاورزان اقدام مناسبی را انجام داد.

وی بیان کرد: به هیچ وجه مجوز کشت محصولات پر آب‌ده داده نخواهد شد و عمده کشت توصیه شده برای زارعین شمال، مرکز و جنوب استان گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات است و در کنار آن، سیب‌زمینی در مرکز استان و محصولات مقاوم در برابر خشکسالی به زارعین پیشنهاد شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: امیدواریم با عنایت الهی و بارش مناسب فصول پیش رو بتوانیم کشت و زرع پربازدهی را در سال زراعی جاری شاهد باشیم و قطعاً نهادهای مختلف نیز جهاد کشاورزی را در اجرای طرح کشت، داشت و برداشت محصولات در سال زراعی جاری کمک و یاری خواهند کرد.

کد خبر 5917970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha