۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۳۹

نگاه «مجله مهر» به ادامه اعتراضات علیه اسراییل؛

سردبیر مجله آمریکایی برای حمایت از فلسطین اخراج شد/«پشیمان نیستم»

سردبیر مجله آمریکایی برای حمایت از فلسطین اخراج شد/«پشیمان نیستم»

«دیوید ولاسکو» یکی از سردبیران ارشد مجله معروف هنری «Artforum» نامه‌ای در حمایت از مردم فلسطین نوشته و آن را به امضای جمعی از کارکنان این مجله رسانده است؛ اقدامی که باعث اخراج او شد.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: روزهایی است که تمام آزادگان و آزادی‌خواهان با هر ابزار و هر امکاناتی که در دست دارند، اعتراض خود به کشتار و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را نشان می‌دهند. از اعتراض دانشجویان کف حیاط دانشکده‌ها گرفته تا تجمعات گسترده مردم کشورهای مختلف مقابل سفارت اسرائیل یا حتی آمریکا. روزهایی است که سکوت، مساوی با وداع با انسانیت است. مهم نیست چه تریبونی در اختیار داشته باشی، کجای دنیا نشسته‌ای، از کدام دین و آئین پیروی می‌کنی یا اسم کدام کشور به عنوان ملیت تو ثبت شده باشد؛ امروز سکوت مساوی با مرگ شرافت است.

هر از گاهی از گوشه و کنار دنیا خبر می‌رسد که فلان چهره یا فلان گروه، حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین را به طریقی اعلام کرده‌اند. حالا خبر رسیده «دیوید ولاسکو» یکی از سردبیران ارشد مجله معروف هنری «Artforum» نامه‌ای در حمایت از مردم فلسطین و یک فراخوان برای آتش بس در غزه نوشته و آن را به امضای جمعی از فعالان رسانه‌ای این مجله رسانده است؛ ماجرایی که باعث اخراج او از این مجله شد.

در بخشی از این نامه که ۱۹ اکتبر منتشر شد آمده است: «ما از آزادی فلسطین حمایت می‌کنیم و خواستار پایان دادن به کشتار و صدمه زدن به همه غیرنظامیان، آتش بس فوری، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و پایان دادن به همدستی دولت‌های‌مان در نقض شدید حقوق بشر و جنایات جنگی هستیم.»

اندکی بعد این مجله بیانیه‌ای در وب‌سایت خود منتشر کرد، «دانیل مک کانل» و «کیت کوزا» سردبیران این مجله هنری درباره آنچه اتفاق افتاده بود اینطور نوشتند: «پنجشنبه، ۱۹ اکتبر، نامه‌ای سرگشاده در مورد بحران در خاورمیانه در وب سایت و پلتفرم‌های اجتماعی مجله بدون آگاهی دیگر مقامات ارشد تیم تحریریه به اشتراک گذاشته شد که با روندهای رسانه‌ای Artforum مطابقت نداشت. اگر با اعضای تیم تحریریه مشورت می‌شد، نامه به عنوان یک خبر با زمینه مربوط ارائه می‌شد.»

ولاسکو که در سال ۲۰۰۵ به آرتفروم پیوست و در سال ۲۰۱۷ نقش سردبیری مجله Artforum را بر عهده گرفت، با اشاره به تعهد طولانی مدت این مجله به آزادی بیان و نمایندگی هنرمندان، پس از برکناری از شغلش به نشریه تایمز گفته است: «من پشیمان نیستم. فقط ناامید هستم که مجله‌ای که همیشه از آزادی بیان و صدای هنرمندان دفاع کرده است، تحت فشار بیرونی قرار گرفته است!» راهی که ولاسکو در رسانه خود آغاز کرد، ادامه یافت و یک روز پس از اخراج او توسط مدیران مجله، سردبیر دیگری از این ماهنامه هنری استعفا کرد. به علاوه اینها چندین هنرمند برجسته اعلام کرده‌اند که این نشریه را تحریم می‌کنند.

آنچه ولاسکو از آن به عنوان «فشارهای بیرونی» یاد می‌کند و آن را به نوعی عامل اخراج خود می‌داند، مصداقی از ترس رژیم صهیونیستی از موج اعتراض چهره‌های رسانه‌ای و هنری است. اسرائیلی‌ها که به کمک بازوهای رسانه‌ای خود می‌کوشند خود را به عنوان قربانی و مظلوم معرفی کنند و کشتار وحشیانه مردم غزه را در بایکوت خبری قرار دهند، آغاز چنین موج‌های اعتراضی را برنمی‌تابند و خیلی زود با اعمال فشارهای سیاسی، سعی بر مدیریت اوضاع به نفع خود دارند. آنها در مسیر ممانعت از مخابره اخبار واقعی آنچه در غزه رخ می‌دهد از هیچ جنایتی ابا ندارند و حتی دست به کشتار تعدادی از خبرنگاران زده‌اند. در جریان نبرد اخیر در غزه تا کنون ۲۹ خبرنگار فلسطینی و غیرفلسطینی شهید شده‌اند.

همچنین بر اساس جدیدترین گزارشی که توسط «کمیته حفاظت از خبرنگاران» منتشر شده است، از آغاز جنگ در هفتم اکتبر تاکنون دست کم هشت خبرنگار مجروح و ۹ خبرنگار ناپدید شده‌اند. روشن است که خبرنگارانی که در غزه سعی می‌کنند درگیری را با وجود حمله زمینی، حملات هوایی، اختلال در ارتباطات و قطعی برق گسترده پوشش دهند، با خطرات بسیاری مواجه هستند.

علاوه بر اینها خبر قتل عام بی‌رحمانه و عامدانه «وائل دحدوح»، خانواده خبرنگار فعال در الجزیره با حملات هوایی رژیم صهیونیستی، موجی از اعتراضات را در رسانه‌های جهان در پی داشت و ویدئوها و عکس‌هایی که این خبرنگار را حین شناسایی پیکر بی‌جان اعضای خانواده‌اش به تصویر می‌کشد به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد. این خبرنگار که اعضای خانواده خود را بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به غزه از دست داد، ۲۴ ساعت بعد از این اتفاق فعالیت خبری خود را از سر گرفت. این کشتار در حالی رخ داد که خانواده این خبرنگار در پی هشدارها، از بخش‌های شمالی غزه برای پناه گرفتن به جنوب غزه رفته بودند. شهید شدن خانواده «وائل دحدوح» موجی از بهت و حیرت را در سراسر جهان به وجود آورد.

کد خبر 5924712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha